of 59082 LinkedIn

De Test: Koninklijkhuis.nl

Voor de vernieuwing van de website koninklijkhuis.nl is 300.000 euro uitgetrokken. Aanleiding voor Digitaal Bestuur om de site eens onder de loep te nemen.
1 reactie

Voor de vernieuwing en uitbreiding van de website van het Koninklijk Huis is het forse bedrag van 300.000 euro uitgetrokken. Aanleiding voor het panel van Digitaal Bestuur om koninklijkhuis.nl nu alvast onder de loep te nemen.


Wolfgang Ebbers Hoofdonderzoeker publieke dienstverlening bij Novay en verbonden aan Center for e-Government Studies Universiteit

Twente.

Arda Gerkens 
Zelfstandig adviseur ICT en voormalig Tweede Kamerlid SP

met portefeuille ICT.

Matt Poelmans 
Senior consultant bij Het Expertise Centrum en ex-directeur

Burgerlink.


Score: 7. Dit is het gemiddelde van de drie individuele oordelen.

 
‘De vraag is of de Koningin daadwerkelijk betrokken is bij deze site en of dit haar communicatiekanaal is’, aldus Wolfgang Ebbers. De naam van de site koninklijkhuis.nl wekt de suggestie dat het om een website van en door de Koninklijke familie zelf gaat. ‘Maar er staan allerlei standpunten van de Rijksvoorlichtingsdienst op, over vakantiehuizen in landen ver weg tot slooppanden op landgoederen vlakbij. Dit is overduidelijk een website van de RVD.’ Ebbers wijst op de zin die verschijnt bij het zoeken naar de site: “Op deze officiële website vindt u informatie over de monarchie, de leden van het koninklijk huis, de paleizen en ook het laatste nieuws”.

 

Ebbers: ‘Dat is dan ook precies wat deze website op een heel contentieuze manier doet. Hij is informatief en zeer uitgebreid. Je kunt zien waar de koninklijke leden optreden, er is allerlei fotomateriaal en er staan verwijzingen naar YouTube en Twitter. Hij voldoet prima aan doel en strategie.’ Wel vraagt Ebbers zich af of deze website iets is voor mensen die geïnteresseerd zijn in de handel en wandel van de koninklijke familie – ‘dan ben je denk ik beter af bij de glossy’s en programma’s als Blauw Bloed van de EO’.

 

Arda Gerkens vindt het een ‘leuke en toegankelijke site’. ‘Met veel uitleg, maar ook weer niet te veel informatie. Het is laagdrempelig. Je kunt er lezen wat je ook echt wilt weten, zoals over de structuur en de hofhouding, de geschiedenis, speeches en wie wie is. Mijn moeder zou het heel leuk hebben gevonden dat je de foto’s kunt uitprinten. En de biografieën van bijvoorbeeld de Koningin zijn voor kinderen goed te gebruiken in een werkstuk.’ Deze site haalt het koningshuis dichterbij, denkt Gerkens – ‘het overbrugt de kloof tussen burger en monarchie’. Leuk ook dat er een postadres staat waar je een brief naar toe kunt sturen, besluit Gerkens.

 

Matt Poelmans vindt koninklijkhuis.nl maar ouderwets. ‘Deze site is traditioneel, voorspelbaar en niet interactief. De blog is niet actueel, zo dateert het laatste bericht van 6 mei. YouTube en Twitter zijn als kanaal toegevoegd, maar als meer van hetzelfde: eenrichtingsverkeer.’ Nu is kritiek makkelijk, zegt Poelmans zelf. ‘De site is 6 jaar oud. Niet gek dus dat ze gaan vernieuwen. Ik ben heel benieuwd of de nieuwe site interactiever wordt of dat het een eenzijdig propagandakanaal blijft.’

 

Het budget dat voor de vernieuwing van de site is uitgetrokken – 3 ton - wekt verwachtingen over moderne vormen van communicatie, aldus Poelmans. ‘Met meer tweerichtingsverkeer. Dat je bijvoorbeeld kunt chatten met de koningin.’ Goed overigens dat op de nieuwe site de video’s ondertiteld worden. ‘Dat is nu niet zo en dat maakt de claim van het waarmerk Drempelvrij onterecht.’

 

Alle drie de panelleden hebben – net als veel mensen en media – hun vraagtekens bij het bedrag dat voor vernieuwing en uitbreiding is uitgetrokken. Gerkens vraagt zich waarom het maken van foto’s en video’s 80.000 euro moet kosten. ‘Dat lijkt me redelijk overdreven. Het geeft maar weer aan dat het koningshuis een duur ding is.’ Als je Erwin Olaf inhuurt, ben je dat bedrag kwijt – redeneert Ebbers. Hij vindt de 160.000 euro voor alleen de technische kant van het verhaal moeilijker uit te leggen. ‘Het ontwerpen van een eenvoudige site voor een informatiedienst is een proces van 15 werkdagen. Tel daar nog eens 15 dagen bij op voor het bouwen en het beheer.’ Tenzij er veel moet veranderen – dan is veel overleg nodig en dat maakt het duur, denkt Ebbers. Als het over grote veranderingen gaat, kan hij er maar een bedenken: ‘het wisselen van de troon, zoals Theodor Holman ook al eerder in Het Parool schreef.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door E. Kraan (applicatie-ontwikkelaar) op
Het rapport van SIG waarover BB op 9 september jl. berichtte, bevat duidelijker en beter gefundeerde kritiek.