of 59318 LinkedIn

Datalek bij CBR

Door problemen met het inscannen en digitaliseren van medische formulieren bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn privégegevens van klanten in dossiers van anderen beland.
Reageer

Door problemen met het inscannen en digitaliseren van medische formulieren bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn privégegevens van klanten in dossiers van anderen beland. De vier coalitiepartijen willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) de Tweede Kamer maandelijks informeert over de stand van zaken bij het CBR, blijkt hun Kamervragen.

Medische gegevens
Het AD meldt dat in zeker 71 gevallen niet alleen adresgegevens en burgerservicenummers, maar ook patiëntinformatie van huisartsen en specialisten in dossiers van anderen is terechtgekomen. De zaak kwam aan het rollen na meldingen van klanten dat ze medische gegevens van derden konden inzien.Het bureau steekt de hand in eigen boezem. 'Jaarlijks ontvangen we 600.000 gezondheidsverklaringen', relativeert een woordvoerster. 'Maar vooropstaat natuurlijk dat dit niet mag gebeuren, het spijt ons. Iedere situatie waarbij een onbevoegde in MijnCBR de gegevens van een andere klant kan aantreffen is er een te veel.'

 

Foutloos

Klanten kunnen kiezen voor het insturen van een papieren verklaring of deze digitaal invullen en versturen. 'De nieuwe digitale verwerking gaat wel veilig, snel en foutloos.' Volgens haar zijn van de 71 nu bekende gevallen waarbij het misging met scannen 21 door klanten aangemeld, bij 50 andere zaken waar het mis ging, ontdekte het CBR dat zelf. 'We stimuleren klanten om digitaal met het CBR te communiceren.'

 

Maximaal digitaal

Dit voorjaar voerde het bureau een campagne om dat doel te bereiken. 'Onder de naam "maximaal digitaal" proberen we met name 70-plussers te bereiken, via advertenties bij ouderenbond ANBO en Libelle.' Deze groep is traditioneel minder actief online. 'Ook het aantal extern keurend artsen dat digitaal met het CBR communiceert via het systeem Zorgdomein groeit.' In 2016 deed 18 procent van de ouderen de aanvraag online, twee jaar later was dat al 35 procent. 'Mocht een dossier ondanks controles toch op een verkeerde plaats terechtkomen, dan kan dat leiden tot wat vertraging voor de klant', aldus de woordvoerster. 'Dan stuurt het CBR na vijf weken een herinnering aan de klant als wij een rapport niet hebben ontvangen.'

Maandelijkse voortgangrapportages

Al jarenlang kampt het CBR met grote problemen. Sinds februari van dit jaar staat het CBR zelfs onder verscherpt toezicht. Het geblunder met persoonlijke gegevens is voor de coalitiepartijen de druppel.

Ze vragen om een maandelijkse voortgangsreportage over het CBR 'met de kerncijfers, zoals alle termijnoverschrijdingen bij verleningen en keuringen'. Daarnaast eist de Kamer inzicht in de omvang van het probleem en wil het weten of het is aangekaart bij de Autoriteit Persoonsgegevens. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.