of 59250 LinkedIn

CBS: gebruik overheidswebsites stijgt

Ongeveer 73 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder gebruikte in 2017 een overheidswebsite. Dat zijn zo’n 10,7 miljoen mensen. Een jaar eerder lag het gebruik nog 4 procentpunten lager. Dat meldt het CBS na onderzoek over ICT-gebruik, huishoudens en personen.

Ongeveer 73 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder gebruikte in 2017 een overheidswebsite. Dat zijn zo’n 10,7 miljoen mensen. Een jaar eerder lag het gebruik nog 4 procentpunten lager. Dat meldt het CBS na onderzoek over ICT-gebruik, huishoudens en personen.

Publieke instanties en overheidswebsites
Onder overheidswebsites behoren bijvoorbeeld gemeentelijke websites, de belastingdienst, websites met informatie over sociale voorzieningen en de websites waar informatie is te vinden over rijbewijzen, trouw- of geboorteakte. Ook websites van publieke instanties zoals waterleveranciers, onderwijsinstellingen en gezondheidsinstellingen zijn door de onderzoekers meegenomen. De websites van overheidsinstanties werden meer geraadpleegd dan die van andere instanties. Zo'n 68 procent bezocht overheidswebsites, terwijl 54 procent websites van publieke instanties bezocht.


Hoogopgeleiden gebruiken vaker overheidswebsites
Informatie zoeken was het voornaamste doel van het gebruik van overheidswebsites. Twee derde gaf aan dat dit de reden was. Bijna de helft heeft documenten gedownload, iets meer dan de helft stuurde documenten via internet terug. Het percentage hoogopgeleiden dat de sites bezocht is twee keer zo groot als het percentage laagopgeleiden. Van de 25 tot 45-jarigen is het percentage dat een overheidswebsite bezocht 85 procent.


Nederland Europees geen koploper

Hoewel Nederlanders in 2017 koplopers zijn in internetgebruik binnen de Europese Unie, staan ze wat betreft het gebruik van overheidswebsites niet bovenaan. Denemarken, Finland en Zweden scoorden hoger. Vergeleken met de rest van de Europese Unie scoort Nederland goed. Slechts 49 procent van de Europese Unie gebruikte in 2017 een overheidswebsite.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk op
Logisch. De directe service aan de loketten of telefoon neemt af. Voorbeeld: om een rijbewijs te verlengen moet je via internet een afspraak maken. Natuurlijk neemt dan het gebruik van de site toe. Echter de service neemt af. Kortom: misleidende beeldvorming door een bepaalde presentatie van cijfertjes. Typisch CBS
Door Cornelis op
Ik vind dit wel interessant om te lezen. De overheid is druk bezig met digitaliseren en vorig jaar lazen we nog dat veel mensen nog niet weten hoe DigiD werkt. Laten we in beeld houden hoe het gebruik van digitale middelen verloopt bij mensen en daar hoort dit ook bij.
Door Roelf (senior wetenschappelijk medewerker) op
Is dit nu afwijkend van de trend bij het bezoek van andere websites (ik heb zo'n gevoel van niet). Om de vraag anders te stellen: Is dit nu nieuws?