of 59345 LinkedIn

Bloggers en twitteraars trekken geen extra stemmen

Kandidaten die tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen veel gebruik hebben gemaakt van sociale media, kregen niet meer stemmen. Dat blijkt uit een analyse van het stemgedrag in Enschede en Arnhem uitgevoerd door Saxion Hogescholen.
5 reacties
Kandidaten die tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen veel gebruik hebben gemaakt van sociale media, kregen niet meer stemmen. Dat blijkt uit een analyse van het stemgedrag in Enschede en Arnhem uitgevoerd door Saxion Hogescholen.

Turven
Zes studenten van de Saxion Hogeschool in Enschede turfden van 1 januari tot en met de verkiezingsavond 3 maart het sociale media-gebruik van alle kandidaatsraadsleden in Arnhem en Enschede. Ze volgden de activiteiten van de lokale politici op hun eigen website en de website van hun partij, op weblogs, Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook en Youtube. De turfgegevens zijn verwerkt in de Saxion Social Media Indicator die onderzoekers van de kenniskring Nieuwe Media & Participatie hebben ontwikkeld.

 

Scores
Omdat de impact van sociale media vooral zit in de interactie die ermee op gang wordt gebracht, werden de activiteiten gewogen. Voor een geposte blog krijgt een kandidaat bijvoorbeeld 2 punten, voor iedere reactie op een blog 5 punten. De actiefste sociale media-gebruiker in Arnhem, een VVD-raadslid, verzamelde met 2610 punten voor de indicator. Een kandidaat van de lokale lijst Burgerbelangen Enschede haalde de hoogste score: 10.628 punten. Ter vergelijking: Femke Halsema (Groenlinks), die bekend staat om haar intensieve gebruik van internactieve media, scoorde in dezelfde periode 96.323 punten op de indicator. De onderzoekers trekken hieruit de conclusie dat sociale media nauwelijks zijn ingezet bij de gemeenteraadsverkiezingen in Arnhem en Enschede.

 

Participatie
Een relatie tussen het sociale media-gebruik en het aantal stemmen dat partijen en kandidaten verzamelden is niet te leggen. De onderzoekers wijten dat aan de geringe inzet van sociale media tijdens de gemeenteraadscampagne. Om de impact van hun sociale media-gebruik te vergroten moeten politici niet alleen meer gaan bloggen en twitteren, maar deze media vooral gaan gebruiken voor participatie en niet alleen om de eigen boodschap uit te zenden. Daarnaast is het belangrijk meer verbinding te leggen tussen de sociale media-activiteiten van kandidaten en de partij. Het onderzoek van de Saxion Hogeschool naar het gebruik van sociale media in de politiek wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen voortgezet.

 

 

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door mark leenaerts (adviseur) op
Een tijd geleden sprak ik een jong raadslid hierover. Hij gebruikte social media niet om nieuwe stemmers te trekken, maar om zijn 'achterban' snel te mobiliseren, en hen zijn thema's/stellingen breder uit te laten dragen. Voor hem haalde het niet direct meer nieuwe stemmen op, maar had het vooral een indirect effect. Een hele slimme kijk op social media in deze context.
Door Kees Romkes op
Oh ja... Sociale media is natuurlijk dé oplossing om de rol van de politiek weer positief te maken !

Nee je zal er nauwelijks meer stemmen mee halen, hooguit zal je de aandacht weer wat meer kunnen vestigen op jezelf, omdat je weer "in the picture" komt op sociale media, juist omdat TV e.d. niet (meer) gekeken wordt.

Maar de kern zet nog altijd in de politiek zelf, daar zal wezenlijk verandering plaats moeten vinden, waar sociale media bij kan ondersteunen.

Ik ben ook erg benieuwd naar de kernvraag en significantie van het onderzoek.
Door Greetje Roelofs (communicatieadviseur gemeente) op
@ Michel
Ik zou ook graag eens zien wat er in dit onderzoek precies staat. Is er een significante negatieve relatie gevonden (zoals de kop van dit artikel zegt) of is er geen significante relatie gevonden, wet de zin zegt 'Een relatie tussen het sociale media-gebruik en het aantal stemmen dat partijen en kandidaten verzamelden is niet te leggen.'

Als het laatste waar is, is er dus geen conclusie uit dit onderzoek te trekken. En dan klopt de kopv an dit artikel ook zeker niet!
Door Michel (twitterend raadslid) op
"Een relatie tussen het sociale media-gebruik en het aantal stemmen dat partijen en kandidaten verzamelden is niet te leggen."

Als je die nuance uit het onderzoek noemt, kan je nooit met een flitsende kop komen dat het wel of niet extra stemmen trekt. Dat weet je gewoon niet!

Als ik kijk naar mijn eigen ervaring, dan heb ik meer stemmen gehaald dan verwacht, en degenen die meer hebben gehaald hebben dat gedaan als hoogste vrouw, allochtoon, vanuit kerkelijke stroming, etc. Voor mij blijft dan alleen maar de sociale media over als verklaring. En reacties als deze ondersteunen dat: http://twitter.com/Gondaaa/status/9935166422
Door Mark Leenaerts (consultant Berenschot) op
Interessant. Het social media circus komt weer naar u toe, deze zomer! Ik verwacht nog erg veel vergelijkbare onderzoeken.

Een paar opmerkingen:

a) Twee middelgrote steden als basis zijn wellicht niet voldoende representatief voor de volledige gemeenteraadsverkiezingen, maar soit.

b) Het vergelijk van een lokale kandidaat met Femke Halsema lijkt me niet eerlijk, omdat de score ook gebaseerd is op reactie en daarmee bereik. Het is logisch dat meer mensen reageren op FH, daar ze meer mensen tracht te vertegenwoordigen.

c) "Een relatie is niet te leggen. De onderzoekers wijten dat aan de geringe inzet." Kijk uit, dat betekent zeker niet dat de relatie niet bestaat. Als kandidaten weinig sporten wil dat ook niet zeggen dat er geen relatie is tussen sport en gezondheid.

d) Ik ben benieuwd wat de impact is van Hyven en bloggen als kandidaat op andermans site. Als ik een nieuwe account open, dan blijft de traffic daarheen (en ook de impact) laag. Maar wat gebeurt er als ik duidelijk als kandidaat voor mijn partij ga reageren op problemen die worden benoemd op 'de' Arnhem-Hyves, het Fok!-forum topic Arnhem, op de lokale nieuwssite en misschien op het forum van Vitesse? Ik denk dat dat effectiever bloggen en participeren is, omdat daar de doelgroep zit. Het is helaas ondoenlijk om deze invloed te meten.

Hoe dan ook een leuk onderzoek.