Bloggers en twitteraars trekken geen extra stemmen
Kandidaten die tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen veel gebruik hebben gemaakt van sociale media, kregen niet meer stemmen. Dat blijkt uit een analyse van het stemgedrag in Enschede en Arnhem uitgevoerd door Saxion Hogescholen.
Turven
Zes studenten van de Saxion Hogeschool in Enschede turfden van 1 januari tot en met de verkiezingsavond 3 maart het sociale media-gebruik van alle kandidaatsraadsleden in Arnhem en Enschede. Ze volgden de activiteiten van de lokale politici op hun eigen website en de website van hun partij, op weblogs, Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook en Youtube. De turfgegevens zijn verwerkt in de Saxion Social Media Indicator die onderzoekers van de kenniskring Nieuwe Media & Participatie hebben ontwikkeld.
Scores
Omdat de impact van sociale media vooral zit in de interactie die ermee op gang wordt gebracht, werden de activiteiten gewogen. Voor een geposte blog krijgt een kandidaat bijvoorbeeld 2 punten, voor iedere reactie op een blog 5 punten. De actiefste sociale media-gebruiker in Arnhem, een VVD-raadslid, verzamelde met 2610 punten voor de indicator. Een kandidaat van de lokale lijst Burgerbelangen Enschede haalde de hoogste score: 10.628 punten. Ter vergelijking: Femke Halsema (Groenlinks), die bekend staat om haar intensieve gebruik van internactieve media, scoorde in dezelfde periode 96.323 punten op de indicator. De onderzoekers trekken hieruit de conclusie dat sociale media nauwelijks zijn ingezet bij de gemeenteraadsverkiezingen in Arnhem en Enschede.
Participatie
Een relatie tussen het sociale media-gebruik en het aantal stemmen dat partijen en kandidaten verzamelden is niet te leggen. De onderzoekers wijten dat aan de geringe inzet van sociale media tijdens de gemeenteraadscampagne. Om de impact van hun sociale media-gebruik te vergroten moeten politici niet alleen meer gaan bloggen en twitteren, maar deze media vooral gaan gebruiken voor participatie en niet alleen om de eigen boodschap uit te zenden. Daarnaast is het belangrijk meer verbinding te leggen tussen de sociale media-activiteiten van kandidaten en de partij. Het onderzoek van de Saxion Hogeschool naar het gebruik van sociale media in de politiek wordt tijdens de Tweede Kamerverkiezingen voortgezet.
Een paar opmerkingen:
a) Twee middelgrote steden als basis zijn wellicht niet voldoende representatief voor de volledige gemeenteraadsverkiezingen, maar soit.
b) Het vergelijk van een lokale kandidaat met Femke Halsema lijkt me niet eerlijk, omdat de score ook gebaseerd is op reactie en daarmee bereik. Het is logisch dat meer mensen reageren op FH, daar ze meer mensen tracht te vertegenwoordigen.
c) "Een relatie is niet te leggen. De onderzoekers wijten dat aan de geringe inzet." Kijk uit, dat betekent zeker niet dat de relatie niet bestaat. Als kandidaten weinig sporten wil dat ook niet zeggen dat er geen relatie is tussen sport en gezondheid.
d) Ik ben benieuwd wat de impact is van Hyven en bloggen als kandidaat op andermans site. Als ik een nieuwe account open, dan blijft de traffic daarheen (en ook de impact) laag. Maar wat gebeurt er als ik duidelijk als kandidaat voor mijn partij ga reageren op problemen die worden benoemd op 'de' Arnhem-Hyves, het Fok!-forum topic Arnhem, op de lokale nieuwssite en misschien op het forum van Vitesse? Ik denk dat dat effectiever bloggen en participeren is, omdat daar de doelgroep zit. Het is helaas ondoenlijk om deze invloed te meten.
Hoe dan ook een leuk onderzoek.