Advertentie
digitaal / Nieuws

Bezorgde burgers geven overheid geen online gegevens

Twee procent van de personen van 12 jaar of ouder verstrekken overheidsinstanties in 2017 geen gegevens langs de elektronische weg, vanwege zorgen over de bescherming en veiligheid. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de Cybersecuritymonitor.

21 oktober 2018
CBS.jpg

Twee procent van de personen van 12 jaar of ouder verstrekken overheidsinstanties in 2017 geen gegevens langs de elektronische weg, vanwege zorgen over de bescherming en veiligheid. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in de Cybersecuritymonitor.

Zorgen over veiligheid en internet bij burgers

Er zijn in Nederland huishoudens die vanwege zorgen over veiligheid en privacy geen internet gebruiken. Dit geldt voor ongeveer 1 procent van de huishoudens. Bijna 6 procent van de personen boven de 12 jaar koopt online niet, vanwege dezelfde zorgen. Ongeveer de helft van de personen van 12 jaar of ouder heeft internetactiviteiten weleens afgebroken omdat hij of zij het niet vertrouwde. ‘Op zich is het een goede reflex van gebruikers om bepaalde activiteiten af te breken omdat men zaken niet vertrouwd. Idealiter zouden zorgen over veiligheid en privacy echter geen belemmering moeten vormen voor het gebruik van internet’, schijft het CBS.

Digitale dienstverlening verbeteren

In augustus dienden twee Kamerleden van D66 en de VVD een initiatiefnota in getiteld ‘Controle over je Identiteit en Persoonsgegevens bij de Digitale Overheid’. In deze nota stellen de Kamerleden dat het moeilijk is om zicht te houden op de juistheid van persoonsgegevens die van hen zijn opgeslagen, en door wie en waarvoor deze gegevens worden gebruikt. De initiatiefnemers willen het probleem van een onveilig gevoel bij burgers oplossen door één veilige, heldere online identiteit te creeëren, met één persoonlijk contactadres voor elke burger en een digitale kluis waarin een set persoonsgegevens wordt opgeslagen.

De volledige Cybersecuritymonitor is hier te vinden.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Rutger
En alle informatie op één plaats voor de overheid of de hacker te vinden via de (door de overheid verplicht) ((of door de programmeur per ongeluk) ingebouwde achterdeurtjes
Joop
Zullen we eerst maar eens beginnen over cookies. Er staat bijna NOOIT een "knop" bij over niet accepteren van cookies. En als ze geen cookies mogen hebben van jou dan loggen ze wel je internetadres ongevraagd. Zo door het jaar sprokkelen steeds stukjes informatie over je en voegen dat samen. Google voorop, wanneer gaat daar nu eens een stevige boete naar toe? Het moet eens afgelopen zijn met dat criminele gedrag. En ik zit niet te wachten op al die stompzinnige advertenties altijd en overal. Ook daar moet eens een halt aan toe worden geroepen. Je kunt niks openslaan of aanzetten of je wordt wel overvallen door het verplicht kijken naar advertenties. Geen advertenties en de producten kunnen minimaal 10% goedkoper, want die rotzooi moet je namelijk wel betalen.
Peter / Projectmanager
"2% van de personen van 12 jaar of ouder verstrekken overheidsinstanties in 2017 geen gegevens langs de elektronische weg, vanwege zorgen over de bescherming en veiligheid."



Eigenlijk valt dat percentage van 2% zéér mee.

Gegeven het niveau van beveiliging(sbeleid) bij de overheid over de jaren tot op vandaag de dag.

En gegeven het gebrek aan gebruik door de overheid van basisregistraties.

En gegeven het gebrek aan gebruik door de overheid van bestaande mogelijkheden van DigiD-beschermde informatie-uitwisseling met ketenpartners.



Zodra het in het belang is van de overheid wordt alles mogelijk gemaakt. Al is er maar een schijn van fraudepreventie. Zodra het in het belang is van de burger wordt het opeens 'moeilijk, moeilijk' en wordt privacy tégen de burger gebruikt.



Zo zijn er sociale diensten die voor een administatieve wijziging van bankrekeninggegevens van de burger geen gebruik maken van de bestaande ketens zoals SUWI, niet gebruik maken van andere veilige middelen zoals IDIN.

Maar in plaats daarvan een 'digitaal klantloket' inrichten, zonder dat de burger daar ook maar íets mee kan, laat staan administratieve gegevens wijzigen.

Of kopieën van bankpas of (bank-)documenten verlangen, zoals bekend geliefde doelwitten voor identiteitsfraude. Niet dat het gros van de sociale diensten bekend is met het overheidsbeleid op dat punt.



Nee die 2% valt héél erg mee.

En van die 2% zal de helft zéker niet van het tegendeel kunnen worden overtuigd. En niet ten onrechte. De overheid ís er immers niet voor de burger.



De D66/VVD-initiatiefnota ‘Controle over je Identiteit en Persoonsgegevens bij de Digitale Overheid’ is dan ook niet meer dan symptoombestrijding, en van de verkeerde soort. Zo is het ‘één bron principe’ immers de essentie van de basisregistraties.

Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat de initiatiefnota de warme instemming van 2e en 1e Kamer zal ontvangen. Waarna een miljoenenproject zal worden opgetuigd. Waarschijnlijk opgeknipt in percelen van minder dan € 5 mln. zodat geen BIT-advies nodig is.

En vanzelfsprekend zal veel bewustwording en participatie gepropageerd worden, lees : kennissessies, seminars en workshops.



'BIOS; Terug naar de toekomst. Reloaded'
Advertentie