of 59854 LinkedIn

Berichtenbox matig gelezen

Van de drie miljoen gebruikers van de Berichtenbox-app, waarop het rijk en andere overheden post naar burgers kunnen verzenden, opent een groot deel de post niet binnen zes weken. Het gebruik van de app neemt wel steeds meer toe.

Van de drie miljoen gebruikers van de Berichtenbox-app, waarop het rijk en andere overheden post naar burgers kunnen verzenden, opent een groot deel de post niet binnen zes weken. Het gebruik van de app neemt wel steeds meer toe.

Accounts

Dat bericht Logius, de overheidsdienst die de app en de website Mijnoverheid.nl beheert. Het gebruik van MijnOverheid is inmiddels flink ingeburgerd: inmiddels zijn er 8,3 miljoen actieve accounts, volgens Logius is het groeiende gebruik deels te danken aan een vernieuwde website met meer functies en mogelijkheden.

 

Ongeopend

Maar hoewel de aanmeldingen voor de Berichtenbox-app toenemen, is het gebruik met drie miljoen accounts nog steeds veel minder. Bovendien wordt de post maar matig gelezen: iets meer dan de helft doet dat binnen drie weken. In de drie weken daarna stijgt het openen nauwelijks meer. Logius vermeldt niet welke post helemaal ongeopend blijft. Het percentage gelezen post is in de afgelopen jaren wel iets gestegen, maar met slechts 8%.

 

Generiek

Toch zijn de matige cijfers niet geheel verwonderlijk. Voor veel mensen geldt dat ze de belangrijke berichten in de Berichtenbox, zoals belastingaanslagen en OZB-beschikkingen, ook gewoon in de post krijgen. Daarnaast wordt op verschillende internetfora geklaagd dat de berichten nogal generiek van aard zijn: burgers krijgen een bericht dat er nieuwe post is, maar weten pas na het inloggen en een paar keer klikken waar het bericht precies over gaat.

 

Handelsperspectief

Dat probleem ziet Logius inmiddels ook. De dienst wil samen met de organisaties en overheden die post versturen via de Berichtenbox-app de attentiewaarde van de berichten verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door een e-mailnotificatie te sturen met een ‘handelsperspectief’, bijvoorbeeld dat een belastingaanslag moet worden betaald of een rijbewijs moet worden verlengd.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Michel (lezer) op
@ Henk: hoe kom je aan deze wijsheid ? Ik haal nergens vandaan dat 'mensen stoppen met digitaal' (laat staan dat dat zou komen door de invoering van 5G). Er wordt juist steeds meer gebruik gemaakt van internet, zeker in deze tijd van steeds meer thuiswerken.
Door Henk op
steeds meer mensen stoppen met digitaal nu 5 g wordt ingevoerd
Door Henk-Jan de Beer (Adviseur) op
In aanvulling op mijn voorgaande bericht: dat berichten niet goed worden gelezen wil niet zeggen dat het verzenden van de brieven geen nut heeft, het gaat erom dat burgers en bedrijven weten wat er moet gebeuren. Als dat in driekwart van de situaties lukt met een notificatie, dan is het doel daarmee zeker bereikt.
Door Henk-Jan de Beer (Adviseur) op
In het artikel is aangegeven dat papieren post ervoor zorgt dat digitale post niet wordt gelezen. Dat is correct.
Een andere verklaring is het repetatieve karakter van sommige brieven. Soms is de notificatie al voldoende om te weten waar het bericht over gaat. Als ik een bericht van RDW krijg in een bepaalde periode, dan weet ik al dat ik een afspraak moeten maken voor de APK.

Het verbeteren van het handelingsperspectief in de notificatie zal er daarom niet noodzakelijkerwijs aan bijdragen dat het aantal gelezen berichten zal toenemen. Als ik een notificatie krijg met 'u moet dit jaar belastingaangifte doen', dan hoef ik de bijbehorende brief in principe niet meer te lezen.