Advertentie
digitaal / Nieuws

Bart maakt buurten beter leefbaar

De leefbaarheid in zuidwest-Den Haag staat onder druk. Het digitale meldingsplatform BART! verbetert er niet alleen de veiligheid in de wijken, maar draagt ook bij aan de sociale cohesie. Ook andere gemeenten tonen interesse.

25 maart 2019

De leefbaarheid in zuidwest-Den Haag staat onder druk. Het digitale meldingsplatform BART! verbetert er niet alleen de veiligheid in de wijken, maar draagt ook bij aan de sociale cohesie. Ook andere gemeenten tonen interesse.

Gasexplosie

Eind januari stortte in Haagse Jan van der Heijdenstraat een gebouw van drie verdiepingen in. Oorzaak: een gasexplosie. Enkele ogenblikken na de explosie werden de eerste beelden van de ravage online gezet, voor het merendeel gemaakt door buurtgenoten. Wat betreft René Baron, directeur van het Haagse stadsdeel Escamp, is dit een goed voorbeeld van waar BART! een rol kan spelen.


Digitaal platform
BART! (Burger Alert Real Time) is een digitaal meldingsplatform dat moet zorgen voor een veilige en leefbare buurt. Het is een project waarin gezamenlijk wordt geïnvesteerd door onder meer de gemeente Den Haag, de politie, TNO, de TU Delft en CGI. In 2014 werd BART! geïntroduceerd in de Haagse stadsdelen Leidscheveen/Ypenburg en Escamp. ‘In Escamp wonen circa 125.000 inwoners, waarvan een groot deel in Zuidwest’, legt Baron uit. ‘Met nieuwe technieken zoals BART! werken we aan de verbeteren van leefbaarheid en veiligheid én aan het versterken van de sociale cohesie.’ 


Sociale afbrokkeling
Baron maakt zich zorgen over de afname van de sociale structuren. ‘De traditionele manieren om mensen bij elkaar te brengen zijn in de loop der jaren verdwenen. Vroeger ging dat via de kerken, de sportverenigingen en scholen, maar dat is allemaal minder geworden. Juist zwakke wijken, zoals die in zuidwest, hebben een samenleving nodig om de wat zwakkere broeders erbij te halen. Sociale media helpen mee om die sociale cohesie weer te versterken. Je kunt ook een zaaltje met een bewonersavond organiseren, maar dat is old school.’


En-en
Het organiseren met behulp van digitale netwerken is volgens Baron een nieuwe manier van denken. ‘Natuurlijk moet het wel en-en. Je moet met bewoners van de wijk blijven praten, maar het versterken van sociale cohesie door middel van internet is een leuke, virtuele manier om met mensen in aanraking te komen. Bovendien wordt de wijk er ook nog eens sterker van. Een meer bewust gebruik van sociale media kan van grote invloed zijn op de weerbaarheid. Mensen weten elkaar in nood sneller te vinden en kunnen razendsnel informatie met elkaar delen.’


Burgernet
BART! zoekt aansluiting bij de vele buurtapps die op het internet te vinden zijn, maar het wil meer bieden dan de rest. ‘We kennen ook Burgernet, maar dat richt zich specifiek op veiligheid. Omdat binnen BART! de meldkamer van politie én de meldkamer van de gemeente samenwerken, komen er bij ons ook leefbaarheidsmeldingen binnen. Een ander verschil is dat binnen BART! alle kanalen bij elkaar komen. Sommige bewoners communiceren via de app, anderen via sms of de balie van het stadsdeelkantoor. Al die informatie komt in de meldkamers binnen. Wij kunnen met een processor die gegevens duiden, waarna er gericht actie kan worden ondernomen.’


Ontwikkelfase

Op dit moment zit BART! nog in de ontwikkelfase en is het aantal gebruikers vanuit Zuidwest beperkt. Baron zou graag zien dat er meer bewoners aanhaken. ‘In het begin van de proef was er best veel enthousiasme. Met name de interactie tussen meldkamers en bewoners gaf veel positiviteit. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat de animo wat is weggezakt. Dat heeft te maken met onze achterstand op het gebied van sociale media. Bewoners verwachten na een melding snel actie, maar dat kan alleen als onze bedrijfsprocessen goed ingeregeld zijn. Dat betekent onder meer dat binnenkomende informatie geverifieerd moet worden. Iets moet 100 procent zeker zijn, voordat wij ermee aan de slag gaan.’


Ambities

Eén van de grote ambities van BART! is om een directe koppeling te maken met WhatsApp, Facebook en Twitter. ‘We weten dat sociale media door onze bewoners veel worden gebruikt. Het zou mooi zijn als we die kanalen kunnen koppelen met BART! Op dit moment ontwikkelen we generieke technologie om uit de sociale media incidentmeldingen te kunnen halen, om te beginnen uit de buurtpreventiegroepen op WhatsApp.’

Lees het hele verhaal over BART! deze week in BB06 (inlog)  

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie