of 59123 LinkedIn

‘AVG staat haaks op sociale wetgeving’

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland hopen op uitstel van handhaving van de nieuwe privacywet. Deze moet op 25 mei worden gehandhaafd, maar de organisaties verwachten diverse grote problemen.

Ondernemingsorganisatie VNO-NCW en MKB-Nederland hopen op uitstel van handhaving van de nieuwe privacywet. Deze moet op 25 mei worden gehandhaafd, maar de organisaties verwachten diverse grote problemen.

Capaciteit inzetten voor andere zaken
De capaciteit die de Autoriteit Persoonsgegevens kwijt is aan handhaven van de nieuwe wet kan beter worden ingezet op voorlichting en ondersteunen van bedrijven, zo stellen de organisaties in een brief aan de Tweede Kamer over de Uitvoeringswet Algemene Verordening Gegevensbescherming (UAVG).

 

Sociale wetgeving 

MKB-Nederland en VNO-NCW constateren dat de huidige privacywetgeving soms op gespannen voet staat met de uitvoering van sociale wetgeving. 'Zieke werknemers re-integreren, mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen: dat zijn taken die werkgevers uitvoeren waarbij persoonlijke gegevens moeten worden verwerkt. De afgelopen jaren heeft de AP de ruimte om dat te doen echter steeds verder beperkt en dat brengt ondernemers in de knel.’


Informatie over fraudeurs uitwisselen 

Behalve dat de nieuwe wetgeving complex en ingrijpend is waardoor veel kleine bedrijven onvoldoende op de hoogte zijn van de wet, vrezen de organisaties ook dat het uitwisselen van informatie over fraudeurs tussen sectoren moeilijk wordt. ‘Ondernemers verliezen jaarlijks miljarden euro’s als gevolg van verschillende soorten fraude en willen in navolging van de succesvolle aanpak in Engeland ook informatie over wangedrag en fraudeurs onderling kunnen uitwisselen. De Autoriteit Persoonsgegevens staat dat echter niet toe; dat mag alleen binnen een sector. Dat is natuurlijk onzinnig.’


Innovatiemogelijkheden

Er wordt door VNO-NCW en MKB-Nederland ook gevreesd dat de wetgeving innovatie in de weg kan staan. 'Innovatie is in toenemende mate datagedreven. Het stelt ons in staat burgers beter te bedienen en oplossingen te bieden voor maatschappelijke problemen. We moeten voorkomen dat privacy de kansen van de informatiemaatschappij onnodig blokkeert.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Peter van Beerendonk (Informatie Architect) op
De AVG is bedoeld om de klant / burger te beschermen. Een goede zaak dus. VNO moet niet piepen, maar er voor pleiten bij hun leden dat gegevens van burgers niet zo maar verhandeld worden. Persoonlijk ben ik al die agressieve verkoopmethoden zo langzaam aan wel beu.

AVG dus conform planning invoeren, handhaving ook en de straffen in de eerste jaren maximaal als duidelijk is dat een bedrijf weinig tot niets heeft gedaan om de implementatie rond te krijgen.
Door Marcel (CEO) op
Wat me verbaast is dat de AVG/GDPR door veel organisaties als een compliance project wordt gezien of dat het wordt gezien als innovatie remmend.

Dat is het niet, of zou het niet moeten zijn. Elke organisatie zou zich allereerst eens af moeten vragen hoe zij vanuit klantbelang zouden moeten handelen. De AVG prikkelt dat in feite met deze verordening nog eens heel nadrukkelijk.

Als organisaties zouden afpellen wat de AVG voor hen betekent, dan komt men er waarschijnlijk achter dat elke bepaling naadloos past op ‘goed zorgen voor je klanten’. Wie wil dat nou niet?

De handhaving per 2018 zou niet de drijfveer moeten zijn. Overigens is de regulering al van kracht sinds 24 mei 2016 en hebben alle organisaties al 2 jaar de tijd gekregen om zaken op orde te krijgen.

Zie ook: https://www.linkedin.com/pulse/de-avg-niet-omdat …
Door Norman Waalre op
Geef criminele veelplegers een jarenlange zware werkstraf, plus elektronisch huisarrest buiten werktijden. Dan hoeven bedrijven elkaar daar minder voor te waarschuwen. Bijvoorbeeld gewelddadige winkeldieven, treinreizigers en cafébezoekers, en automobilisten die telkens tanken zonder betalen. Er zijn ook bedrijven, die zich continu schuldig maken aan ernstige oplichting, zoals bepaalde webshops, datingsites, wasmachinereparateurs, schoorsteenvegers, en nacht-slotenmakers. De overheid moet die bedrijven bij recidive extreem hoge boetes geven, en hun namen publiceren via internet, om het publiek te waarschuwen. Gebruik het geld van die hoge boetes voor opsporing en handhaving. Ik stem links.
Door Henk (Manager) op
VNO haalt er argumenten bij die niet juist zijn, maar wel lekker in het gehoor liggen bij de politici. Het oude spelletje van werkgeverskant.
VNO zou er beter aan doen om gewoon aan de slag te gaan en meer zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens. Het bij andere bedrijven weghalen of het aan andere bedrijven verkopen van persoonsgebonden mag gelukkig niet meer. De boetes zijn zoals het hoort passend hoog. Prima wet dus!