of 60715 LinkedIn

Ambtenaren slecht op de hoogte van nieuwe website-eisen

Ambtenaren lijken niet goed op de hoogte van digitale toegankelijkheid van websites. Dat wordt duidelijk uit de raadpleging van het Ambtenarenpanel onder 530 overheidsmedewerkers. De meerderheid is niet goed op de hoogte van de verplichtingen die daarbij horen.

Ambtenaren lijken niet goed op de hoogte van digitale toegankelijkheid van websites. Dat wordt duidelijk uit de raadpleging van het Ambtenarenpanel onder 530 overheidsmedewerkers. De meerderheid is niet goed op de hoogte van de verplichtingen die daarbij horen.

Moeite doen

Volgens de ondervraagde ambtenaren hebben hun werkgevers digitale toegankelijkheid hoog op de agenda staan. Zo'n 63 procent is met het onderwerp bezig en 90 procent stelt dat werkgevers moeite doen om hun eigen websites toegankelijker te maken. Bijna driekwart meldt dat er onder meer formulieren begrijpelijker worden gemaakt. Zo'n 30 procent heeft een loket ingericht om digitale informatie begrijpelijker te maken.


Geen idee
Wat betreft de kennis van ambtenaren moet er nog wel veel gebeuren. Ongeveer een kwart zegt volledig bekend te zijn met digitale inclusie en 58 procent weet 'een beetje' wat het inhoudt. Bijna een op de vijf ambtenaren heeft 'geen idee'. Ook hebben ambtenaren geen beeld van het percentage inwoners dat digitaal niet zelfredzaam is, namelijk tussen de 10 en 20 procent. Het merendeel, zo'n 89 procent, vindt dat digitale inclusie erg belangrijk is en dat kwetsbare groepen goed beschermd en ondersteund moeten worden.

 

Welke maatregelen
Gemeentelijke websites, maar ook de geplaatste video’s, foto’s, pdf’jes en alle uitingen op sociale media moeten vanaf 23 september onder handen zijn genomen. En dat geldt ook voor websites van aanverwante organisaties zoals gemeentelijke zwembaden en het digitaal jeugdloket. Alle overheden moeten voor elk van hun digitale kanalen waarvoor zij verantwoordelijk zijn een toegankelijkheidsverklaring publiceren. In de verklaring moet staan in hoeverre deze al aan de eisen voldoen en welke maatregelen de instantie neemt om toegankelijkheid te borgen, inclusief planning.  

 

Dit artikel verscheen eerder op AG Connect.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door ZoetZuurtje op
Misschien is het een goed idee om alle websites van de overheid eens een dag of wat op zwart te zetten. Even een verandering van perspectief ;-)
Door Marieke op
Directies en management-teams zijn meestal niet op de hoogte van de eisen voor toegankelijkheid. Ze vinden het ook niet belangrijk. Als hun verhaal maar op de gemeentelijke website komt dan zijn ze tevreden. Meestal gesteund door hun communicatie-adviseur die heel graag heel veel wil zenden. Ongeacht of een video of Pdf toegankelijk is. En als er 1 beroepsgroep is die de digitale boot heeft gemist heeft zijn het wel de communicatie-adviseurs.
Door Hans op
Goed nieuws! De gemiddelde ambtenaar is kennelijk nog niet zo'n digitale drammer als de centrale overheid, hoera. Of trek ik nu een verkeerde conclusie?
Door P.J. Westerhof LL.M MIM op
Niets nieuws. Zelfs de Tweede Kamer houdt zich niet aan de publicatierichtlijnen.
Interessanter is hier echter dat bovenstaande link doorverwijst naar digitaleoverheid.nl, en deze weer doorverwijst naar een special over Digitale Inclusie van Publiek Denken.

Die special is echter alleen online te lezen, en nog tamelijk beroerd ook.
Daarnaast laat de pagina zich niet printen.
Maar als klap op de vuurpijl komt de pagina niet eens foutloos door de W3C Markup Validator. Andere validators - zoals voor WCAG - schetsen een even weinig flatterend beeld.

Over 'digitale inclusie' gesproken.