Advertentie
digitaal / Nieuws

Actal: digitale inhaalslag nodig bij gemeenteformulieren

Gemeenten kunnen met relatief weinig inspanning het invullen van veelgebruikte formulieren vergemakkelijken, stelt Actal in een advies.

08 mei 2013

Gemeenten kunnen met relatief weinig inspanning het invullen van veelgebruikte formulieren vergemakkelijken. Dat kan bijvoorbeeld door ze op het beeldscherm invulbaar te maken en niet naar al bekende informatie te vragen, stelt Actal in een advies.


PDF'jes afdrukken
Actal onderzocht de praktijk rond tien veelgebruikte formulieren bij 25 gemeenten. Het blijkt dat slechts 56 procent van de 250 formulieren op de websites van de gemeente staat. De rest moet de burger in papieren vorm bemachtigen en invullen. Niet meer dan 18 procent van de formulieren is direct op het scherm in te vullen; de andere 'digitale formulieren' zijn PDF-bestanden die de burger eerst moet printen, en vervolgens met de hand invullen en per post opsturen. Slechts drie formulieren waren echt 'slimme' formulieren; dan bepaalt het antwoord op een vraag welke vervolgvragen er nodig zijn.

Werk te doen
Dat kan met gemak en op korte termijn eenvoudiger en is daarmee een goede manier om de regeldruk te verlagen, stelt Actal in zijn advies aan minister Plasterk van BZK, een constatering die het adviescollege overigens een jaar geleden ook al deed. "Iets minder positief geformuleerd is de boodschap dat gemeenten toch nog wel heel erg veel moeten doen om deze regeldruk volledig weg te nemen. Dat baart enige zorg en vraagt om een extra aandacht en inspanning gezien het voornemen van het kabinet om de dienstverlening aan de burgers in 2017 volledig digitaal te hebben ingericht", aldus het advies.

De bekende weg
Zet dus alle formulieren online en doe dat zo veel mogelijk in de vorm van echte webformulieren die je niet eerst moet afdrukken, adviseert Actal. Slimme formulieren moeten het uitgangspunt zijn en het tussentijds opslaan van gedeeltelijk ingevulde formulieren moet ook mogelijk zijn. Een andere irritatie die Actal graag ziet verdwijnen is het vragen naar informatie waarover een gemeente al beschikt. Dat is in bijna 40 procent van de formulieren het geval, bijvoorbeeld als een aanvrager de vraag krijgt of hij staat ingeschreven bij de gemeente. Daarnaast vraagt 35 procent van de formulieren naar een mee te sturen bijlage die niet relevant is.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Katrin Cassel
Ik zou wel willen weten welke formulieren bij welke gemeenten zijn onderzocht.
Robert / productmanager
Er zijn formulierenoplossingen op de markt die al 10 jaar dit soort functionaliteiten bieden. Kijk bijvoorbeeld naar WebNext van Inter Access. Alles is mogelijk, de gemeente moet de eerste stap zetten.
N. van Koll / ambtenaar
Formulieren digitaal maken om de regeldruk te verlagen. Daar klopt helemaal niks van. Ik heb nog nooit zo veel tijd gespendeerd aan onzinnige zaken als nu met het zogenaamde digitale werken. Ik toon iedere keer aan dat het sneller en nauwkeurig is om niet alles te digitaliseren maar een goede combinatie te maken met analoge mogelijkheden. Maar ja, ik ben geen bedrijf dat mijn product moet verkopen aan meneer Plasterk.

Onlangs konden we in een van de artikelen van dit blad lezen dat Plasterk de hele overheid wil digitaliseren. Ik ben benieuwd of hij op kan tegen al die firma's die dit soort onderzoeken doen.
Flip Zolderman
Natuurlijk is het vele malen handiger voor een "burger" om zijn adreswijziging via een digitaal formulier door te kunnen geven in plaats van er een ochtend vrij voor te moeten nemen om dat bij de balie te moeten doen. Maar nu de weerbarstige praktijk nog - die formulieren zijn eenvoudig te maken, maar krijg het maar eens voor elkaar...
Advertentie