of 62812 LinkedIn

Minimaregelingen: waarom niet in één keer toekennen?

Minimaregelingen: waarom niet in één keer toekennen? Welke voordelen heeft dat?
Schulinck Informatiemanagement Reageer

Iedere gemeente heeft te maken met aanvragen voor de minimaregelingen die zij hebben voor extra financiële ondersteuning van burgers met een minimum inkomen. Burgers die daarvoor in aanmerking komen, doen vaak meerdere keren per jaar een aanvraag voor losse onderdelen van de regelingen.

De aanvrager moet keer op keer inzicht geven in zijn inkomen en vermogen en een gemeentelijk consulent gaat vervolgens bij iedere aanvraag opnieuw na of de aanvrager recht heeft op die vergoeding of voorziening. Aan het einde van het jaar is per rechthebbende vaak het complete budget binnen een categorie – bijvoorbeeld witgoed, kinderen of culturele activiteiten – aangevraagd én heeft de gemeente de meeste aangevraagde voorzieningen ook daadwerkelijk toegekend. Dat kan efficiënter.

 

In deze opinie legt Tineke Bodewes uit:

  • Welke voordelen het in één keer toekennen van (een categorie) voorzieningen heeft.
  • Hoe slimme e-formulieren alleen laten zien waar de aanvrager recht op heeft.
  • Welke keuzes de gemeente zelf kan maken bij het automatisch beoordelen van aanvragen.
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

CONTACTGEGEVENS


Wolters Kluwer

Schulinck Informatiemanagement

Hulsterweg 82

5912 PL Venlo

Tel: 077 – 475 8018

schulinck.marketing@wolterskluwer.com

www.schulinck.nl

Volg onze LinkedIn pagina

AfbeeldingBent u verantwoordelijk voor de processen en informatiestromen binnen uw gemeente?

Volg deze LinkedIn-pagina en blijf op de hoogte van de ontwikkelingen binnen data en ICT. U krijgt handige tips over veiligheid, kwaliteitsverbetering en digitale informatievoorziening.

Meer nieuws

Schulinck E-Formulieren

Schulinck Software

Lees meer over Schulinck In-Spect:
Schulinck In-Spect