of 63428 LinkedIn

Van dashboard naar proactief handelen

Van dashboard naar proactief handelen. De volgende stap in data-analyse zetten. De zichtbaarheid voor de burger neemt hiermee toe
SAS Institute Reageer

Regeren is vooruitzien. De experts van SAS helpen graag om dat daadwerkelijk mogelijk te maken. De technologie is het probleem niet, die tovert met gemak een ‘glazen bol’. Maar veel gemeenten zijn nog niet verder gekomen dan dashboards en dat is niet voldoende, zegt André van der Meer, adviseur Overheid bij SAS. ,,Dashboards worden gevuld met data uit het verleden.’’ Gemeenten leren met SAS de volgende stap in data-analyse te zetten. De zichtbaarheid voor de burger neemt hiermee toe.

Dashboards geven zeker nuttige data, weet André van der Meer. ,,Maar met datavisualisaties wordt nog teveel naar het verleden gekeken. En ze vertellen, net als plattegronden en traditionele rapportages, niet het hele verhaal, het verhaal dat een gemeente nodig heeft voor een betere dienstverlening of een veiliger buurt.’’ Neem het voorbeeld van leegstand. Die kan leiden tot verloedering van een wijk of tot ondermijnende activiteiten, en het is zaak om de problemen tijdig te signaleren en proactief te handelen. Onder andere op dit onderwerp werkt SAS samen met een paar gemeenten aan een afgewogen en vroegtijdige aanpak. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een combinatie van beschikbare middelen: data uit de eigen systemen en data van externe partijen, kennis en vakmanschap bij de gemeente, en kunstmatige intelligentie en data-analyse.

 

Voor een aanpak van ‘dashboard naar proactief handelen’ komt dus wat meer kijken dan een plattegrond met leegstaande panden. ,,Je ziet op een kaart niet wat de impact is van de leegstand.’’ zegt Van der Meer. ,,Daarvoor heb je analyses nodig van social media berichten, informatie van makelaars over de gemiddelde duur van de leegstand in die buurt, meldingen bij het klantcontactcentrum over bijvoorbeeld afvaldumping en verloedering en misschien zijn er panden gekraakt.’’

 

Weten welke data je nodig hebt voor voorspellende waarde en weten welke waarde de inzet van kunstmatige intelligentie moet opleveren voor je inwoners: daarover mee kunnen denken is ook de meerwaarde van SAS. Evenals de consequente toets op transparantie, uitlegbaarheid, privacy en ethiek. Van der Meer: ,,We helpen door de goede vragen te stellen, we helpen met analyseren en we helpen met apps. En we houden van kleine stapjes. Je moet groot durven denken, maar in kleine stappen acteren.’’

 

Uiteindelijk moet je het wel zelf kunnen, zegt Van der Meer. ,,Ons doel is om een gemeente hierin zo snel mogelijk zelfstandig te laten functioneren. Zoals de BOA die na de data-analyse van de leegstand op pad wordt gestuurd om een kijkje te nemen. Ter plekke kan hij met een app de data zelf verrijken of corrigeren. Ook de baliemedewerker kan straks door het werken met realtime informatie de meldende burger proactief melden hoe en wanneer de klacht wordt opgelost. Als je op deze manier zichtbaar sneller en beter kunt handelen en inwoners beter kunt informeren, werk je aan vertrouwen tussen inwoner en overheid.’’ 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingSAS Institute
Flevolaan 69
1272 PC Huizen
Tel.nr. 035-6996900
Adres website sas.com/nl
Mailadres sasinfo@sas.com

Meer nieuws

Whitepapers

Bloggers