of 64621 LinkedIn

Terugmeldvoorziening 2.0: Klaar voor de pilot? Af!

Soms gaan nieuwe ontwikkelingen niet helemaal zoals je hoopt of verwacht. En dat geldt voor de ontwikkeling van Terugmeldvoorziening (TMV) voor bronhouders vanuit iBurgerzaken. Maar toch is het goed om ook dat soort dingen met jullie te delen. En gelukkig kunnen we laten weten dat de Minimum Viable Product (MVP) in iBurgerzaken release 4.4 is afgerond. In dit blog vertelde ik al eens over de MVP van de TMV. Hieronder neem ik je mee in de uitdagingen én oplossingen die we tegenkwamen.

Uitdagingen na de start in release 4.1

Als eerste softwareleverancier voor bronhouders maken we gebruik van de webservice die RvIG hiervoor beschikbaar stelt. Tijdens release 4.1 is hier onderzoek naar gedaan en hebben we een kwartiermakerssessie gehad om de nieuwe functie ‘Onderhouden terugmeldingen’ vorm te geven. In release 4.2 zijn we begonnen met realisatie. Tijdens deze realisatie zijn we tegen onverwachte werking van de webservice van RvIG aangelopen, waardoor we niet op volle kracht door konden. De webservice is ontwikkeld met het idee dat de bronhouders een eigen ‘dubbele’ registratie van terugmeldingen aanleggen. Dat gaat volgens ons in tegen het halen-bij-de-bron-principe en zou veel extra beheer en onderhoud brengen voor iBurgerzaken. Het opleveren van de MVP in release 4.2 is daardoor niet gelukt.


In 4.3 werd terugmeldingen inzien in iBurgerzaken mogelijk

Van RvIG kregen we een representatievere testomgeving qua aantal openstaande meldingen. Uiteindelijk hebben we een manier gevonden om met de webservice van RvIG te werken waarbij we niet een ‘dubbele’ registratie aan hoeven te leggen, maar tóch de relevante terugmeldingen binnen een redelijke responsetijd kunnen tonen aan de gebruiker.

In onderstaande schermprint (klik op afbeelding om te vergroten) zie je alle terugmeldingen met status 'Gemeld' die zijn ingediend vanaf 1 november 2021. Daar kun je vervolgens de details van bekijken (het oogje), in behandeling nemen (de status aanpassen) en een statusupdate sturen naar de terugmeldende instantie.

 

Afbeelding

 

TMV-portaal vervangend in release 4.4: klaar voor de pilot

We zijn TMV-portaal vervangend als we naast het inzien ook een statusupdate kunnen terugsturen naar de TMV van RvIG. En dat is in release 4.4 gelukt! Daarom is het nu tijd om samen met de kwartiermakers van de TMV toe te werken naar de pilot. 


TMV is als extra module in iBurgerzaken begin 2022 beschikbaar 

Voor alle gemeenten is TMV als extra module beschikbaar in iBurgerzaken vanaf begin 2022. Ook staat de deur open voor verdere ontwikkelingen, zoals het verder optimaliseren en integreren van TMV in de app iOnderzoek. 


Neem gerust contact op

Heb je interesse in deze extra module? Neem dan contact op met je Accountmanager. Voor inhoudelijke vragen over dit onderwerp kan je bij mij terecht via: Michelle.Meekes@PinkRoccade.nl / +31 (0)6 1123 5620.

 / Al mijn blogs

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Ontmoet collega’s en mis niks over jouw applicaties

Common Ground. De eerste stap

Terugblik op 10 jaar Makelaarsuite

Afbeelding

Meer nieuws

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

PinkRoccade Live

PinkRoccade Local Government biedt een ruim aanbod aan curcussen, (klassikale) opleidingen en webinars.

Bloggers