of 59147 LinkedIn

Stap 1 & 2 richting datagedreven sturing

Start met 1 onderwerp, maak het project niet te groot. Een kleiner project, levert sneller resultaten op. Deze heb je nodig om binnen de gemeente draagvlak te creëren.

Stap 1: maak het project niet te groot!
Veel gemeenten zijn op welke manier dan ook aan de slag met datagedreven sturing. Sommige gemeente richten hiervoor een specifieke projectgroep in en bij andere gemeente ligt het bij verschillende afdelingen. In de vele gesprekken die ik heb gevoerd met gemeenten zie ik dat ze datagedreven sturing heel breed willen oppakken. Veel datasets over de verschillende domeinen heen met daarbij ook nog een koppeling met externe databronnen.

Best ingewikkeld en niet in korte tijd te realiseren. Het is een hele mooie ontwikkeling dat het zo breed wordt opgepakt, wat ook nodig is in de toekomst, echter zie je hoe breder het wordt opgepakt hoe langer het project duurt. En hoe langer de resultaten en concrete stappen op zich laten wachten. Ons advies is maak het project niet te groot. Kies 1 specifiek onderwerp en koppel daar maximaal 5 indicatoren/KPI’s aan. Deze 5 indicatoren met de daarbij horende definities ga je inzichtelijk maken en monitoren. Hiermee heb je snel inzicht en resultaten wat het draagvlak binnen de gemeente snel vergroot. Vanuit hier ga je steeds een stapje verder uitbouwen. Datagedreven sturing is een andere manier van werken. 

Stap 2: stel een projectleider aan. Wie gaat binnen de gemeente de informatiebehoefte ophalen?
Het is belangrijk dat 1 iemand verantwoordelijk is voor het project. Deze persoon kan met de medewerkers aan de slag om de 5 indicatoren voor een onderwerp te bepalen en te bespreken welke definities erbij horen.

De projectleider brengt ICT & beleid samen en gaat kijken waar de data staat en of die beschikbaar is voor de benoemde indicatoren. Het samenbrengen van deze 2 afdeling is erg belangrijk. Het beleid weet soms niet welke mogelijkheden er zijn en ICT weet niet waar de behoefte ligt. Deze 2 afdelingen bij elkaar brengen, maakt het mogelijk dat ICT een proactieve rolt krijgt in het aanleveren van inzichten.

Je ziet in de praktijk dat deze afdeling vaak een afwachtende rol heeft en alleen op verzoek rapportages aanlevert. De projectleider heeft hier een belangrijke rol in en stuurt op concrete resultaten.

Benieuwd naar de volgende stappen? Deze volgen binnenkort
De komende periode zullen wij iedere stap toelichten, met daarbij praktijk voorbeelden van gemeenten. Bekijk hier de 10 stappen. 

Ontvang je graag meer informatie over iNzicht of wil je een demo op locatie? Neem hiervoor contact op met Cora Schreuders: +31 6 4609 1115 / cora.schreuders@pinkroccade.nl.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Meer nieuws

iParticipatie

Afbeelding

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

PinkRoccade Live

PinkRoccade Local Government biedt een ruim aanbod aan curcussen, (klassikale) opleidingen en webinars.

Bloggers