of 59130 LinkedIn

De digitale consumptiedemocratie

Vandaag de dag lijkt het doen van een aankoop bij een groot internetbedrijf wel een feestje. Het bedrijf probeert je al direct te plezieren door een persoonlijke benadering te pretenderen. Je krijgt een warm en hartelijk welkom, vervolgens krijg je advies bij maken van een keuze en uiteindelijk wordt het bestellen je zo makkelijk mogelijk gemaakt. Ook na de bestelling krijg je persoonlijk bericht hoe lang de bestelling nog op zich zal laten wachten, tot en met het moment waarop de bezorger bij jou op de drempel staat.

U en ik, wij zijn lang niet altijd alleen maar klant. Als het gaat om de relatie met de overheid zijn we vaak staatsburger, niet alleen met rechten, maar ook met plichten. Dat is in de moderne tijd voor sommigen toch wat slikken. Immers, dan wordt er opeens van de mensen een inspanning verwacht. Dat is bijvoorbeeld het geval geweest bij het correctief raadgevend referendum. De wetgever vond dat het burgers niet al te makkelijk mocht worden gemaakt om een correctief raadgevend referendum aan te vragen. Allereerst moeten genoeg burgers een zogenaamd inleidend verzoek ondertekenen. Het gaat hier om tenminste 10.000 verzoeken. Vervolgens moet het verzoek in een tweede ronde door 300.000 mensen worden gesteund. Voorwaar geen geringe aantallen. Om de drempels nog wat uitdagender te maken, heeft de wetgever bovendien bepaald dat alle verzoeken op papier moeten worden ingeleverd. En vooral dat papier, dat blijkt een steen des aanstoots.

 

          

Bij elk initiatief om een referendum aan te vragen leidt de nadruk op het papieren proces bij velen tot heftige opwinding en verontwaardiging.


Lees meer over onze dienstverlening "Digitale overheid"

 

Bij elk initiatief om een referendum aan te vragen leidt de nadruk op het papieren proces bij velen tot heftige opwinding en verontwaardiging. In de meest vriendelijke reacties wordt de suggestie gedaan dat de overheid zo traditioneel en behoudend (lees; ‘achterlijk’) is, dat ze onvoldoende bekend is met digitale communicatie. Maar ook velen zien in de voorwaarden een boosaardig complot om referenda te frustreren. In zekere zin kent dat vermoeden, zoals zojuist toegelicht, een hele kleine kern van waarheid. Immers, de drempels zijn, bewust en in alle openheid, door de wetgever ingevoerd om ‘lichtvaardige’ aanvragen van referenda te voorkomen.

 

Verschillende initiatiefnemers van referenda hebben zich al snel gerealiseerd dat het toch het beste werkt om de burger zijn klantgevoel te gunnen. Meteen bij het eerste referendum knutselde Geenpeil een App in elkaar die het de mensen alsnog mogelijk maakte om digitaal hun steun te betuigen voor het aanvragen van een referendum. Daarmee werd hun, als ik sommige uitingen op twitter mag geloven, de helse tocht naar de brievenbus toch maar mooi bespaard.

 

De les hieruit; zelfs als ze geen klant zijn, willen burgers ook door de overheid met alle egards die ze ondertussen gewend zijn in de watten worden gelegd. Op naar de digitale consumptiedemocratie. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingMuzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

 

Meer weten over ons Informatiemanagement Traineeship, bekijk hier de website.

Opleiding Informatiemanagement voor verbinders

Metropool opleiding

Weten hoe het is om bij PBLQ te werken?

Blijf effectief in de informatiesamenleving van morgen!

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers