of 59250 LinkedIn

De Belastingdienst kan het. Waarom anderen niet?

De Belastingdienst heeft behoorlijk onder vuur heeft gelegen de laatste jaren, en in een aantal opzichten was dat ook terecht. Maar tegelijkertijd heeft de organisatie ook een ware revolutie doorgemaakt.

Die verandering past naadloos bij de oude slogan ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’. Als je belastingaangifte niet al te ingewikkeld is, hoef je namelijk weinig meer te doen. Veel meer dan de ingevulde gegevens controleren en je digitale handtekening zetten, is het eigenlijk niet. En op ‘verzenden’ drukken natuurlijk. Een klus waar veel mensen in het verleden huizenhoog tegen opzagen, is dan ineens in tien minuten geklaard.


Serieus genomen

Hoe dat komt? De reden is eenvoudig. De Belastingdienst heeft in zijn bestuursorganisatie een belangrijke plek ingeruimd voor een CIO, een Chief Information Officer. Dat betekent dat er aan de bestuurstafel diepgaande kennis beschikbaar is van ICT. Wat kun je daar werkelijk mee bereiken? Hoe slaag je erin een wezenlijke verandering te bewerkstelligen van het primaire proces?

De Belastingdienst kan het, maar anderen kunnen dat nog niet.. Ik kom ze nog veel te vaak tegen: bestuurders van overheidsorganisaties, grote bedrijven en consultancybureaus die ICT niet serieus nemen. Nog altijd niet.

ICT is in hun ogen een zaak van de jongens die op de werkplek de computers aan de praat houden. In het beste geval is ICT een prima middel om de uitvoering soepeler te laten verlopen. Dezelfde dingen doen, maar dan iets efficiënter. Geen aanpassingen in het primaire proces. Behoudzucht en doorgaan op dezelfde voet. Vooral in een periode van economische groei, zoals we die al een tijdje meemaken, is dat lekker makkelijk. Maar op een dag is de economische groei voorbij, en dan?


De andere kant

Begrijp me goed, ik pleit er niet voor om alles altijd volkomen anders aan te pakken. Als je dat zou doen, wordt het een rommeltje. Maar je moet wel bereid zijn om kritisch naar je eigen functioneren te kijken, en dan echt. Hoe kun je de dingen beter doen? Hoe kun je de dingen anders doen?

ICT is daarbij een game changer van de eerste orde. Maar dan moet er wel op niveau over worden meegepraat en meegedacht. Geen adviseur of ondergeschikte die een rapportje mag schrijven dat toch weer in een la belandt. Nee, iemand die mee beslist. Aan de bestuurstafel. Uw klanten zullen u er dankbaar voor zijn. En uw aandeelhouders, als u die heeft, uiteindelijk ook.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingBezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl

Meer nieuws

Whitepapers

Bloggers