of 59345 LinkedIn

De nieuwe generatie werknemers: Born Disruptive

De nieuwe generatie werknemers: Born Disruptive. De behoeften van ‘digital natives’
KPN Lokale Overheid Reageer

De nieuwe generatie werknemers wil niet meer op de traditionele manier werken. Bedrijven moeten zich aanpassen als ze de beste jonge talenten willen aantrekken en aan zich willen binden. Dit blijkt uit de studie ‘Born Disruptive’, die Samsung heeft gedaan naar de behoeften van ‘digital natives’: de generatie werknemers die nu de arbeidsmarkt opkomt en de eerste stappen op de carrièreladder maakt.

“Bedrijven en instellingen ontkomen er niet meer aan om hun bedrijfsprocessen via applicaties te ontsluiten”, aldus Wincho Bacuna, B2B-trainer bij Samsung. Hij sprak tijdens het KPN-evenement Digital Dutch in Jaarbeurs Utrecht. 


Whitepaper: 'Digital Workspace'

Meer weten over de Digital Workspace? Download de whitepaper en lees alles over de ontwikkelingen die werk veranderen, wat de impact daarvan is en hoe u uw ideale werkomgeving vorm kunt geven.

Download


Drie miljard smartphones

“Mobiele communicatie zorgt voor ingrijpende veranderingen in de manier waarop we zaken doen.” Met wereldwijd meer dan drie miljard smartphone-gebruikers kunnen bedrijven er niet meer omheen: voor de jongere generaties moet de juiste mobiele technologie beschikbaar zijn om hun werk goed te kunnen doen.

 

Het rapport constateert dat de twintigers en 30-plussers qua werkwijze sterk verschillen van voorgaande generaties. De zogenoemde millennials en generatie-Z zijn opgegroeid met smartphones, tablets en laptops. Niet voor niets kreeg dit onderzoek de titel ‘Born Disruptive’ mee. Technologie is veel meer verweven met hun leven. Bovendien zijn ze sterk mobiel. Netwerken zijn heel belangrijk voor hen, ze veranderen ook sneller van werkgever dan vorige generaties. En ze verwachten ook op hun werk de laatste technologie aan te treffen. 


Leiding blijft achter

Het wordt tijd dat werkgevers zich daar bewust van worden en actie gaan ondernemen. Want uit een studie van INSEAD blijkt dat slechts 40 procent van de millennials de digitale capaciteiten van zijn werkgever voldoende acht. Probleem is dat de leiding van de onderneming technologisch achterblijft bij haar ondergeschikten. Vaak staat de top ver af van de apparatuur en IT die op de werkvloer moet worden gebruikt. De junior medewerker heeft doorgaans meer kaas van technologie gegeten dan de raad van bestuur.

  

Verder wordt in ‘Born Disruptive’ een studie van de Harvard Business Review aangehaald onder business executives en consultants. 58 procent van de respondenten zegt bij de keuze voor een bepaalde baan rekening te houden met de technologie die in een organisatie aanwezig is. 51 procent verklaart dat verouderde kantoorspullen het moeilijk maken om talentvolle werknemers vast te houden. Houd er bovendien rekening mee dat in 2020 al de helft van alle werknemers waar ook ter wereld merendeels op afstand werkt. Kortom, redenen genoeg voor Samsung en KPN om ondernemers op dit punt bij te praten. 


App vervangt formulier

Wincho Bacuna liet aan de hand van voorbeelden zien wat de Next Mobile Economy inhoudt. Internetverzekeraar Ditzo biedt de mogelijkheid om via WhatsApp een schade te melden. Hierbij is het niet meer nodig om een formulier in te vullen. Bacuna spreekt van een mooi voorbeeld van een nieuw bedrijfsproces dat erop is gericht het de klanten gemakkelijker te maken. Alles kun je bij deze internetverzekeraar online regelen. Bacuna: “Iedereen is op zoek om anders met klanten in contact te treden.” Ditzo zet hiervoor met succes WhatsApp, Facebook en Twitter in.

  

Een andere interessante case is de politie, Samsungs grootste zakelijke klant in Nederland. Elke politieagent gaat met een smartphone werken. Voor het uitschrijven van boetes is de telefoon ideaal. De verwachting is dat in 2020 zo'n 90 procent van al het politiewerk via een smartphone gaat.  


Benieuwd naar de werkplek van morgen?

Bekijk het webinar

Tablet in de zorg

Bacuna ziet ook in de zorg een toenemend gebruik van zakelijke toepassingen. Anders dan de groep die in het rapport ‘Born Disruptive’ centraal staat, gaat het hier veelal niet om ‘digital natives’. Voor de zorgverleners zijn daarom vaak aanpassingen gedaan. Zo zijn de applicaties vastgezet op het scherm van de tablet. De gebruiker kan gemakkelijk bij de commando's komen. De cliënten kunnen als ze zorg nodig hebben, met één druk op de knop een verzoek doen. De tablets zitten beschermd in hoezen en worden draadloos opgeladen, zodat de cliënt niet met kabeltjes in de weer hoeft.

 

Deze toepassingen zijn datagevoelig en de beveiliging krijgt dan ook veel aandacht. Op de achtergrond draait Knox, Samsungs platform voor enterprise security. De veiligheid zit via deze software in de telefoon ingebouwd. De software houdt voortdurend in de gaten in welke toestand het toestel zich bevindt. Onderzoeksbureau Gartner gaf het mobiele veiligheidsplatform van Samsung onlangs de hoogste waardering voor de security. 


Via de cloud

Ook het gebruik van de cloud draagt bij aan de veiligheid. Via de cloud kan een werkgever een configuratie-tool gebruiken om het toestel naar eigen voorkeuren in te richten. Desgewenst is bijvoorbeeld Facebook uit te sluiten. Ook kan de werkgever documenten meesturen. De gebruikersvoorwaarden zijn op het bureaublad vast te pinnen. Een andere mogelijkheid is branding; aan de telefoon kan een eigen logo worden toegevoegd. Daarnaast is een automatische uitrol van toestellen mogelijk. Het uitpakken, installeren, koppelen aan een bepaald profiel en configureren kan van afstand gebeuren. Het mobile device management, het beheren en beveiligen van applicaties, is enorm verbeterd.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

Afbeelding 

KPN Lokale Overheid

Röntgenlaan 75 2719 DX Zoetermeer

Postbus 19535, 2500 CM Den Haag

070 – 343 69 00

kpnlokaleoverheid.nl

info.lokaleoverheid@kpn.com

 

Meer nieuws

Overvolle vuilcontainers

Whitepapers

Afbeelding

 

‘Alleen door kennis uit te wisselen, komen we samen verder,’ stelt José Brenninkmeijer in deze eerste uitgave van Minds, het nieuwe magazine van KPN Consulting. ‘Met mooie voorbeelden brengen we de nieuwe wereld tot leven. Laat je verrassen door slimme tools en gadgets en inspireren door bijzondere samenwerkingen.’

 

Bekijk het online magazine hier 

Aansluiting op digikoppeling-Generieke Berichten Platform

Lokale overheden veranderen

Afbeelding

Bloggers