of 59244 LinkedIn

De belangrijkste tech-trends in 2019

De belangrijkste tech-trends in 2019. Convergentie, Chatbots, kunstmatige intelligentie, 5G etc.
KPN Lokale Overheid Reageer

Het is inmiddels een soort traditie: The Digital Dutch voorspelt de belangrijkste tech-trends voor het nieuwe jaar. Remco Helwerda, CTO theme lead digitalization bij KPN, blikte eind december terug op de trends van het afgelopen jaar. In dit artikel kijkt hij vooruit.

Convergentie 

De convergentie van vast en mobiel is commercieel gezien al geruime tijd gaande. De gebruiker krijgt connectiviteit, of die nu via glasvezel of het mobiele netwerk loopt. Ook KPN EEN voor de zakelijke markt omvat een waaier aan diensten voor bijvoorbeeld de werkplek, opslag en bedrijfstelefonie. Op dit moment vindt ook technische convergentie plaats. Een goed voorbeeld is voice-over-wifi, een dienst die 'Mobiel via wifi' wordt genoemd. Als de mobiele dekking in huis of op kantoor te wensen overlaat dan kan een gesprek op de smartphone naadloos overgaan op de wifi. De gebruiker merkt daar niets van en krijgt royale bandbreedte, waarbij KPN op de achtergrond de manier waarop regelt. In 2019 zullen meer toestellen voor deze dienst geschikt worden.


In Zoetermeer is de KPN Digital Dutch Xperience geopend. KPN organiseert hier op maat gesneden sessies voor grote bedrijven en organisaties om ze verder te helpen bij het nemen van een volgende stap in hun digitale transformatie.

Digitalisering biedt veel kansen om de klanttevredenheid van uw orgnaisatie te verhogen, de concurrentie voor te blijven of om beter samen te werken en processen te optimaliseren. Maar hoe pakt u dat aan? Waar begint u? En waar moet u allemaal rekening mee houden?

Meld u hier aan voor een sessie

Chatbots 

Chatbots stellen gebruikers in staat lastige vragen te stellen en daar goede antwoorden op te krijgen. Het publiek stelt deze natuurlijke manier van converseren op prijs en steeds meer pijnpunten bij de klantenservice worden hierdoor weggenomen. De klant wordt sneller bediend, terwijl de kosten van het callcenter dalen. De vooruitgang op dit gebied is groot. De spraakherkenning wordt steeds beter, waardoor de bots ook met slecht geformuleerde vragen soms verbluffend goed raad weten. Deze virtuele assistenten nemen meer en meer taken over. Kunstmatige intelligentie en machine learning brengen de bots op een hoger niveau, ze kunnen al heel aardig iemands gedrag doorzien. Ook KPN is druk bezig chatbots met kunstmatige intelligentie te combineren.  


Kunstmatige intelligentie

2019 wordt voor veel ondernemingen het jaar waarin niet alleen meer wordt nagedacht over kunstmatige intelligentie en de mogelijkheden worden verkend, maar dat ook concrete stappen worden gezet. Artificial intelligence (AI) staat op punt van doorbreken. En dan niet de algemene AI met ‘menselijke denkkracht’ maar ‘nauwe AI’, toegepast in bepaalde niches. In een specifiek domein worden grote hoeveelheden data verzameld en vervolgens losgelaten op een algoritme. Vooral deep learning met zijn verbluffende vermogen om patronen te herkennen maakt opgang en zal hele industrietakken compleet veranderen. 

 

Meer nog dan over de techniek wordt in 2019 debat gevoerd over de juridische en ethische kanten. De AVG schrijft voor dat beslissingen die voortvloeien uit AI, moeten zijn uit te leggen. Bij menselijke besluitvorming is dat al lastig, laat staan bij AI-algoritmes met al hun complexiteit. De roep neemt toe dat algoritmes openbaar worden en door iedereen te controleren zijn. Zeker als je door een computer wordt veroordeeld, wil je weten hoe het algoritme tot het vonnis kwam. Eerder leidde het gebruik van algoritmes bij de opsporing van bijstandsfraude al tot Kamervragen. De vrees bestaat dat algoritmes die worden gevoed met gekleurde informatie bepaalde bevolkingsgroepen benadelen, vandaar de roep om meer transparantie. AI kan helpen betere beslissingen te nemen, maar het zou verkeerd zijn om het verstand uit te zetten. 


5G

In 2019 komt de 5G-trein op gang. Dit jaar stond alles nog in het teken van het uitproberen, maar nu wordt toch echt een aanloop genomen richting realisatie. Zo worden de Metro Core-locaties, de kernpunten van het netwerk in grotere steden waarvan KPN er 160 bezit, omgebouwd tot mini-datacenters. 5G is naast de hogere bandbreedtes met name aantrekkelijk vanwege de low latency, de korte responstijd. Om applicaties die een zeer korte responsetijd vereisen voor 5G te ondersteunen zijn deze mini-datacenters nodig. 5G is vooral bedoeld voor de zakelijke markt. Het succes van deze volgende generatie staat of valt met het aantal geschikte usecases. We moeten daarom per bedrijfstak bedenken welke nieuwe mogelijkheden door 5G ontstaan. Niet alleen is de snelheid waarmee wordt gereageerd veel groter, maar 5G kan ook enorme aantallen transacties tegelijk verwerken. Een IoT-netwerk met duizenden sensoren die continu data doorgeven is gemakkelijk te bedienen. 


Open 

Open, open, open: de IT-wereld is in de ban van API's, open platformen, cloud, generic servers, microservices en virtualisatie. Op zich zelf zijn deze trends niet revolutionair, maar wat wel bijzonder is, is dat alles nu samenkomt. Het applicatielandschap verandert. Vroeger had je grote, veelomvattende applicaties zoals boekhoud-, personeels- en ERP-systemen. Die waren vaak zeer ingewikkeld en speciaal gericht op een aantal toepassingen. De trend is nu om functies in applicaties te scheiden in aparte modules. Voor de implementatie van een functie gebruik je een microservice, een kleine applicatie die uitsluitend die ene functie vervult. Vervolgens bouw je een grotere applicatie op die bestaat uit microservices. Die microservices hebben een standaard-interface, een API. Via API's zijn die microservices aan elkaar te rijgen. Deze architectuur werkt heel flexibel, nieuwe functies zijn gemakkelijk toe te voegen. De microservices zijn ontkoppeld van de hardware die er onder ligt, ze werken in de cloud en zijn serverless. Je kunt ze daarom overal laten draaien, het maakt niet uit waar. Het applicatielandschap gaat open, waardoor je sneller kunt innoveren. Ook kunstmatige intelligentie is in zo'n open architectuur gemakkelijker toe te passen.  


Security bij IoT

De zesde en laatste grote trend voor 2019 is de veiligheid van IoT-apparaten. Een van de eerste toepassingen van IoT was smart home. Inmiddels hebben veel huishoudens een slimme thermostaat en allerlei andere smart apparaten. Ook bedrijfspanden worden inmiddels slim gemaakt. Probleem is dat bij veel apparaten omwille van de kostprijs de security een sluitpost was, waardoor ze allerlei veiligheidslekken hebben en vaak onbeschermd zijn als ze via de wifi met internet worden verbonden. Wachtwoorden ontbreken of zijn niet te veranderen en gebruikers vergeten dat deze apparaten altijd tweeweg zijn. Ze sturen niet alleen data naar een server, maar zijn ook vanaf de andere kant te benaderen. Dit betekent dat een hacker zo'n apparaat kan kraken. Het is op deze manier mogelijk om een thermostaat met malware te besmetten, waarna zo'n ogenschijnlijk simpel apparaat vervolgens heel andere dingen kan gaan doen dan de temperatuur te meten.

  

Airco’s, kopieermachines, koelkasten en beveiligingscamera's kunnen ongemerkt een botnet vormen als ze met malware zijn besmet. Vanuit IoT-apparaten is het mogelijk een grootschalige DDoS-aanval te doen en grote sites plat te leggen. IoT-apparaten vormen daarmee een enorme bedreiging voor de veiligheid. Hacking wordt in 2019 eerder erger dan minder erg, want er komen steeds meer apparaten waarmee aanvallen zijn uit te voeren. De oplossing is niet simpel want veiligheid is relatief duur. Regelgeving zal als stok achter de deur noodzakelijk zijn. Door in securitysoftware kunstmatige intelligentie toe te passen komen aanvallers eerder in beeld. De software kan daardoor beter patronen herkennen en bij afwijkingen ingrijpen. Op securitygebied is sprake van een wapenwedloop. De verdedigers hebben nog niet de goede wapens, terwijl de aanvallers steeds weer nieuwe methodes verzinnen om binnen te dringen. We leven in een onveilige wereld.


Benieuwd wat deze ontwikkelingen voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem een vervolgstap in uw digitale transformatie en kom langs in de KPN Digital Dutch Xperience.
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

Afbeelding 

KPN Lokale Overheid

Röntgenlaan 75 2719 DX Zoetermeer

Postbus 19535, 2500 CM Den Haag

070 – 343 69 00

kpnlokaleoverheid.nl

info.lokaleoverheid@kpn.com

 

Meer nieuws

Overvolle vuilcontainers

Whitepapers

Afbeelding

 

‘Alleen door kennis uit te wisselen, komen we samen verder,’ stelt José Brenninkmeijer in deze eerste uitgave van Minds, het nieuwe magazine van KPN Consulting. ‘Met mooie voorbeelden brengen we de nieuwe wereld tot leven. Laat je verrassen door slimme tools en gadgets en inspireren door bijzondere samenwerkingen.’

 

Bekijk het online magazine hier 

Aansluiting op digikoppeling-Generieke Berichten Platform

Lokale overheden veranderen

Afbeelding

Bloggers