of 64740 LinkedIn

Co-creatie is geen maatwerk

AfbeeldingHet lijkt wel alsof elke organisatie tegenwoordig in co-creatie met haar partners ontwikkelt. Ik vind het belangrijk om duidelijk te maken wat co-creatie is - en wat het niet is. En vooral wat je eraan hebt, want ook al is co-creatie een modewoord, het is wel degelijk heel waardevol.

We doen het bij Centric volop: samen met onze klanten ontwikkelen. Daarmee bedoel ik echte co-creatie, wat veel meer is dan betrokkenheid. Betrokkenheid is altijd nodig, daar staat iedereen eigenlijk ook altijd wel voor open. Vragen om een mening is dan al genoeg. Maar co-creatie is andere koek. Dat betekent dat er vanuit beide partijen een echte inspanning wordt geleverd om iets voor elkaar te krijgen. Bijvoorbeeld doordat je echt samen programmeert. Of dat wij als leverancier het programmeerwerk doen en een gemeente het testen voor haar rekening neemt. En daar dan ook andere gemeenten bij betrekt en dat zelf organiseert.

 

Dit levert vaak mooie dingen op. Wij doen veel in co-creatie met onder meer de gemeente Rotterdam. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van de eDienst Burgerzaken. Dat draait in de cloud en dat betekent dat het voor elke gemeente hetzelfde is. Elke gemeente kan dat immers gebruiken, we kunnen daar geen maatwerk leveren. Om maar meteen dat misverstand uit de wereld te helpen: co-creatie is dus geen maatwerk! Het is wel samen met onze partners kijken naar hoe wij onze producten zo kunnen maken dat ze optimaal aansluiten bij wat zij nodig hebben.

 

Voor Rotterdam bijvoorbeeld is het heel belangrijk dat de huisvestingsvergunning onderdeel is van de eDienst verhuizen. Inwoners die zich in een bepaalde wijk willen inschrijven, krijgen dan de vraag naar deze vergunning als ze hun verhuizing doorgeven. Die huisvestingsvergunning is vrij specifiek voor Rotterdam. Dus dan onderzoeken wij in co-creatie met de gemeente Rotterdam hoe we dit Rotterdamse dingetje zo goed mogelijk kunnen onderbrengen in de eDienst. Zodat het ook bruikbaar wordt voor elke andere gemeente die het wil inzetten.

 

Wij weten niet hoe het proces in Rotterdam eruitziet, dat vertellen ze ons. Samen kijken we naar dat proces en hoe we dat het beste in onze programmatuur kunnen onderbrengen. Dat betekent ook dat zij hun proces aanpassen, waar dat nodig is. Dat bijvoorbeeld een controle op een ander moment in het proces gebeurt, omdat dat logischer is bij het gebruik van de eDienst. Co-creatie is dus zeker niet ‘u vraagt wij draaien’, maar eerder een kwestie van halen en brengen. Echt samen werken aan een product, op een integere manier, in openheid en met vertrouwen.

 

Door op deze manier te werken leer je elkaar echt kennen, je krijgt een kijkje in elkaars keuken. De openheid die je daarmee krijgt en waarmee je over je uitdagingen kunt praten, maken het werk heel leuk. En wat we maken ook echt beter, want het sluit heel goed aan op de praktijk van onze klanten. Natuurlijk hadden we vroeger ook veel contact met onze klanten, maar de manier waarop we het nu in co-creatie doen is wel anders. Vroeger was het meer opvolgend, dan maakten wij iets dat zij vervolgens gingen uitproberen. Nu doen we veel meer in overleg, in een heel open sfeer. Ik vind het heel leuk om in co-creatie te ontwikkelen en dat geldt ook voor mijn collega’s bij Centric. En ik denk wel zeker te weten dat onze partners bij de gemeenten het ook waarderen. Co-creatie mag dan een modewoord zijn, wat mij betreft is het een blijvertje!

 

Sandra Post is strategisch product manager Burgerzaken bij Centric.


Meer weten over Centric Burgerzaken?

Download het ebook
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

 

 

Antwerpseweg 8, 2803 PB Gouda 

0182 - 34 57 01 

pss.marketing@centric.eu

www.centric.eu/overheid

Meer nieuws

Bloggers

Whitepapers