Advertentie
digitaal / Nieuws

'Stemgedrag raadsleden moet makkelijker vindbaar zijn'

Gemeentewebsites worden toegankelijker, maar dat geldt niet voor de raadsinformatie. Wie wil weten waarover raadsleden praten en wat ze stemmen, heeft het niet makkelijk.

08 januari 2014

Gemeentewebsites worden steeds toegankelijker, maar raadsinformatie is er een beetje een ondergeschoven kind. Wie wil weten waarover raadsleden praten en wat ze stemmen, heeft het niet makkelijk.

Praktisch onvindbaar
Open State onderzocht samen met studenten van de Universiteit Utrecht 77 gemeentewebsites, waaronder die van de 40 grootste. Conclusie: bij één op de vier gemeenten valt het stemgedrag van de raad niet uit de aangeboden 'raadsinformatie' te destilleren. Raadsinformatie wordt vaak plichtmatig aangeboden en de manier waarop krijgt weinig aandacht en verschilt ook enorm van gemeente tot gemeente. Bij de helft van de gemeenten kost het bereiken van de informatie minimaal vijf muisklikken - met de bijbehorende zoekacties. Hoe toegankelijk maakt de gemeente haar politiek als de notulen van raadsvergaderingen slechts zijn te vinden in de agenda van de volgende raadsvergadering?

Alleen besluitenlijsten
Directeur Arjan el Fassed van Open State wil met het onderzoek de discussie over de afstand tussen burger en politiek aanzwengelen. "Volgens de Gemeentewet hoeven gemeenten alleen maar hun besluitenlijsten te publiceren. Maar met de decentralisaties en de geconstateerde afstand tussen burger en overheid zou je verwachten dat gemeenten meer doen. Het is gewoon vaak enorm lastig iets te vinden." Als burger wil je voor de komende verkiezingen bijvoorbeeld ook kunnen zien of de vertegenwoordigers hun beloften zijn nagekomen, stelt hij.

Grote verschillen
El Fassed ziet grote verschillen tussen de gemeenten in de mate waarin en wijze waarop zij raadsinformatie toegankelijk maken. "Zeker in tijden van open data is dat raar. Je zou als burger bijvoorbeeld willen kunnen kijken waar men praat over schaliegas of andere onderwerpen. Er worden ook videoverslagen aangeboden, maar probeer daaruit maar eens te halen wat er gestemd is." Er zijn overigens gemeenten die het wel goed doen. Tytsjerksteradiel maakt als enige bijvoorbeeld per raadslid helder wat er gestemd is. In die gemeente kost het overigens zeven muisklikken om bij de raadsinformatie te komen.

Aanbevelingen
Volgens El Fassed zouden gemeenten zich moeten afvragen wat een burger nou écht nodig heeft om zijn democratische taken te volbrengen. 'Heldere toegang' is de eerste van de vier aanbevelingen van Open State; het aantal clicks moet omlaag en gemeenten zouden voor de informatie ook overal dezelfde naam moeten gebruiken. Daarnaast zouden de raadsinformatiesystemen (die nu vaak door externe leveranciers zijn opgezet en gescheiden entiteiten vormen naast de feitelijke gemeentewebsite) beter in de hoofdsite moeten worden geïntegreerd. Transparantie is ook gebaat bij meer raadsinformatie dan alleen besluitenlijsten - en dan in gestandaardiseerde vorm, als open data. En ten slotte zouden gemeenten, raadsinformatieleveranciers en de VNG samen moeten nadenken over het beschikbaar en vindbaar maken van raadsinformatie, mede gezien de komst van de nieuwe Wet Open Overheid.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kees-Jan Sierhuis
Als je dan toch aan het klikken bent, waarom dan niet meteen meebeslissen over belangrijke thema's!
Ad van den Herik / communicatieadviseur
De gemeente Oudewater kent sinds enkele jaren een raadsinformatiebrief. Die vermeldt - naast een kort verslag van de (belangrijkste) agendapunten - het stemgedrag per fractie. Neemt een raadslid een standpunt in dat afwijkt van de rest van zijn/haar fractie, dan wordt hiervan ook (gemotiveerd) melding gemaakt. Iedereen kan zich op deze nieuwsbrief abonneren. Die wordt een dag na de raadsvergadering (of forumbijeenkomst) digitaal verspreid. De nieuwsbrief kan ook via de homepage van www.oudewater worden aangeklikt.
Rik / journalist
Uit het hart gegrepen! Wie stemden er voor en wie tegen omstreden besluiten? Wie dienden er moties in, waarover en wie stemden die weg? Waarom wordt een weggestemde motie niet bewaard in het RIS? Waarom wordt correspondentie over politiek gevoelige onderwerpen soms wel en soms niet in het RIS gezet, maar alleen per email naar de raadsleden gestuurd, die er vervolgens in de raad over spreken, terwijl de burger zich afvraagt waar het over gaat? Waar zijn de antwoorden op schriftelijke vragen gebleven? Als een onderwerp wordt doorverwezen naar een commissie, wat is dan de planning? Wanneer wordt het behandeld? Wordt het wel behandeld? En inderdaad, vier, vijf, zes klikken om er iets van te vinden. Toevallig voer ik deze discussie op dit moment ook met Wijdemeren. Het is geen onwil, maar wel te weinig invoelingsvermogen naar de burger toe en gebrek aan mankracht en hulpmiddelen om zo'n open RIS in de lucht te houden. En dan heb ik het nog niet over de samenwerkingsverbanden die nu onder druk van dit kabinet opgetuigd worden. Probeer daarin maar eens als burger niet te verdwalen. Een mission impossible.
Bernadette Jansen / Griffier
In de gemeente Voorst (zie ook de prachtige foto boven dit artikel!) ben je in 3 muisklikken bij de raadsinformatie en vind je precies wie wat gestemd heeft. Dit wordt echter alleen per raadslid apart vermeld als de fractie niet unaniem heeft gestemd. En bij de audioverslagen kan iedereen meteen doorklikken op onderwerp en/of spreker. Toegankelijke informatie vinden we belangrijk, maar ook de couleur locale van gemeentelijke websites!
ZoetZuurtje / Deskundige
Tja het klinkt in eerste instantie heel logisch, maar de aanbeveling - het opnemen van de raadsinformatie in de hoofdsite van de gemeente - resulteert in het tegenovergestelde. En wel om de volgende redenen:



- Door het toevoegen van een extra laag in de structuur van de website is de kans groot dat er juist meer 'geclickt' moet gaan worden.



- De zoekmachine raakt 'vervuild' met informatie waar het overgrote deel van de bezoekers niet op zit te wachten. Ofwel een burger die iets wil weten over het betalen van hondenbelasting krijgt in de eerste zoekresultaten een landing raadsstukken over zich heen. In plaats van bijvoorbeeld de tarieven waar hij of zij naar opzoek is.



En tenslotte, raadsinformatieleveranciers - mooi scrabbelwoord by the way - zijn gebaat bij het in stand houden van de huidige situatie en streven naar maximale afhankelijkheid uit eigenbelang, het zijn tenslotte ondernemers die iets willen verdienen. Zonder(forse)druk vanuit de VNG c.q. Rijksoverheid gaat dit niet veranderen.



Uiteraard moet hier goed over nagedacht worden en gelukkig is er nog de vaderlandse pers die goed in staat is om de gemeentelijke politiek te duiden.



mvgZtZ
Rik / journalist
ZoetZuurtje schrijft: "gelukkig is er de pers om te duiden."

Zo komen we in een cirkelredenering.

De pers wil wel duiden, maar kan niet omdat de info in het RIS ontbreekt.

Nog afgezien van het feit dat zeker regionale en lokale pers het erg moeilijk heeft, maar dat is een heel ander onderwerp.
Benno Born / bestuursadviseur
Volgens mij was dit prima geregeld via www.watstemtmijnraad.nl. Ik vraag me alleen af of daar nog gebruik van gemaakt wordt. Sowieso was niet iedere gemeente daarop aangesloten. Wellicht aanleiding om het nieuw leven in te blazen?
Benno Born / bestuursadviseur
www.watstemtmijnraad.nl
Marissa Driesprong / Communicatiemedewerker
NotuBiz verzorgt de (digitale) verslaglegging voor zo'n 235 gemeenten. Wij onderschrijven het belang van goede vindbaarheid en transparantie van raadsinformatie. Stemmingsuitslagen worden in verslagen die NotuBiz verzorgt opgenomen bij agendapunten. Lees onze volledige reactie op het onderzoeksrapport op onze website: bit.ly/KIk7iD
Advertentie