digitaal / Partnerbijdrage

Data-bewustzijn tijdens de Data Summer Weeks!

Data, waar begin je?

26 juli 2022
Databewustzijn

Datagedreven werken gaat om mensen, niet om een dashboard, een data-strategie of een powerpointpresentatie. Medewerkers zorgen ervoor dat een organisatie datagedreven kan werken. Maar hoe weet je waar je moet beginnen? Als beleidsmedewerker van data wil je data zo effectief en optimaal mogelijk inzetten om tot relevante inzichten te komen. Als management ben je verantwoordelijk voor onder andere de data-strategie. Welke rollen komen om de hoek kijken bij datagedreven werken? Met welke systemen en tools moet ik gaan werken? En wat mag eigenlijk allemaal wel of niet meer wegens privacy en security? In deze blog nemen we je mee in een eerste overzicht waar je kunt beginnen met het werken met data.

Laten we sowieso vooropstellen dat je al datagedreven aan het werken bent. Datagedreven werken is niet iets nieuws of alleen van deze tijd. Zelfs in de oertijd werd al datagedreven gewerkt. We waren er namelijk als mens en hadden bepaalde vaardigheden (het vertrekpunt van datagedreven werken). We wilden graag overleven (organisatorische doelstelling). We hadden rollen en verantwoordelijkheden bepaald (governance). We zorgden voor elkaar en gaven om elkaar en hielden een set normen & waarden er op aan (ethisch handelen). We bepaalden hoeveel hout er nodig was en hoeveel eten er gevangen moest worden (informatiebehoeften in lijn met doelstelling). We bepaalden hoe we dat gingen doen en met wie (uitwerking van strategie in processen & systemen). We sprokkelden hout en vingen vis (dit zorgde voor juiste en volledige data: we hadden 10 blokken hout en 6 vissen). Met destijds onze excel en power bi nog in onze hoofden en muuranekdotes bepaalden we hoeveel we waar van nodig hadden (data-analyse: van data naar handelen), we gingen koken, aten het eten op en hadden de dag overleefd (handelen van de mens en terugkoppeling naar beginnend vertrekpunt). Dit proces herhaalde zich de dag erna (cyclisch toepassen).

Vandaag de dag willen we nog steeds overleven maar daarnaast willen we ook meer. Naast de blokken hout in de schuur en de vissen in de koelkast is er meer data dan ooit. Deze omvang groeit ook nog eens exponentieel. De behoeften in alleen vuur en vis zijn daarnaast ook iets meer geworden. Hoeveel producten zijn er in de supermarkt te vinden? Hoeveel supermarkten en andere winkels zijn er? Hoeveel systemen zijn er in een organisatie waar data wordt geregistreerd?

Het belangrijkste vertrekpunt of de belangrijkste stap om te zetten om een vervolgstap te zetten met datagedreven werken is het bewust(er) worden van wat er allemaal komt kijken bij datagedreven werken. Enerzijds bij jou als individu; welke rol heb ik en hoe draag ik mijn steentje bij in het proces van datagedreven werken? Anderzijds als organisatie; welke mensen heb ik in huis, wat zijn mijn ambities, waar sta ik nu en hoe kom ik op een volgend datavolwassenheidsniveau? Oftewel data-bewustzijn.

Data-bewustzijn houdt in dat jij als medewerker weet wat jouw rol precies is in het proces van datagedreven werken, dat je besef hebt van deze rol en van de rol van anderen in het proces. Dat jij de data-strategie kunt interpreteren en vanuit daar de brug kunt slaan naar bewustwording omtrent jouw werkzaamheden in lijn met deze data-strategie. En dat je daar vooral mee kunt gaan oefenen in dagelijkse werkzaamheden. Voor de één geldt dit meer en vaker en voor de ander minder, maar íedereen is onderdeel van het proces van datagedreven werken. Data-bewustzijn houdt in dat men met elkaar dezelfde taal kan spreken, als het aan komt op data. En dat het helder is waarom we datagedrevener willen werken en wat dit precies betekent voor medewerkers. Dat er duidelijkheid heerst over waar we naar toe willen, hoe we daar komen, met wie precies en voornamelijk waarom.

Hoe zorg je voor data-bewustzijn en hoe data-bewust is men nu?

Via www.datageletterdheid.nl kun je met een korte vragenlijst inzicht krijgen in jouw mate van data-bewustzijn. Als organisatie kun je verschillende interventies organiseren. Dezelfde vragenlijst kun je onder medewerkers uitzetten en als managementinformatie inzichtelijk krijgen hoe data-bewust men is. Vervolg acties kunnen zijn om degenen die het meest data-bewust zijn in kaart te brengen en als ambassadeur de minder data-bewusten verder op weg te helpen. Via voorbeeldcases, praatplaten, tellen & vertellen workshops of wellicht een interactieve Datagame. Creëer een podium waar je als organisatie medewerkers via mee kunt nemen in ambities, doelstellingen en namen & rugnummers. Dit kan via intranet, via een datalab of via een speciale data-week waarin je meerdere verschillende sessies organiseert waar men zich op in kan schrijven. Belangrijk is om stil te staan bij verschillende leerinstrumenten, niet iedereen leert immers op dezelfde manier. Zoals workshops, online trainingen, video’s, gastsprekers, opdrachten meegeven of bijvoorbeeld een reeks webinars.

Data-bewustzijn is niet een eenmalige exercitie. Huidige medewerkers hebben er baat bij om continu aandacht te besteden aan het onderwerp. Voor nieuwe medewerkers is het cruciaal in het onboardingsproces. 

Wil je meer weten over data-bewustzijn en hoe je als organisatie dit op de kaart zet?


Schrijf je dan hier in voor één van de twee webinars hierover die we tijdens de Data Summer Weeks organiseren. 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.