of 59190 LinkedIn

Achtergrond

  • De digitalisering van de overheid loopt ver achter op schema. Ondanks dat het ene na het andere rijksprogramma wordt opgetuigd, voelen ambtenaren zich door een gebrek aan doelmatigheid ‘in de steek gelaten’, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research en Binnenlands Bestuur. Ook over de toekomst zijn ambtenaren niet optimistisch.

    Digitalisering blijft steken

    De digitalisering van de overheid loopt ver achter op schema. Ondanks dat het ene na het andere rijksprogramma wordt opgetuigd, voelen ambtenaren zich door een gebrek aan doelmatigheid ‘in de steek gelaten’, zo blijkt uit onderzoek van I&O Research en Binnenlands Bestuur. Ook over de toekomst zijn ambtenaren niet optimistisch.

  • Algoritmen beïnvloeden ons leven steeds indringender. Omdat algoritmen niet altijd doen wat ze moeten doen, is controle noodzakelijk. Deze wordt steeds lastiger omdat algoritmen steeds complexer en uiteindelijk zelfs onbegrijpelijk worden. Elk bestuursorgaan heeft volgens Paul Strijp twee opties: experimenteren met die controle of berusten in de victorie van de technologie op onze democratie.

    Essay: Het temmen van algoritmen

    Reageer

    Algoritmen beïnvloeden ons leven steeds indringender. Omdat algoritmen niet altijd doen wat ze moeten doen, is controle noodzakelijk. Deze wordt steeds lastiger omdat algoritmen steeds complexer en uiteindelijk zelfs onbegrijpelijk worden. Elk bestuursorgaan heeft volgens Paul Strijp twee opties: experimenteren met die controle of berusten in de victorie van de technologie op onze democratie.

  • Verspreid over het gehele gemeentehuis zullen ambtenaren een steentje moeten bijdragen om met de organisatie aan de nieuwe Europese privacy-eisen te voldoen. Sinds de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht is, geeft ongeveer de helft van de ambtenaren aan dat ze hun werkwijze hebben aangepast.

    AVG verhoogt werkdruk

    Sinds de AVG eind mei in werking trad, gelden er strengere regels voor het beschermen van gegevens. Uit een enquête van Binnenlands Bestuur blijkt dat de helft van de ambtenaren veranderingen heeft doorgevoerd in de eigen werkwijze. Vaak met méér werk tot gevolg.

  • Als eerste gemeente wist Amersfoort haar eigen zaaksysteem te koppelen aan de software van het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Het werkte, technisch gezien.

    Een woud aan vragenbomen

    Als eerste gemeente wist Amersfoort haar eigen zaaksysteem te koppelen aan de software van het Digitaal Stelsel Omgevingswet. Gemeentelijk IT-adviseur Hendrik-Jan van den Akker tempert de verwachtingen. ‘Dit is kinderspel bij wat ons nog te wachten staat.’

  • Het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) moet vanaf 1 januari 2021 de brug gaan vormen tussen burger, bedrijf en gemeenten. Hier kan iedereen straks in een handomdraai ontdekken of, bijvoorbeeld, die geplande dakkapel aan de gemeentelijke voorschriften voldoet of niet. Het DSO belichaamt de filosofie van de hele Omgevingswet in een notendop: laagdrempelig, ruim baan gevend aan nieuwe initiatieven van burgers en bedrijven.  Binnenlands Bestuur legt de ontwikkeling ervan langs de meetlat

    Te complexe wonderdoos

    Een goed werkend digitaal stelsel is cruciaal voor het slagen van de invoering van de Omgevingswet. Het is hoogst onzeker of dat gaat lukken. Binnenlands Bestuur legt de ontwikkeling ervan langs de meetlat. Zijn we bij het DSO op weg naar een nieuw ict-debacle?

  • Gemeenten reageerden in het verleden vaak langzaam en kritisch op technologische vernieuwingen. Zo niet op de huidige ‘blockchain-revolutie’. Op congressen staan de ambtenaren in de rij voor workshops. Maar ook dure consultants zonder track-record schieten als paddenstoelen uit de grond.

    Wildwest in de blockchain

    Gemeenten reageerden in het verleden vaak langzaam en kritisch op technologische vernieuwingen. Zo niet op de huidige ‘blockchain-revolutie’. Op congressen staan de ambtenaren in de rij voor workshops. Maar ook dure consultants zonder track-record schieten als paddenstoelen uit de grond.

  • In een tijd waarin we veel horen over een democratie in crisis, biedt e-democracy kansen om participatie van burgers te vergroten en draagvlak voor besluiten te bevorderen. Digitale democratie is volgens Wim de Jong niet een oplossing, maar een uitdagende ontwikkeling voor bestuurders op het gebied van participatie en de werking van de representatieve democratie. Door een goede mengeling van digitaal én analoog kunnen bestuurders burgers helpen om kritische tegenmacht vorm te geven.

    Essay: E-democracy als aansporing

    Reageer

    In een tijd waarin we veel horen over een democratie in crisis, biedt e-democracy kansen om participatie van burgers te vergroten en draagvlak voor besluiten te bevorderen. Digitale democratie is volgens Wim de Jong niet een oplossing, maar een uitdagende ontwikkeling voor bestuurders op het gebied van participatie en de werking van de representatieve democratie. Door een goede mengeling van digitaal én analoog kunnen bestuurders burgers helpen om kritische tegenmacht vorm te geven.

  • Sociale media zijn handig voor direct contact met de burger. Maar zijn gemeenten zich wel bewust dat zij surfgedrag van hun sitebezoekers doorgeven aan derde partijen als Google en Facebook? ‘De gevolgen kunnen heel groot zijn.’

    Pixels, cookies en andere monsters

    Sociale media zijn handig voor direct contact met de burger. Maar zijn gemeenten zich wel bewust dat zij surfgedrag van hun sitebezoekers doorgeven aan derde partijen als Google en Facebook? ‘De gevolgen kunnen heel groot zijn.’

  • Ambtenaren zijn pessimistisch over de snelheid van digitalisering en kritisch over het rijksbeleid, bleek uit onderzoek van I&O Research en Binnenlands Bestuur. Strategisch informatieadviseur Jan Meijsen van Molenwaard vindt dat gemeenten hun eigen vermogen onderschatten. ‘Als we de krachten bundelen, levert dat meer op dan welk rijksprogramma dan ook.’

    ‘Zet het rijk wat vaker buitenspel’

    Ambtenaren zijn pessimistisch over de snelheid van digitalisering en kritisch over het rijksbeleid, bleek uit onderzoek van I&O Research en Binnenlands Bestuur. Strategisch informatieadviseur Jan Meijsen van Molenwaard vindt dat gemeenten hun eigen vermogen onderschatten. ‘Als we de krachten bundelen, levert dat meer op dan welk rijksprogramma dan ook.’

  • Gemeenten hebben nog maar anderhalf jaar de tijd om hun websites volledig toegankelijk te krijgen voor visueel beperkte burgers. Deskundigen betwijfelen of het gaat lukken. ‘Je wilt als gemeente toch de gehele samenleving bedienen?’

    Onzichtbaar probleem

    Gemeenten hebben nog maar anderhalf jaar de tijd om hun websites volledig toegankelijk te krijgen voor visueel beperkte burgers. Deskundigen betwijfelen of het gaat lukken. ‘Je wilt als gemeente toch de gehele samenleving bedienen?’