of 59345 LinkedIn

René Notenbomer

René Notenbomer is matchmaker voor grensverleggende duurzame projecten, business developer sustainability, adviseur en spreker. Onlangs publiceerde hij het boek 'Vergroen je gemeente nu' over gemeentelijke kansen om de verduurzaming te versnellen.

  • Last van grijze slippertjes? Hier de oplossing

    Reageer

    Herken je dat, dat duurzaam handelen soms even niet uitkomt? Heb je het superdruk, moet je ook nog verantwoord bezig zijn. Helaas vergt groen gedrag meestal extra inspanning, een grijs slippertje is dan snel gemaakt.

  • Biomassacentrale op het Malieveld

    2 reacties

    Kijk, dat lijkt me nou geweldig: practice what your preach. Het rijk reserveert ruim 11 miljard euro voor biomassacentrales, dan moet er toch minimaal één in hartje Den Haag komen te staan.

  • Haal meer impact uit inkoop

    Reageer

    Als gemeente kun je met een groot inkoopvolume zorgen voor échte impact. Maar veel kansen blijven onbenut. Kijk eens kritisch naar het duurzame karakter van wat je koopt én hoe je het koopt.

  • De hinderambtenaar als gemeentelijke processierups

    15 reacties

    De hinderambtenaar is de gemeentelijke variant op de eikenprocessierups. Ze zijn verspreid over het hele land, hun stekelige opmerkingen zorgen voor flinke overlast en ze zijn lastig te bestrijden.

  • Help, de wethouder is niet duurzaam!

    2 reacties

    Op de halfjaarlijkse economenreünie vraagt een van mijn vrienden mij waarom de wethouder duurzaamheid bestaat. Bij veel gemeenten is dit thema één van de portefeuilles, bij sommigen zelfs het complete bestaansrecht van de wethouder. Maar is dat niet een beetje vreemd, je hebt toch ook geen wethouder kwaliteit of gezond verstand? Ik vind het een interessante vraag, zeker na de tweede Leffe Blond.

  • Geld uit afval stinkt niet

    Reageer

    Industriegebieden hebben iets naargeestigs vind ik. Weinig groen, saaie kantoren en stinkende fabrieken. Maar soms bloeit er toch iets moois.

  • Hoe zeg je nee tegen het ov?

    2 reacties

    Ik ben geboren met een lastig gen. Regelmatig interpreteer ik de werking van producten verkeerd. In parkeergarages rijd ik steevast tegen de richting in, ik worstel met verpakkingen en in software vind ik binnen een minuut de bugAltijd doe ik iets wat de makers niet verwachten. Ook het openbaar vervoer is voor mij één grote puzzel.

  • Gasvrij as a service. Wie durft?

    Reageer

    Tijdens een interview voor mijn nieuwe boek zet Josien mij aan het denken. Eigenlijk is het raar. Op internet sluit ik een ziektekostenverzekering met een paar muisklikken af. Idem voor mijn woonhuisverzekering. Maar als ik mijn woning wil verduurzamen eindigt de moderne tijd.

  • Kleinverbruiker is bij energiebelasting de klos

    3 reacties

    De energierekening is hot. Sinds Den Haag - naar eigen zeggen - haar beleid baseert op oude gegevens is de beer goed los. De strijd voor een beter milieu is ontaard in een spel van getallen en vooral gericht op het halen van je eigen gelijk. 

  • Gasloos oliedom?

    2 reacties

    Gasloos? Hans-Jürgen barst in lachen uit. Zijn fonkelnieuwe Oostenrijkse eco-hotel is gebouwd volgens de nieuwste milieunormen. En daarom gasgestookt. Geen stookolie, hout of stroom, maar duurzaam gas. Huh?

  • Energietransitie, wir schaffen das

    Reageer

    De energietransitie is voor veel gemeenten een beproeving. In 2021 moeten de plannen gereed zijn. Gasloos, energie- en CO2-neutraal, hoe kom je tot goede resultaten? Een kleine Duitse gemeente ten noorden van Münster heeft de Energiewende succesvol opgepakt.

  • Less is more

    Reageer

    Het stimuleren van duurzaam gedrag is niet altijd even makkelijk. De huidige praktijk lijkt soms op een klassieke Western. Met politieke cowboys op stokpaardjes die wild om zich heen twitteren in hun strijd om de reeds lang verloren koppositie in de milieurevolutie weer te heroveren. 

  • Maak duurzaamheid grijpbaar

    Reageer

    Onlangs sprak ik Rachid, sinds twee jaar coördinator duurzaamheid bij een middelgrote Brabantse gemeente. Aan hem de taak om inwoners aan te sporen tot duurzaam gedrag. Maar alle campagnes ten spijt tonen de stadsgenoten weinig interesse in gasloos wonen of elektrisch rijden.