of 58952 LinkedIn

Piet van Mourik

Piet van Mourik is afgestudeerd in sociale geografie, planologie en organisatie- en bestuurskunde. Als voormalig (top)ambtenaar en als adviseur leidt hij complexe veranderingsprocessen en daarnaast vervult Piet een groot aantal maatschappelijke (bestuurs)functies. Hij schreef het standaardwerk “De regisserende Gemeente”  en is directeur van de gelijknamige stichting.

  • Geen kwaliteitsregie leidt tot willekeur en hoge kosten

    Reageer

    De WMO barst uit zijn voegen. Het inrichten van het gemeentebedrijf kost geld en de steeds meer zorgvragen melden zich aan de poort. Kosten te hoog, kwaliteit te kort, onvoldoende regionale samenwerking en het rijk dat moet bijspringen. Om te redden wat te redden valt grijpt de ene gemeente in op het verwijsgedrag, de andere gemeente beperkt de tijd van de zorg. Het meest wordt gepoogd de kosten van de producten te drukken. 

  • Polderen holt de democratie uit

    2 reacties

    Sinds de overheid terug is getreden is haar succes vooral machteloosheid. Als alternatief voor gebrek aan daadkracht en actie wordt het poldermodel geroemd. Mythische verhalen over de gezamenlijke dijkwerken in de Middeleeuwen doen erbij de ronde. Intussen wordt het poldermodel door slimme partijen misbruikt om ten koste van het algemeen belang hun gelijk te halen

  • Er komt een heet decennium aan

    1 reactie

    Eind vorige eeuw weegt de bureaucratie zwaar. Gemeenten worden te duur. Extra uitvoerende taken worden op hun bord gedropt. Marktwerking moet. Het geloof in globalisering doet de rest. Wat klinkt als filiaal van het Rijk handiger dan zaken op afstand zetten. Niet om een probleem op te lossen maar om ervan af te komen.

  • Bijklusondernemers creëren Orwelliaanse gemeenten

    Reageer

    De maatschappij is veranderd in een neoliberaal Utopia. Vooral jonge ambitieuze academici willen steeds vaker hun ‘eigen ding’ doen. Pragmatisch op zoek naar snelle oplossingen. Geleerd zelf hun zaakjes te regelen. Het liefst via hun mobiel. Omdat ze niks te verliezen hebben zetten ze kleine bedrijfjes op die flexibel onderzoek en exploitatie moeiteloos combineren. Gedecentraliseerde overheidstaken blijken een geliefd doelwit te worden waardoor een Orwelliaanse werkelijkheid opdoemt. 

  • Ga samenwerken en moderniseren

    Reageer

    Kleine gemeenten kunnen geen medewerkers meer krijgen. Best vreemd. Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid zijn - behalve bij een flexcontract (zie https://www.binnenlandsbestuur.nl/flexambtenaar) - super goed voor ambtenaren. Volgens kleine gemeenten kunnen zij op basis van haar inwonertal niet zoveel betalen waardoor houtje-touwtje gemeenten ontstaan. Hoewel gemeenten hechten aan zelfstandigheid steken raadsleden de koppen bij elkaar om te herindelen. In werkelijkheid stoppen ze hun koppen in het zand.

  • Niet bezuinigen maar investeren in regiecompetenties

    Reageer

    De zorgdecentralisatie leek zo’n goed idee. Vlakbij de inwoners en de markt als model. Weet u het nog? Klantgericht, goedkoop, efficiënt en kwalitatief hoogwaardig. Nu alleen maar kommer en kwel. De kosten blijven tegen vallen. Dan maar de bibliotheek en de schouwburgsubsidie eraan. Wegen, plantsoenen en gemeentelijke gebouwen moeten ook maar wachten. Hier en daar grijpt een wethouder in de rioleringskas en als het echt niet anders kan dan maar de belastingen omhoog.

  • Kunnen inwoners door AVG onbespied hun ding doen?

    2 reacties

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming. Sinds 25 mei 2018 lijkt een zwaard van Damocles boven het hoofd van overheden en bedrijven te hangen. Mensen mogen zomaar aanvinken welke cookies ze wel of niet goed vinden. Privacy is immers een grondrecht. Onder leiding van een oud burgemeester wordt een dure Autoriteit Persoonsgegevens in het leven geroepen.

  • Bij werven personeel zijn basiswaarden van de rechtsstaat het ‘nieuwe normaal’

    2 reacties

    Gemeenten zijn een simpel bedrijf. Ze hoeven maar op één vraag antwoord te geven. Welke relevantie heb ik voor de maatschappij? Daar begint meteen de ellende. Haar inwoners weten niet meer waar ze aan toe zijn. Virtuele kletskamers vullen zich met kritiek op van alles en nog wat. Beelden en sentimenten winnen steeds meer van waarden en feiten. Omdat aanraden hun mond te houden niet helpt komen groeperingen als Code Oranje naar voren. 

  • In Amsterdam bepalen ambtenaren zelf wel of ze beleid uitvoeren

    1 reactie

    Flexibiliseren van werk is in. Gemeenten doen gretig mee. Door een flexibel arbeidscontract niet te verlengen spaart de gemeente geld uit. Dan betaalt immers de verzekering van het uitzendbedrijf. Gemakzuchtige gemeentemanagers misbruiken het uitzendbureau om contracten argumentloos te ontbinden. Zo wordt het risico afgewenteld op de werknemer. Ernstiger is dat opzettelijk economisch voordeel wordt gehaald uit mensen in een afhankelijke positie.

  • Bestuur en organisatie zijn geen tere kinderzieltjes

    Reageer

    Staat het er echt? Een Overijsselse krant meldt dat een lokale overheid is geadviseerd voor een netwerkgemeente als passender scenario dan de regiegemeente. De laatste zou een te grote investering en teveel veranderkracht van bestuur en organisatie vergen. Alsof het tere kinderzieltjes zijn. Sommige adviesbureaus gaan beter om met marketing dan met inzicht.

  • Democratisch waterschap is farce

    Reageer

    Verkiezingen voorbij, stof neergedaald. Mag je je honderd jaar na invoering van algemeen kiesrecht afvragen of een waterschap wel een democratisch gestuurd orgaan is? Officieel borgt de trits ‘belang’, ‘betalen’ en ‘voor het zeggen hebben’ dit recht. Bijna de helft van de zetels van eigenaren van gebouwen, eigenaren van ongebouwde grond - meestal boeren - en eigenaren van natuurgrond zijn ‘geborgd’. Niet gekozen maar verkapt censuskiesrecht uit een vervlogen verleden.

  • Integriteitsonderzoek eist deskundigheid, geen cabaret

    3 reacties

    Als er bij een gemeente iets misgaat draait de belastingbetaler op voor de lasten en het vertrouwen krijgt een deuk. Juist daarom gelden zeer strenge regels. Fraude, belangenverstrengeling, misbruik algemene middelen, misbruik bevoegdheden, plichtsverzuim. Niet alleen misdragen op de werkvloer maar zelfs in de privésfeer is niet toegestaan. Met het bespioneren van de eigen medewerkers gaat het bevoegdhedenmisbruik over the top.

  • Slappe knieën en inhaligheid verzieken de buurt

    6 reacties

    Bouwen, bouwen, bouwen. Gemeentepolitici buitelen over elkaar. Tot soms veertien jaar wachten op een huurwoning is niet niks. De ‘inclusieve’ samenleving stelt eisen. Elke jonge, oude, rijke, hoofddoekdragende, studentikoze, werkloze, alleenstaande, lhbtiqapc,  polyamoreuse of ander type bewoner moet een passend huis kunnen vinden. Lage rente en dure stadsbouw zou de prijs opjagen.

  • De fusie-illusie

    9 reacties

    Als er na een bestuurskrachtmeting eufemistisch gesproken wordt over versterken van bestuurskracht, berg je dan maar. Met het hoofddoel 'beter functioneren van de gemeente' zijn gemeenten gedoemd met een of meer andere gemeenten samen te gaan. Dit jaar zijn er nog 355 gemeenten. Dat lijkt een hoop, maar met de huidige fusiesnelheid is er rond 2050 nog één gemeente over.  

  • Hoe de gemeente crimineel gedrag stimuleert

    1 reactie

    Zelfs een kind weet dat direct de lucifer uitblazen een brand voorkomt. Gemeenten hebben hiervoor het regie instrument Algemeen Plaatselijke Verordening. Zo regelt deze APV helder onomwonden zaken waar niemand om heeft gevraagd.