of 58952 LinkedIn

Geerten Boogaard

Geerten Boogaard is hoogleraar decentrale overheden (Thorbecke leerstoel) aan de Universiteit Leiden.

  • Een bermmonument, bij wijze van spreken

    Reageer

    Met drie waren wij. Basisschoolvrienden voor het leven. Tot één van ons vorig jaar de dood vond in het verkeer. Hij is in Zuid-Limburg vanaf de N598 zijn dood tegemoet gedraaid op de N278, omdat hij bus 350 over het hoofd moet hebben gezien. De chauffeur deed niets verkeerd en is dus zelf ook slachtoffer. Net als onze vriend. In de media heette hij een 38-jarige vader van een gezin met jonge kinderen uit Deventer. Voor ons was hij een vriend.

  • Ruimte voor de professional

    Reageer

    Dit jaar zijn wij een nieuw decennium begonnen. Dat zal niemand hebben gemist. Maar we zijn ook vijf jaar decentralisaties in het sociaal domein verder. Om dat te markeren, bracht de Vereniging van Nederlandse Gemeenten een essay uit, geschreven door huisstrateeg Rienk Janssens zelf. 

  • De lessen van de Urgenda-uitspraak

    1 reactie

    Op 20 december 2019, de dag van Elzinga’s laatste column in Binnenlands Bestuur, deed de Hoge Raad uitspraak in de zaak van Urgenda tegen de Staat der Nederlanden. Urgenda won glansrijk. 

  • Verwondering over rigide toepassing regels

    1 reactie

    Omzien in verwondering. Dat is de titel van het interim-advies van de commissie die moest oordelen over het criminaliseren van ouders met kinderopvangtoeslag. In dit dossier met de codenaam CAF-11 zitten volgens mij drie instanties met hun vingers tussen de deur. 

  • De dramadriekhoek van de ombudsman

    1 reactie

    Onlangs vergiste ik mij in de tijd, miste ik de trein en dreigde een belangrijke afspraak in de soep te lopen. Ik holde meteen naar het stadhuis. Daar moeten burgers binnen kunnen lopen, had ik gelezen, met de simpele vraag: ‘Dit is mijn probleem, help me’. 

  • 'Ik beroep mij op de wethouder!'

    Reageer

    Onlangs informeerde minister Ollongren de Tweede Kamer over de wijze waarop zij het Right to Challenge wettelijk wil verankeren. In artikel 150 Gemeentewet, in de bepaling die gemeenten verplicht inspraakverordeningen te hebben. 

  • Wie gaat er nog solliciteren in Den Haag?

    Reageer

    Dat een ongekozen bestuurder meent gekozen volksvertegenwoordigers als kleine jongens de oren te mogen wassen over het in zijn ogen abominabele niveau van hun politieke debat, was nog niet eens het meest opzienbarende aan het geluidsfragment dat pas uit het overleg tussen de commissaris van de koning in Zuid-Holland en de fractievoorzitters van Den Haag lekte. 

  • Hands up voor de lokale revolutie?

    Reageer

    ‘We’ve tried liberalism and conservatism and now we’re trying populism. Maybe the next era of public life will be defined by a resurgence of localism.’ Dat schreef columnist David Brooks vorig jaar zomer in The New York Times, onder de titel: The Localist Revolution. 

  • De Kaderwet decentralisaties: wie zal handhaven?

    Reageer

    Een klassiek constitutioneel principe luidt dat een machtsevenwicht nooit afhankelijk mag zijn van de goede voornemens van de machthebbers. ‘Ambition must be made to counteract ambition’, schrijven de Federalist Papers, en dat doen goede constituties door ‘constitutional means’ slim te koppelen aan ‘personal motives’. Goede voornemens zijn daarbij mooi, maar slechte bedoelingen zijn betrouwbaar. 

  • Ode aan het politiek relevante detail

    Reageer

    Opvallend in de evaluaties van de dualisering is de terugkerende conclusie dat gemeenteraden de zorgmijders van het openbaar bestuur zijn. Zij maken immers nauwelijks gebruik van de versterkende middelen die in 2002 voor hen zijn bedacht.