of 59345 LinkedIn

Douwe Jan Elzinga

Douwe Jan Elzinga studeerde geschiedenis en rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij promoveerde in 1982 en werd hoogleraar Staatsrecht in 1985. Sinds 2004 is hij tevens hoogleraar aan de Universiteit van Aruba. Van 1998 tot 2000 trad hij op als voorzitter van de Staatscommissie Dualisme en lokale democratie.
Zijn eerste column in Binnenlands Bestuur verscheen in de herfst van 1978. Hij schreef een tiental boeken en handboeken over staatsrecht, politiek en bestuur. Het belangrijkste deel van zijn prijzenkast bestaat echter uit de drie zilveren kruisjes die hij behaalde in de Elfstedentochten van 1985, 1986 en 1997.

  • Elke gemeenteraad een integriteitscommissie

    Reageer

    In veel gemeenten loopt de collegevorming naar het einde toe en worden binnenkort de wethouders benoemd. Voorafgaande aan die benoeming door de gemeenteraad moet worden getoetst of de kandidaten voldoen aan de wettelijke voorschriften. Die toets vindt plaats door een commissie voor de geloofsbrieven. Daarnaast is het verstandig om samen met de kandidaten na te gaan welke integriteitsrisico’s er mogelijk kunnen rijzen. 

  • Amendementsrecht Kamer te bepekt

    Reageer

    Medio april wordt in de Tweede Kamer de herindeling besproken van de gemeente Haarlemmermeer enerzijds en de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude anderzijds. Het betreft hier een reguliere herindeling waar geen noemenswaardige problemen over zijn gerezen, behoudens op één onderdeel. De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude heeft ervoor gekozen dat de gehele en ongedeelde gemeente opgaat in de gemeente Haarlemmermeer. 

  • Integriteitsbrief BZK is evenwichtig

    Reageer

    In de aanloop naar de raadsverkiezingen was er veel gooi en smijtwerk rond de thema’s integriteit en ondermijning. Allerlei draconische voorstellen deden de ronde, waarvan een aantal strijdigheid met de Grondwet opleverde.

  • Versplintering is wel een probleem

    11 reacties

    Het aantal fracties in gemeenteraden neemt toe. Over een periode van lange jaren bezien, is de versplintering van de plaatselijke volksvertegenwoordigingen gestaag toegenomen.

  • Risicotoetsing door raad en burgemeester samen

    Reageer

    Uit de kwestie-Brunssum – de beoordeling van de integriteit van wethouder Jo Palmen – zijn belangrijke lessen te trekken. In de eerste plaats is een beoordeling van integriteit vooraf heel iets anders dan integriteitsonderzoek achteraf. 

  • Voorzichtig met ondermijning

    4 reacties

    Het dagblad Trouw kopte op 2 februari op de voorpagina dat de AIVD raadsleden zou moeten screenen voorafgaande aan hun beëdiging. Daarom zou tussen de verkiezingen en de beëdiging enkele weken moeten worden ingeruimd, zodat de screening van duizenden raadsleden door deze dienst tot een goed einde kan worden gebracht. Het voorstel is van de lector ‘Ondermijning’ aan de Hogeschool van ‘s-Hertogenbosch, de criminoloog Emile Kolthoff. 

  • Slapende rekenkamer kan echt niet meer

    Reageer

    In 2015 kwam minister Plasterk met een plan van aanpak – Actieplan – voor de rekenkamers. We zijn nu bijna drie jaar verder en nog vrijwel niets opgeschoten. In een onderzoek dat in 2013 in opdracht van de NVRR – de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies – werd gehouden, kwam naar voren dat in enkele tientallen gemeenten deze voorziening ontbreekt. 

  • VOG voor raadsleden is dode mus

    Reageer

    In zijn nieuwjaarsrede riep de cdk van Noord- Holland – Johan Remkes – op tot debat over de positie van decentrale volksvertegenwoordigers en bestuurders, mede in het licht van ondermijning en integriteit. Dat is op zichzelf genomen heel goed want in de aanloop naar de komende raadsverkiezingen zijn er veel misverstanden rond dat thema en op belangrijke onderdelen is er aanzienlijke verwarring. 

  • Nieuw leven voor de organieke wet

    Reageer

    Op 1 december j.l. werd in het Rotterdamse stadhuis stilgestaan bij het 25-jarig bestaan van de Gemeentewet. Bij die gelegenheid voerde ik een pleidooi voor een nieuw leven voor de organieke wetgeving. De Grondwet van 1848 werd op voorstel van Thorbecke uitgewerkt in een tiental organieke wetten, waaronder de Gemeentewet en de Provinciewet. 

  • Meer belang horizontaal toezicht

    Reageer

    In 2012 trad de Wet revitalisering generiek toezicht in werking. Die wet beoogde het verticale toezicht van de hogere op de lagere overheden aanzienlijk te vereenvoudigen en te verdunnen. En ook werd het werk van rijksinspecties gedeeltelijk afgebouwd. De operatie leverde een miljoenenbezuiniging op voor het rijk. Allerlei vormen van horizontaal toezicht zouden in de plaats moeten komen van het verticale toezicht, waaronder toezicht door de gemeenteraad. 

  • Referendum komt er toch

    Reageer

    Het kabinet wil het nationale raadgevend referendum afschaffen, aldus het regeerakkoord. Dat zal nog een harde dobber worden. Niesco Dubbelboer, het oud-PvdA Tweede Kamerlid en nu representant van de beweging Meer Democratie, betoogde dat nooit eerder een eenmaal ingevoerd referendum weer is afgeschaft, behalve in de DDR. In NRC-Handelsblad van 14 november werd vastgesteld dat deze stelling als juist moet worden beschouwd. 

  • Uitdaging groot voor Ollongren

    Reageer

    In vergelijking tot andere beleidsterreinen is de taakstelling van Binnenlandse Zaken (BZK) in het nieuwe regeerakkoord nogal beperkt en dat geldt eveneens voor de voorziene wetgeving. In zekere zin kan deze opmerkelijk beperkte taakstelling als een ‘blessing in disguise’ worden gezien. 

  • Limburg blijft hevig in gebreke

    Reageer

    Sneller dan het geluid besloten Gedeputeerde Staten van Limburg tot een fusie van Heerlen en Landgraaf. Het was minister Plasterk zelf die in 2013 voorstelde om de provincies een sterkere rol te geven bij stagnerende herindelingen. De provincie zou dan het initiatief van de gemeenten kunnen overnemen en als een soort scheidsrechter kunnen optreden.

  • SP rommelt ook met wachtgeld

    3 reacties

    Minister Plasterk intervenieert ten aanzien van de afdrachtregeling van de SP. Die interventie is volkomen terecht. SP-ers ondertekenen een cessieovereenkomst, de partij levert die overeenkomst in bij diverse overheden. Daardoor worden salarissen en vergoedingen door overheden rechtstreeks overgemaakt naar de partijkas.