of 59281 LinkedIn

Douwe Jan Elzinga

Douwe Jan Elzinga studeerde geschiedenis en rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij promoveerde in 1982 en werd hoogleraar Staatsrecht in 1985. Sinds 2004 is hij tevens hoogleraar aan de Universiteit van Aruba. Van 1998 tot 2000 trad hij op als voorzitter van de Staatscommissie Dualisme en lokale democratie.
Zijn eerste column in Binnenlands Bestuur verscheen in de herfst van 1978. Hij schreef een tiental boeken en handboeken over staatsrecht, politiek en bestuur. Het belangrijkste deel van zijn prijzenkast bestaat echter uit de drie zilveren kruisjes die hij behaalde in de Elfstedentochten van 1985, 1986 en 1997.

  • College kan voorstel niet zomaar intrekken

    Reageer

    Met enige regelmaat worden raads- en Statenvoorstellen door colleges van Gedeputeerde Staten (GS) en burgemeester en wethouders (B&W) ingetrokken. Soms is daar een goede aanleiding voor, soms ook niet. De vraag is echter of een dergelijke intrekking op ieder willekeurig moment in overeenstemming is met de regels. In een aantal gevallen is dat niet zo. In ieder geval kan de positie van B&W en GS niet worden vergeleken met die van de regering op nationaal niveau. 

  • Tijd voor dualisering van de waterschappen

    1 reactie

    De verkiezingen voor de provincies en de waterschappen zijn achter de rug en nu begint de vorming van de dagelijkse besturen. Statenleden die gedeputeerde worden, moeten hun Statenzetel opgeven. Bovendien kunnen er gedeputeerden van buiten de Staten worden benoemd. Dat gedeputeerden geen Statenlid kunnen zijn, komt ten goede aan de controlerende rol van de provinciale volksvertegenwoordiging. Zouden de gedeputeerden Statenlid kunnen blijven, dan zouden ze mogen meestemmen als er door hen verantwoording wordt afgelegd en de Provinciale Staten doende zijn om het beleid van het college van GS te controleren. 

  • Geen aangifteplicht bij informatie-lekken

    Reageer

    De burgemeester van Deventer heeft aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie (OM) omdat er mogelijk is gelekt uit de gemeenteraad. Het dagblad De Stentor maakte bekend dat Deventer aast op het WK tijdrijden voor merkenteams. Dat aangifte werd gedaan, is begrijpelijk. In hetzelfde dagblad meldde de Nijmeegse hoogleraar Sackers dat er voor burgemeesters bij een vermoeden van een informatielek een aangifteplicht bestaat. 

  • Burger kan burgemeester voorlopig niet kiezen

    Reageer

    Eind september heeft de Eerste Kamer het eindverslag opgemaakt over de deconstitutionalisering van de benoeming van de burgemeester en de cdk. De plenaire behandeling kan nu snel volgen. Dat betekent dat deze benoemingswijze uit de Grondwet wordt gehaald, waardoor voortaan bij gewone meerderheid veranderingen in deze procedure kunnen worden aangebracht. De Tweede Kamer nam deze grondwetswijziging aan met een overweldigende meerderheid, alleen de SGP stemde tegen.

  • Een gedragscode voor Kamerleden?

    Reageer

    In het augustusnummer van ‘De Hofvijver’ pleit collega Paul Bovend’Eert voor het vervaardigen van een gedragscode voor de leden van Eerste en Tweede Kamer. Dit pleidooi kan in beginsel worden onderschreven, maar het is wel de vraag of de vorm van een gedragscode hier wel het meest geschikte instrument is. 

  • Zeker toekomst voor federatiegemeente

    Reageer

    Een federatie van de Kempengemeenten (Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden) is afgeblazen, zo berichtte Binnenlands Bestuur in het vorige nummer. Dat is jammer want deze figuur heeft allerlei aantrekkelijke kanten. De vorming van deze federatiegemeente gaat niet door omdat de betreffende gemeenten te veel verlies van invloed vrezen en ook omdat onzeker is of deze vorm wel in overeenstemming is met de geldende wet- en regelgeving. 

  • Kramp moet af van private beveiliging

    3 reacties

    De overheid heeft het geweldsmonopolie. Dat is één van de belangrijkste fundamenten van de democratische rechtsstaat. Het leger, de politie, rechter en openbaar ministerie mogen vormen van ‘geweld’ toepassen ter handhaving van weten regelgeving. Daartoe behoren hechtenis, geldboetes, maar ook verdergaande middelen in bijvoorbeeld tijden van oorlog. 

  • Stef Blok gaat het niet redden

    10 reacties

    Toen Bram Peper in het tweede kabinet-Kok minister van Binnenlandse Zaken werd, was hij intensief betrokken bij de voorbereiding van onderdelen uit het regeerakkoord.

  • Constitutionele toetsing is terugval

    6 reacties

    De Staatscommissie-Remkes inzake het parlementair stelsel stelt voor om een vorm van constitutionele toetsing in Nederland in te voeren. Nu verbiedt de Grondwet in art.120 de rechter om wetten in formele zin aan grondwetsbepalingen te toetsen. Concreet betekent dit dat de wetgever steeds zelf bepaalt of deze wetten wel of niet in overeenstemming zijn met de Grondwet. Het is daarnaast de Raad van State die zich adviserend hier over uit kan laten. 

  • Nog veel werk voor Staatscommissie-Remkes

    Reageer

    De Staatscommissie-Remkes inzake het parlementair stelsel heeft een ‘Tussenstand’ gepubliceerd van maar liefst 128 pagina’s. Doel van deze ‘Tussenstand’ is om bepaalde oplossingen in de week te leggen en de reacties mee te nemen naar het Eindrapport dat eind dit jaar zal gaan verschijnen. De ‘Tussenstand’ bevat voorstellen van allerlei aard en soort. Zowel in de sfeer van ‘democratie’ als in de sfeer van de ‘rechtsstaat’ worden aanbevelingen voor veranderingen gedaan. 

  • Verdere versterking rekenkamers gewenst

    6 reacties

    Het heeft even geduurd, maar nu is er na lange jaren van vertraging dan toch eindelijk een wetsvoorstel ter verbetering van de positie van gemeentelijke rekenkamers. De rekenkamerfunctie wordt afgeschaft. Alle gemeenten moeten een onafhankelijke rekenkamer instellen, waarbij samenwerking tussen gemeenten sterk wordt gestimuleerd. Raadsleden mogen alleen nog adviserend lid zijn van de rekenkamer. De bevoegdheden van de rekenkamers worden verder uitgebreid, met name vanwege de sterk toegenomen regionale samenwerkingsactiviteiten van gemeenten. 

  • Geen uitstel voor conflictenregeling

    Reageer

    Staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken heeft laten weten dat de invoering van een conflictenregeling in het Koninkrijk geen prioriteit heeft en voorlopig wordt uitgesteld. Dat is een merkwaardig, maar vooral ook onaanvaardbaar voornemen. Bij de ontvlechting van de Nederlandse Antillen in 2010 is art. 12a in het Statuut opgenomen. Dat artikel verplicht tot de invoering van een vorm van onafhankelijke conflictbeslechting bij geschillen tussen de landen van het Koninkrijk en de Koninkrijksinstellingen. 

  • Bijstand voor de raad ver onder de maat

    Reageer

    Deze week promoveerde de burgemeester van Echt-Susteren – Jos Hessels – in Nijmegen op het proefschrift ‘Raad zonder raadgevers’. Hessels onderzocht onder meer hoe het is gesteld met de ambtelijke bijstand aan de gemeenteraad en met de fractie-ondersteuning. Bij de invoering van de dualisering in 2002 werd voor beide een stevige wettelijke grondslag in de Gemeentewet opgenomen. 

  • Elke gemeenteraad een integriteitscommissie

    Reageer

    In veel gemeenten loopt de collegevorming naar het einde toe en worden binnenkort de wethouders benoemd. Voorafgaande aan die benoeming door de gemeenteraad moet worden getoetst of de kandidaten voldoen aan de wettelijke voorschriften. Die toets vindt plaats door een commissie voor de geloofsbrieven. Daarnaast is het verstandig om samen met de kandidaten na te gaan welke integriteitsrisico’s er mogelijk kunnen rijzen. 

  • Amendementsrecht Kamer te bepekt

    Reageer

    Medio april wordt in de Tweede Kamer de herindeling besproken van de gemeente Haarlemmermeer enerzijds en de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude anderzijds. Het betreft hier een reguliere herindeling waar geen noemenswaardige problemen over zijn gerezen, behoudens op één onderdeel. De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude heeft ervoor gekozen dat de gehele en ongedeelde gemeente opgaat in de gemeente Haarlemmermeer.