Een leerplatform waar medewerkers blij van worden
Een leerplatform waar medewerkers blij van worden. Blijvend onder de aandacht houden en als verplichting stellen
Wanneer je als organisatie kiest voor een online academie, is het belangrijk om de hele organisatie hierbij te betrekken. Zo zorg je ervoor dat de academie gaat leven onder de medewerkers en creëer je een leercultuur. Bij Famed, financieel partner in de zorgsector, werken ze hier hard aan én met succes: in maart 2018 lanceerden Famed en SkillsTown de Famed Academy. Ondertussen maakt 84% van de medewerkers gebruik van het leerplatform. Babette Overbeek, HR-manager bij Famed, vertelt hoe dit werd bereikt.
Uit een onderzoek naar de medewerkerstevredenheid bij Famed bleek dat de medewerkers meer mogelijkheden zochten om zichzelf te ontwikkelen. Als snel werd besloten dat er een online leerplatform moest komen voor medewerkers. Babette vertelt: “De Famed Academy werd in eerste instantie ontwikkeld om onze klanten nog verder te ontzorgen. Toen we het signaal kregen dat onze medewerkers ontwikkelmogelijkheden misten, besloten we om dit platform ook intern te gebruiken. Het voordeel van een online omgeving is dat iedereen zelf kan kiezen welke modules hij of zij volgt en dat het makkelijk organisatiebreed kan worden ingezet.”
De volgende stap was het bepalen van het aanbod. Famed heeft de managers van de verschillende afdelingen ingeschakeld om na te gaan wat binnen die afdelingen de ontwikkelbehoefte was. Samen met een implementatie consultant van SkillsTown werd gekeken welke leeroplossingen op deze onderwerpen aansloten. Aan de hand hiervan zijn verschillende leerlijnen opgesteld, dit zijn kleine “pakketjes” van modules die qua onderwerp met elkaar samenhangen. Zo is er een leerlijn communicatieen een leerlijn HR. Deze leerlijnen zorgen ervoor dat de medewerkers niet verdwalen in het brede aanbod.
Elke maand aandacht voor de academie
Na het lanceren van een academie, is het zaak om deze blijvend onder de aandacht te houden bij de medewerkers. Babette vertelt hoe Famed dit aanpakt: “We organiseren elke maand een borrel voor onze medewerkers en tijdens deze bijeenkomsten is er standaard even aandacht voor de Famed Academy. Een aantal keer hebben we gebruikers geïnterviewd, we hebben een tussenstand gegeven van de doelen die we hebben opgesteld en voor de volgende borrel levert SkillsTown een infographic aan over het gebruik van de academie. Daarnaast lichten we steeds een aantal modules uit via ons interne narrowcasting-systeem. We zien dat het aantal gebruikers stijgt als een cursus uitgelicht wordt.”
Een andere manier om ervoor te zorgen dat de medewerkers actief aan het leren gaan, is het stellen van een verplichting. Babette legt uit: “Sommige leerlijnen – zoals digitale veiligheid – zijn verplicht, omdat ze ervoor zorgen dat de medewerkers beter kunnen voldoen aan kwaliteitseisen en certificeringen op de financiële markt. Een leuke bijkomstigheid is dat we merken dat medewerkers hierdoor geïnteresseerd raken en uit zichzelf meer modules aanklikken.”
Positieve ervaringen van medewerkers
Er zijn al veel positieve reacties van medewerkers binnen gekomen. Zo vertelde een medewerkster dat ze zich door het webinar Nooit een burn-out met deze 5 tips realiseerde dat ze in de gevarenzone zat. Ze heeft meteen actie ondernomen en zit nu een stuk beter in haar vel. Een andere leidinggevende bekijkt altijd webinars tijdens het koken. “Dit soort ervaringen delen we tijdens de maandborrels”, vertelt Babette, “zo stimuleren we andere medewerkers om ook eens een kijkje te nemen in de academie”.
Ook een online academie voor jou organisatie?
Neem vrijblijvend contact met ons op en we vertellen je graag hoe je een online academie kunt lanceren en hoe je het leerrendement van deze online academie kunt optimaliseren.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.