Advertentie
carrière / Ingezonden

Lange staking ambtenaren gevaar voor publieke sector

Vakbondsbestuurder Juan Schot (CNV Overheid) noemt een lange staking niet zo vaak ‘gevaarlijk’. Maar in deze tijd is dat anders.

14 februari 2023

Het klinkt misschien gek, maar als vakbondsbestuurder noem ik een lange staking niet zo vaak ‘gevaarlijk’. Maar in deze tijd is dat anders. Ja, de stakers, vaak buitenpersoneel van gemeenten, zijn uiterst gemotiveerd om deze staking lang vol te houden. Daar ben ik blij mee. Ze zijn zó gemotiveerd dat de minst verdienenden die in de A-schaal vallen er netto flink op achteruitgaan als ze meerdere dagen staken.

Ondanks de vakbondsbijdrage moeten ze dan de helft van de boodschappen in de winkel laten. Zó gemotiveerd dat ze bereid om voor alle andere gemeentelijke ambtenaren de kastanjes uit het vuur te halen. En ook zijn ze niet te beroerd om extra uit te rukken als de puinhopen na een staking weer aan kant gemaakt moet worden. Daar wordt dan in sommige gevallen 72 uur in een week voor gewerkt. Je kan daaraan zien dat deze staking niet gaat om burgertje pesten maar om de keiharde noodzaak om thuis met de hoge energierekening en de dure boodschappen de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

Die motivatie zet zich ook door bij de staking in Rotterdam. Niet alleen wordt het een enorme puinzooi in de stad, maar met twee voetbalwedstrijden en twee grote stadsmarkten kost het deze gemeente ook de nodige euro’s om de zaak te klaren. Terwijl we op dit moment stakingen organiseren in de Randstad komen er geluiden uit het Noorden én het Zuiden waar gemeenteambtenaren ook in actie willen komen. In het zuiden zou dat betekenen dat er gestaakt gaat worden tijdens carnaval.

Maar er is nog een ander gevaar dat doorwerkt lang nadat het acute geschil tussen medewerkers en de VNG is opgelost. Veel ambtenaren zijn erg teleurgesteld in de zware hand op de knip van de VNG. Ze zoeken naar een andere oplossing. De lonen in de marktsector dreigen voor bepaalde beroepsgroepen veel aantrekkelijker te worden dan wat de VNG nu biedt. Ik spreek met boa’s die zich oriënteren op een baan in de beveiliging bij de luchthavens. Chauffeurs tikken op hun rekenmachine de verschillen in als ze naar een beloning in het beroepsgoederenvervoer kijken.

En daar zit het echte gevaar. Dit lange conflict draagt bij aan de leegloop bij de gemeenten. Het is makkelijk te voorspellen wat dat betekent: een groter personeelstekort, meer werkdruk en meer uitval. Ik hoop dat de VNG beseft dat hoe langer dit conflict duurt hoe meer gemeenten zichzelf ermee in de vingers snijden.

Juan Schot, onderhandelaar CNV Overheid

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie