of 59345 LinkedIn

Blankenburgtunnel controversieel

PvdA, PVV, GroenLinks, ChristenUnie, SP, D66 en de Partij voor de Dieren willen pas weer met een nieuw kabinet praten over de Nieuwe Westelijke Oeververbinding.
Reageer

De Tweede Kamer heeft de Blankenburgtunnel die ten westen van Rotterdam zou moeten komen, voorlopig in de ijskast gezet. De PvdA, PVV, GroenLinks, ChristenUnie, SP, D66 en de Partij voor de Dieren willen pas weer met een nieuw kabinet praten over de zogeheten Nieuwe Westelijke Oeververbinding.

Hete aardappel
CDA en VVD zijn niet blij met de keuze. ,,Dit moeten we bespreken in plaats van de hete aardappel vooruit te schuiven'', vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. ,,Dit is iets wat we absoluut niet willen'', benadrukt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot. Hij toont zich verbaasd over het standpunt van de PVV, die tot nog toe altijd voorstander van het aanleggen van de Blankenburgtunnel om de files rond Rotterdam te verminderen. ,,Die hebben nog iets uit te leggen in de regio'', zegt Aptroot. PVV'er Leon de Jong pleit nu eerst voor een studie naar het hele gebied, alvorens een keuze te maken.

Oranjetunnel
De afgelopen maanden was er veel discussie over het aanleggen van een tunnel bij Rotterdam. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) koos voor de Blankenburgtunnel, die tussen Vlaardingen en Maassluis moest komen, in plaats van voor de Oranjetunnel, die nog westelijker op de kaart stond ingetekend. Ze werd door het CDA aan een meerderheid in de Kamer geholpen. Die partij had altijd een voorkeur voor de Oranjetunnel, maar veranderde van positie op voorwaarde dat de Blankenburgtunnel deels overdekt zou worden.

Crisis- en herstelwet
Tijdens de procedurevergadering werd verder besloten om de crisis- en herstelwet niet te bespreken, net als de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte. Ook het dossier over duurzaam hout blijft voorlopig op de plank liggen. En het goederenvervoer per spoor in Oost-Nederland werd ook controversieel verklaard. Dat onderwerp ligt in de regio zeer gevoelig.

A13/A16
Op voorstel van D66-Kamerlid Kees Verhoeven werd besloten om een brief naar Schultz te sturen met het verzoek geen onomkeerbare besluiten te nemen over de A13/A16 en de A27 bij Utrecht. De Kamer besloot wel te blijven praten over onder meer het doortrekken van de A15 en over de Rijnlandroute.

Vlaardingen blij
Milieudefensie en de gemeente Vlaardingen zijn blij dat het besluit over de Blankenburgtunnel is uitgesteld, zo lieten ze woensdag weten. ,,Een demissionair kabinet moet niet op de valreep een omstreden en peperdure tunnel doorduwen. Gelukkig heeft de Kamer dat ingezien'', zei Ivo Stumpe, campagneleider verkeer van Milieudefensie. ,,Nu ligt de discussie weer open.'' Ook de gemeente Vlaardingen ziet weer mogelijkheden. ,,We krijgen zo extra tijd om te spreken met politici en voor vervolgstudies. Wij blijven voor de meer westelijke Oranjetunnel, maar ook de invulling van de Blankenburgtunnel kan weer worden besproken. Er zal veel afhangen van de samenstelling van het nieuwe kabinet'', constateerde een woordvoerster.

Rotterdam teleurgesteld
De gemeente Rotterdam en VNO-NCV West zijn echter een stuk minder positief. ,,We zijn teleurgesteld, want de vragen die er lagen hadden gewoon behandeld kunnen worden. Daarvoor had dit onderwerp niet controversieel verklaard hoeven worden'', reageerde de Rotterdamse wethouder Jeannette Baljeu, haven, verkeer en regionale economie. ,,Het gaat langer duren en dat is geen goed nieuws voor de economie en de bereikbaarheid in deze regio. Wij zullen goed blijven uitleggen dat de tunnel van belang is en meer voordelen heeft ten opzichte van de Oranjetunnel.''
Verstuur dit artikel naar Google+