Advertentie

Veiligheidsregio's horen in nationale crisisstructuur

De 25 veiligheidsregio's in het land moeten een formele rol krijgen in de nationale crisisstructuur. De veiligheidsregio's zijn verantwoordelijk voor het handhaven van crisismaatregelen. Als zij een vaste plek hebben in nationaal crisisoverleg, kunnen maatregelen vooraf met de veiligheidsregio's worden afgestemd, zodat ze goed handhaafbaar zijn.

14 december 2021
Corona-Nederland-shutterstock-1679222074.jpg

De 25 veiligheidsregio's in het land moeten een formele rol krijgen in de nationale crisisstructuur. De veiligheidsregio's zijn verantwoordelijk voor het handhaven van crisismaatregelen. Als zij een vaste plek hebben in nationaal crisisoverleg, kunnen maatregelen vooraf met de veiligheidsregio's worden afgestemd, zodat ze goed handhaafbaar zijn.

Nationaal en regionaal

Dat stelt de Inspectie Justitie en Veiligheid in het eerste deel van de evaluatie van de aanpak van de Covid-19-crisis. De inspectie gaat niet over de gezondheidsaanpak of over de politieke besluitvorming, want daar zijn andere organen voor, zoals de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De inspectie heeft zich gericht op de samenwerking van nationale en regionale crisisorganisaties vanaf de eerste uitbraak van Covid-19 in Nederland tot en met het eerste kwartaal van 2021.

 

Langs elkaar heen

Toen de crisis in het voorjaar van 2020 uitbrak, werkte iedereen goed samen, aldus de inspectie. De voorzitters van de veiligheidsregio's konden in het Veiligheidsberaad hun stem laten horen en ook voor de commandanten van de regio's was er plaats. Maar toen het aantal besmettingen in de zomer van 2020 afnam, ging het mis. De nationale crisisstructuur werd losgelaten. Rijk en regio's werkten steeds meer en vaker langs elkaar heen. Zo werden er testlocaties gebouwd waar de veiligheidsregio's niets van afwisten. Ministers overlegden rechtstreeks met directeuren van de GGD, zodat de regio's een informatieachterstand opliepen, terwijl zij verantwoordelijk zijn voor de bestrijding van een infectie-uitbraak. Bij de uitvoering van noodverordeningen ontstonden problemen.

 

Veel te winnen

Het afschalen ging veel te snel, concludeert de inspectie. Er is onvoldoende gebruikgemaakt van de expertise en ervaring van de regio's. Om een crisis effectief aan te pakken is er veel te winnen met een goede samenwerking, vindt de inspectie. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ben Quint
Ja dat beeld herken ik in onze regio. Een onderhandse tactiek, ondermijnend voor de Veiligheidsregio. Geen communicatie mogelijk. Wederom een falende rijksoverheid gedreven door ondeskundigheid. De verantwoordelijke krijgt ook een functie elders?
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Marc
Een mooie evaluatie die aantoont dat de echte crisimanagers, over het algemeen opgeleid aan de politie- of brandweeracademie, bij de veiligheidsregio's zitten en niet in Den Haag.

Met alle respect maar wat weten een opgeleid geschiedkundige en schoolmeester nu van optreden in crisissituaties. Toon je kwetsbaarheden en maak gebruik van de expertise van mensen die daarvoor zijn afgestudeerd en ga niet eigenhandig liggen jojoën. Dit heeft alleen maar als gevolg dat burgers tegen elkaar worden opgezet, er een tweedeling van de maatschappij ontstaat en mensen zich beet genomen gaan voelen.
Uw emailadres wordt enkel gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is enkel zichtbaar voor de redactie.
Advertentie