bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Reizigers regionaal OV steeds een beetje meer tevreden

Reizigers regionaal OV steeds een beetje meer tevreden. De gebruikers van bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst geven, net als in 2016, gemiddeld een rapportcijfer 7,6 voor hun ov-rit.

03 april 2018
612400p445EDNmainsreekbus.jpg

De gebruikers van bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst geven, net als in 2016, gemiddeld een rapportcijfer 7,6 voor hun ov-rit. Het algemeen oordeel (7,64) is het hoogste sinds 17 jaar, het klantoordeel sociale veiligheid stijgt en het gebruik van de OV-chipkaart klom vorig jaar van een 8,1 naar een 8,2. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer die I&O Research eind 2017 uitvoerde in 70 onderzoeksgebieden die samen al het regionale vervoer omvatten. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van CROW.

OV-chipkaart, sociale veiligheid en toegankelijkheid belangrijke stijgers
Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart stijgt wederom en komt nu uit op een 8,2 (was 8,1). Het item ‘gemak kopen vervoerbewijs/laden reissaldo’ gaat van een 7,8 naar een 7,9. De reizigers oordelen positiever over de sociale veiligheid. De nieuwe rapportcijfers voor veiligheid algemeen (7,8), veiligheid op de halte (7,9) en veiligheid tijdens de rit (8,1) zijn een tiende hoger dan in 2016. Van alle kwaliteitsaspecten scoren toegankelijkheid (8,6) en kans op zitplaats (8,4) het hoogst en prijs (5,5) en informatie bij vertragingen (5,9) het laagst.

Hoogste score voor busvervoer Friese Waddeneilanden, laagste voor treindienst Zwolle-Enschede
De overall top-3 van 2017 bestaat uit het busvervoer op de Friese Waddeneilanden (8,6), de veerdienst Rotterdam–Dordrecht en Drechtsteden (8,5) en de veerverbinding Vlissingen–Breskens (8,1). De treindienst Zwolle-Enschede (6,9) en de Maaslijn (Nijmegen-Roermond, 7,0) krijgen de laagste scores.
 

Vechtdallijnen best beoordeelde treinconcessie
Van de regionale treindiensten staan Zwolle-Emmen (Vechtdallijnen) en Apeldoorn-Zutphen op nummer 1 en 2, met beiden een 7,8 (afgerond) gemiddeld. De nieuwe treinconcessie Alphen aan den Rijn–Gouda heeft qua klanttevredenheid een goed begin gemaakt: deze staat op de derde plaats van de regionale treindiensten.
 

Beste streekbusvervoer in Waterland en Zaanstreek
Het streekvervoer van Waterland wordt beoordeeld met een 8,0. Zaanstreek volgt, met een 7,9. Vorig jaar was deze volgorde nog andersom. Het streekvervoer van Almere bezet de derde positie, ook met een 7,9. Snelle stijgers zijn onder meer de Brabantliners (van 7,4 naar 7,7) en de nieuwe concessie Zuidoost-Brabant (van 7,3 naar 7,6). De Brabantliners kenden vorig onderzoeksjaar een dip als gevolg van de stremming voor bus- en vrachtverkeer van de Merwedebrug bij Gorinchem.
 

Amsterdamse bus is het beste stadsvervoer van 2017
De Haagse tram wordt beoordeeld met een 7,8. Dit betekent voor de vierde keer een stijging. De Rotterdamse tram levert een tiende punt in (7,8) en de Amsterdamse tram boekt een tiende punt winst (7.5). Bij de metro blijft de waardering in Rotterdam het hoogst (7,7) en in Amsterdam het laagst (7,4). Deze cijfers zijn ongewijzigd ten opzichte van 2016. De waardering van de stadsbussen in de drie grootste steden stijgt van een 7,7 naar een 7,8. Het busvervoer in Amsterdam stijgt voor het derde jaar op rij, naar een 7,8. Het stadsvervoer in de middelgrote steden (Apeldoorn, Almere, Leeuwarden, Lelystad en de trolleybus in Arnhem) daalt van een 7,7 naar een 7,6.
 

Over het onderzoek
I&O Research voerde einde 2017 voor de zesde keer het onderzoek OV-Klantenbarometer uit in opdracht van CROW. Het is een grootschalig landelijk onderzoek naar de mening van reizigers over het stads- en streekvervoer. In het laatstgehouden onderzoek gaven 86.705 reizigers in 70 onderzoeksgebieden tijdens 6.008 bus- tram-, metro-, treinritten en ferry-overtochten rapportcijfers aan verschillende aspecten die met hun reis te maken hebben.

De belangrijkste onderzoeksresultaten staan in de rapportage Landelijke cijfers; deze is te vinden op de overzichtspagina www.crow.nl/ov-klantenbarometer2017.


Daar zijn ook de 24 deelrapportages (ov-autoriteiten en vervoerders) en de onderzoeksverantwoording te downloaden. De webtool OV-Klantenbarometer biedt de mogelijkheid gebieden te vergelijken op items, zie www.ovklantenbarometer.nl.

Meer informatie
Marjolein Meurs | m.meurs@ioresearch.nl | 053 482 5022

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.