bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Desinformatie in het democratisch bestel

Desinformatie in het democratisch bestel. Welke informatie kunnen ambtenaren vertrouwen? Hoe wordt desinformatie – soms nepnieuws of fake news genoemd – herkend?

15 juni 2018
IEO.jpg

Overheidsmedewerkers worden aan grote hoeveelheden informatie blootgesteld. Nieuws in de (sociale) media, standpunten van maatschappelijke organisaties, economische en bedrijfskundige kennis, wetenschappelijke en onderzoeksdata. Maar welke informatie kunnen ambtenaren vertrouwen? Hoe wordt desinformatie – soms nepnieuws of fake news genoemd – herkend? Het onderwerp staat hoog op de politieke agenda. Maar waar hebben we het eigenlijk over? Moeten we ons ook in Nederland zorgen maken, of is het een Amerikaans probleem?

Op woensdag 4 juli gaan we graag met u het gesprek aan over bovenstaande vragen en de resultaten van het onderzoek. Jaap Bouwmeester, senior onderzoeksadviseur bij I&O Research, zal de belangrijkste uitkomsten tijdens deze kleinschalige bijeenkomst aan u voorleggen.

Uitkomsten onderzoek: Hoe gaan ambtenaren om met desinformatie?
Om voorbij de waan van de dag te gaan en het gesprek op basis van feiten te kunnen voeren hebben I&O Research en Omnicom Public Relations Group de handen ineengeslagen. Beide bureaus zijn nauw betrokken bij (percepties over) informatievoorziening aan ambtenaren. Begin 2018 hebben we onderzoek naar de impact van desinformatie uitgevoerd onder 665 ambtenaren en (bij wijze van controlegroep) 1.193 burgers.

Workshop DROG: misleiding en polarisatie
AfbeeldingOm maar vast een tipje van de sluier op te lichten: er is onder de respondenten grote onenigheid hoe we met desinformatie moeten omgaan. Daarom hebben we een expert uitgenodigd die daar een duidelijke visie op heeft: Ruurd Oosterwoud, oprichter van DROG, een groep specialisten en ervaringsdeskundigen op het gebied van desinformatie. Het platform heeft als doel zo veel mogelijk mensen immuun te maken voor misleiding en polarisatie door desinformatie. Ruurd Oosterwoud doet dit onder andere door workshops op ministeries, nieuwsredacties en bij bedrijven te geven. We zijn zeer verheugd dat hij bereid is om ons het een en ander over desinformatie bij te brengen – wees voorbereid op een interactieve en prikkelende workshop.

Aanmelden
Wanneer: Woensdag 4 juli 2018
Tijd: 16.00 uur – 17.30 uur (inloop vanaf 15.30 uur; borrel na afloop)
Locatie: Omnicom Public Relations Group, Plein 20, Den Haag

Aanmelden voor 20 juni via: infonl@omnicomprgroup.com                                                             

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bernard
Mensen immuun maken voor misleiding en polarisatie door desinformatie: lees alles wat afwijkt van de gevestigde orde en consensus en van de mainstream media die strak in de pas de gewenste boodschap naar buiten brengt moet kapot. Afwijkende meningen worden bestempeld als 'desinformatie' waarmee mensen worden misleid en gepolariseerd. Een afwijkend no-nonsense geluid moet kapot worden gemaakt en in de verdachte hoek gezet. Ruurd Oosterwoud loopt lekker mee in de paradepas of veinst dat en wil er een centje aan mee verdienen of allebei