of 64120 LinkedIn

Slimme vos

Maandenlang luidden gemeenten in politiek Den Haag de noodklok. De bezuinigingen op met name de Wmo 2015 maar ook de Jeugdzorg waren veel te fors; burgers zouden de dupe worden, gemeenten in financiële problemen raken. Op een minieme handreiking na kwam staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid, PvdA) toen niet met extra geld − of beter gezegd: met minder korting − over de brug. Met een naderende deadline voor de wetsbehandeling van de Wmo in zicht, bleek vorige week opeens wél veel mogelijk.

Het wisselgeld dat Van Rijn waarschijnlijk al die tijd in zijn achterzak had, bewaarde hij om politieke steun in de Tweede en vooral de Eerste Kamer te kopen. Daarmee is het ’m gelukt te voorkomen dat de wetsbehandeling van de Wmo zou worden uitgesteld, waarmee invoering per 2015 niet meer mogelijk zou zijn. In 2015 wordt 195 miljoen euro extra uitgetrokken voor de Wmo en 60 miljoen euro voor de Jeugdzorg. Ook voor de jaren daarna is er extra Wmo-geld (2016: 165 miljoen; 2017: 50 miljoen; 2018: 40 miljoen; vanaf 2019 30 miljoen structureel.) Het geld wordt gestort in het sociaal deelfonds, van waaruit gemeenten verplicht zijn de gedecentraliseerde taken te bekostigen. Het geld mag aan niets anders worden besteed.

 

Het zoveelste akkoord is dus gesloten, dit keer met de regeringspartijen VVD en PvdA en de constructieve oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP.  Zonder, wederom, de hoofdrolspelers: de gemeenten die vanaf januari verantwoordelijk worden voor de nieuwe taken. Dat is de pech van uitvoeringsorganisaties, zullen we maar zeggen. Gemeenten weten nu wel waar ze aan toe zijn. Invoering van de Wmo per 2015 is een feit. Zonder dat er ook maar een plenair debat in Tweede en Eerste Kamer is gevoerd, is helder dat de wet wordt aangenomen. Na dit zorgakkoord kunnen D66, ChristenUnie en SGP immers niet meer tegensputteren. Alle partijen die op Witte Donderdag voor dit akkoord tekenden, hebben elkaar in een wurggreep. Van een democratische behandeling van de Wmo − een van de belangrijkste wetswijzigingen in deze regeerperiode − is geen sprake meer.

 

De miljoenen die er nu opeens wel zijn, zijn voor gemeenten overigens onvoldoende. Die worden verplicht om inwoners die nu nog onder de Algemene wet bijzondere ziektekosten (Awbz) vallen maar vanaf 1 januari onder de Wmo, een jaar lang de zorg te geven die ze nu hebben. Voor dit zogeheten overgangsrecht is minimaal 500 miljoen euro nodig is, zo heeft de G32 recent berekend, in plaats van de nu beschikbare 395 miljoen euro. Mogelijk dat gemeenten straks opnieuw de noodklok moeten luiden. Van Rijn zal het worst wezen, hij heeft zijn politieke buit binnen. De uitvoeringsproblemen zijn voor later.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Willem van Eijk (Beleidsmedewerker (bij een gemeente)) op
Ik ben het niet eens met de negatieve toon over het door Van Rijn namens het Rijk gevoerde beleid. Een verandering, en zeker zo'n ingrijpende als deze, doet altijd pijn en geeft onzekerheid. Ik vind dat respect voor de bewindslieden (zoals van Rijn) meer op zijn plaats is. Hij neemt een pittige verantwoordelijkheid op zich om deze verandering aan te gaan.

Er is landelijk voor gekozen om te bezuinigen zonder de belastingen te sterk te laten stijgen en dit te conbineren met deze structurele hervorming (of omgekeerd). Bij deze verandering zit er niks anders op om het tempo er een beetje in te houden (de particpatiewet zou aanvankelijk al op 1 jan. 2014 ingaan, dus daar is al een pas op de plaats gemaakt) en het maar te gaan doen. Er zal best op her en der wat mis gaan, maar ik hoop en verwacht dat we al doende ervan gaan leren. En hopelijk met een goed eindresultaat.

Het is overigens ten gevolge van de onwil van het Nederlandse volk om meer uit te geven aan o.a. mensen met een zwakkere positie die aangewezen zijn op zorg en/of een uitkering (dus aan sociale zaken en zorg) dat we zo moeten bezuinigen. En daar geeft deze regering uitdrukking aan. Als de bereidheid tot belastingverhoging groter was geweest hadden we dit "probleem" van bezuinigingen niet in deze mate gehad.

Als ik jou was zou ik de gemiddelde kiezer eens uitfoeteren. En dan doe ik wel met je mee (smiley).
Maar ja,.. is dat nog respectvol voor het demcratisch recht van mijn medeburgers? :)
Door Roffel op
Slimme vos ? ik zou eerder zeggen: Prototype van een PvdA-witteboordencrimineel.