of 58952 LinkedIn

Opinie

  • De Kaderwet decentralisaties: wie zal handhaven?

    Een klassiek constitutioneel principe luidt dat een machtsevenwicht nooit afhankelijk mag zijn van de goede voornemens van de machthebbers. ‘Ambition must be made to counteract ambition’, schrijven de Federalist Papers, en dat doen goede constituties door ‘constitutional means’ slim te koppelen aan ‘personal motives’. Goede voornemens zijn daarbij mooi, maar slechte bedoelingen zijn betrouwbaar. 

  • Gun Van Haga zijn draai

    Niet alleen het vertrek van Wybren is nieuws. Ook zijn oude tweet, uit 2014, is momenteel razendpopulair op sociale media.

  • Jong en oud

    Nederland koerst af op een nooit eerder vertoond begrotingsoverschot. Alleen al de eerste helft van het jaar is er sprake van een plus van 14 miljard euro.

  • Mysteryburger: zelfhulp, kameradenhulp

    ‘Het schaadt de taak die parlementariërs hebben om de macht te controleren,’ zegt Rob Jetten (D66). Zijn motie, samen met collega Gert-Jan Segers (ChristenUnie) moet 10 miljoen euro vrijmaken om de Tweede Kamer met meer medewerkers te ondersteunen. Terecht. De ondersteuning van Kamerleden is karig, wat onze democratie ook kwetsbaar maakt. Gelukkig wordt de motie, na een petitie van #steundekamer, ruim aangenomen.

  • Leiding geven, ook een kunst

    Vorige keer had ik het over een mooi boek, genaamd ‘De kunst van het volgen, over het ontvangen van leiding’. De auteurs legden uit dat er voor ontvangers van leiding (‘volgers’) een risico zit aan de hype van de platte organisatie die bij onze huidige verlichte managers zo populair is. Risico?

  • Concordantie in rijk heeft ook nadelen

    Het Statuut van het Koninkrijk regelt de verhoudingen tussen de landen Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten. In het Statuut staat dat er wordt gestreefd naar concordantie op de belangrijkste rechtsterreinen, zoals het privaatrecht en het strafrecht. 

  • Ode aan het politiek relevante detail

    Opvallend in de evaluaties van de dualisering is de terugkerende conclusie dat gemeenteraden de zorgmijders van het openbaar bestuur zijn. Zij maken immers nauwelijks gebruik van de versterkende middelen die in 2002 voor hen zijn bedacht. 

  • Een nieuwe multinational

    Wanneer hebt u voor het laatst drugs gebruikt? Mijn laatste keer was afgelopen weekend op een feestje. Ik dronk toen bier. Of was het zojuist? Ik haalde koffie uit de automaat. Na koffie ben ik scherper, dus kan ik het onder ‘drugs’ scharen. Toch? Tegenwoordig hoor ik regelmatig dat we in geweer moeten komen tegen ‘normalisering van drugsgebruik’. Curieus. 

  • Kunnen inwoners door AVG onbespied hun ding doen?

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming. Sinds 25 mei 2018 lijkt een zwaard van Damocles boven het hoofd van overheden en bedrijven te hangen. Mensen mogen zomaar aanvinken welke cookies ze wel of niet goed vinden. Privacy is immers een grondrecht. Onder leiding van een oud burgemeester wordt een dure Autoriteit Persoonsgegevens in het leven geroepen.

  • Veelkleurige GS-coalities zijn nadelig

    Het politieke profiel van het provinciale bestuur loopt gevaar. Bij de verkiezing van Provinciale Staten in maart was het niet de provinciale politiek of het provinciale bestuur, maar de verkiezing van de Eerste Kamer die de meeste aandacht trok. De relatie tussen het bestuur dat in de provincie wordt gevoerd en de uitslag van Statenverkiezingen wordt daardoor steeds dunner en dat heeft een nadelige invloed op de democratische legitimatie van dit midden-bestuur. 

  • Het einde van en-en

    De Raad van State floot in april de gemeente Zaanstad terug. Die had in het bestemmingsplan voor de herontwikkeling van een voormalig defensieterrein wat al te enthousiast de zogeheten zeehavennorm van stal gehaald. 

  • Wachtgeld voor politici moet blijven

    Er zijn tijden geweest dat oud-politici en bestuurders aanspraak konden maken op grote bedragen aan wachtgeld en politiek pensioen. Joop den Uyl bijvoorbeeld kreeg in de aanloop naar een Tweede Kamerverkiezing de schrik van zijn leven toen hij bij het bereiken van de 65-jarige leeftijd ineens allerlei uitkeringen kreeg als oud-minister, oud-premier, oud-staatssecretaris en oud-wethouder.