of 59318 LinkedIn

Opinie

  • Mystery Burger: Trefbalpolitiek

    ‘Ik stel voor dat we het debat op de inhoud van dit voorstel houden,’ zegt burgemeester John Joosten sober. Geen onaardige suggestie. Gezien de opmerkingen die de raadsleden van Dinkelland elkaar vanavond maken, had het debat al zeker drie keer stilgelegd moeten worden.

  • Heimelijke opname mag bij misstanden

    Op 30 april j.l. heeft het gerechtshof in Amsterdam de oud-burgemeester van Maastricht en de huidige burgemeester van de Haarlemmermeer – Onno Hoes – in het ongelijk gesteld in zijn klacht en schade-eis jegens PowNed. Die rechterlijke uitspraak is van belang voor zowel de media, als voor bestuurders en politici. 

  • Gemeenten verdienen een grotere zelfstandigheid

    Sinds de decentralisaties van 2015 is het takenpakket van gemeenten enorm toegenomen. Juist omdat gemeenten dicht bij de inwoners staan, kunnen wij maatwerk leveren en efficiënter werken. Dat doen we graag, voor onze inwoners. Maar daar moeten we wel de mogelijkheden en de middelen voor hebben. En met name de middelen zijn voor ons een blijvend discussiepunt.

  • Weerbaarder tegen ondermijning

    Het is onweersproken. Als het om integriteitsbevordering gaat, is vrijwel elke preventieve inspanning effectiever dan alle repressieve onderzoeken en maatregelen na een incident. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Kritisch kijken naar de eigen feilbaarheid, vereist echter van organisaties een zekere moed. Er is immers nog geen kalf verdronken, er is eigenlijk niets aan de hand, op onnodige reuring zit niemand te wachten.

  • Blijf Zihni, blijf!

    Neemt een Kamerlid eens een authentiek, origineel en begerenswaardig standpunt in, is het wéér niet goed. GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil kondigde deze week aan zijn zetel op te geven nadat hij anders dan de partijlijn het leenstelsel voor studenten afviel. Klaarblijkelijk, zo reconstrueerde de Volkskrant, voelde de partijleider zich ‘voor het blok gezet’ en daarom gedwongen zelf ook van standpunt te veranderen.

  • In Amsterdam bepalen ambtenaren zelf wel of ze beleid uitvoeren

    Flexibiliseren van werk is in. Gemeenten doen gretig mee. Door een flexibel arbeidscontract niet te verlengen spaart de gemeente geld uit. Dan betaalt immers de verzekering van het uitzendbedrijf. Gemakzuchtige gemeentemanagers misbruiken het uitzendbureau om contracten argumentloos te ontbinden. Zo wordt het risico afgewenteld op de werknemer. Ernstiger is dat opzettelijk economisch voordeel wordt gehaald uit mensen in een afhankelijke positie.

  • Kiesrecht

    Dit jaar wordt 100 jaar Kiesrecht gevierd. Veel is er al over geschreven. Met voor mij de vraag: kan kiesrecht bij gemeenten meer zijn dan eenmaal per vier jaar een gemeenteraad kiezen? Kan met de invulling van kiesrecht bijvoorbeeld de participatie van inwoners worden versterkt?

  • Parlementaire enquête jeugdzorg komt er aan

    De problemen in de jeugdzorg trekken diepe sporen door gemeentelijk Nederland. De enorme tekorten hebben nu ook effect op andere beleidsterreinen: reserves zijn uitgeput en het geld moet toch ergens vandaan komen. De vele miljoenen die het kabinet in het vooruitzicht lijkt te gaan stellen, zullen werken als een druppel op een gloeiende plaat. De problemen zijn zo structureel van aard dat een stelselwijziging de enige oplossing zal blijken te zijn. 

  • De burger als ondermijner

    ‘De boze burger lijkt een grotere bedreiging voor het openbaar bestuur dan de gemiddelde crimineel’, blijkt uit promotieonderzoek van Diana Marijnissen aan de Open Universiteit. 

  • Mystery Burger: Burgerplicht

    ‘Neemt u vooral plaats op de publieke tribune,’ zegt sessievoorzitter Sanne de Wilde, ‘maar wel zonder uitingen van af- of goedkeuring.’ Eerder die avond was het best onrustig op de volle toeschouwerstribune van Lelystad. Het voorgenomen onderzoek naar de mogelijke bouw van woonvilla’s in de groene Noordzoom heeft de gemoederen goed losgemaakt.

  • College kan voorstel niet zomaar intrekken

    Met enige regelmaat worden raads- en Statenvoorstellen door colleges van Gedeputeerde Staten (GS) en burgemeester en wethouders (B&W) ingetrokken. Soms is daar een goede aanleiding voor, soms ook niet. De vraag is echter of een dergelijke intrekking op ieder willekeurig moment in overeenstemming is met de regels. In een aantal gevallen is dat niet zo. In ieder geval kan de positie van B&W en GS niet worden vergeleken met die van de regering op nationaal niveau.