Zwartepiet-discussie duikt op in Zwolle
In Zwolle zijn er nu ook geluiden over de verschijning van Zwarte Piet. De plaatselijke PvdA wil een stadsgesprek oftewel debat organiseren met voor- en tegenstanders van de knecht met de roe.
De Zwartepiet-discussie beperkt zich niet langer tot Amsterdam, ook in Zwolle ligt de knecht van Sinterklaas onder vuur. De PvdA-fractie wil een ‘gespreksavond’ houden om voor- en tegenstanders dichter bij elkaar te brengen. De verwachting is dat er in aanloop naar december meer gemeenten zijn waar het hete hangijzer tot discussie gaat leiden. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wil zich hier echter niet mee bemoeien.
Verdrag Rechten van de Mens
In Amsterdam bepaalde de rechter onlangs er geen sprake is van discriminatie bij de intocht van Sinterklaas en de zwarte pieten. Maar, de Zwarte Piet was wel degelijk een negatief stereotype van zwarte mensen, vond de rechter en verwees naar het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Om alsnog een vergunning voor de intocht te krijgen moet burgemeester Van der Laan hier iets aan veranderen.
Bespreekbaar maken
De PvdA Zwolle wil een rechtszaak voorkomen en de gevoelige zaak alvast bespreekbaar maken. ‘Er zijn mensen in Zwolle die moeite met de huidige verschijning van Zwarte Piet hebben,’ zegt Patty Wolthof, raadslid van de PvdA. ‘Zwollenaren die me vertelden nooit aan die traditie te hebben meegedaan omdat ze zich er ongemakkelijk door voelden. De geluiden zijn er, het leeft bij bepaalde mensen in Zwolle.’ Wolthof benadrukt dat de aanpassing van het Sinterklaasfeest geen standpunt van de PvdA Zwolle is. ‘Maar ik kan me persoonlijk wel voorstellen dat er een kleine verandering mogelijk is, een ander kleurtje bijvoorbeeld.
Geen klachten
De gemeente Zwolle heeft nog niet eerder klachten over Zwarte Piet ontvangen. Een woordvoerder meldt dat ze de discussie en het democratisch proces zullen afwachten alvorens iets te veranderen aan de intocht.
Afzijdig
Ook de VNG houdt zich afzijdig van het onderwerp. ‘Het is een maatschappelijke discussie, die moet lokaal gevoerd worden. Dat is iets wat de gemeenteraad bespreekt, en dat zal niet overal hetzelfde zijn,’ zegt een woordvoerder van de VNG. ‘Ik kan me voorstellen dat de kwestie in de Randstad anders bekeken wordt dan in een dorp op de Veluwe.’
Discussie met Sint
De Zwolse rapper Typhoon heeft de discussie in de Overijsselse hoofdstad aangezwengeld. Hij gaat in hartje zomer, op 20 augustus, het debat aan met stads-Sinterklaas Meine Boonstra.
Reacties: 14
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik stop!!
Beste (hulp) Sinterklaas veel wijsheid gewenst.
Indien minderheden geen rekening houden met de meerderheid, is er sprake van dictatuur.
(P.s: de controle code was hier BQSEX.....huh?
Dit is ontzettend kortzichtig gedacht! Het is al verpolitiekt. Er is racisme ongefundeerd bijgesleept met een achterliggende agenda van compensatie voor slavenverleden bij de VN van de kern lobby groep in Amsterdam.
Die gaan door, ook al is inmiddels Zwarte Piet geneutraliseerd en niet meer terug te voeren tot een specifieke etniciteit met zwarte huidskleur.
Nog meer is het een gemeentezaak geworden door de uitspraak van de bestuursrechter in Amsterdam.
Iedere bewoner kan met die uitspraak bij de Gemeente bezwaar maken tegen elke intocht. Dit oprekken tot Zwarte Pieten in het openbaar. Gordijnen dicht?
De lobby gaat niet voor redelijkheid en billijkheid, maar voor afschaffing en de erkenning, die men zo steeds via rechters en bestuurders stapje voor stapje verzamelt, helpt hun strijd om compensatie te krijgen.
Dit is een heel oppervlakkige reactie en getuigend van geen enkel gevoel voor historie. Het is een volksfeest voor kinderen, maar wel met een historische serieuze achtergrond, die alles met de cultuurbepalende religie te maken heeft. Waar dit werelddeel veel aan te danken heeft, mind you!
Dit feest stamt van een martelaar, een Bisschop van 350 jaar na Christus, die zijn christelijk geloof niet wou afzweren. Had een moor als assistent, met voorname kleding aan, naar de mode van toen en geen slaaf van de Heilige Sint Nicolaas.
Wat Piet draagt is geen carnavalskleding, maar historisch georiënteerd, zoals ook de Sint kleding draagt die bisschoppen nu nog steeds dragen. Rood staat voor het martelaarschap. Het kruis op de mijter is in Amsterdam ook al onherkenbaar gemaakt, vanwege gevoeligheden bij islamitische bewoners.
Dat "eindelijk" zou na zoveel jaar op de kern lobby groep in Amsterdam moeten slaan en hun inmiddels geoogste aanhang. Waarom spreekt u die lobby niet aan met dat eindelijk?
Alle negroïde kenmerken, kroeshaar, karikaturale accenten, zijn al weg. Die zijn er door de tijd ingeslopen. Je moet wel even mentaal in de tijd terug willen gaan en niet vanuit hedendaagse ogen uitsluitend dingen beoordelen en veroordelen.
Wie zijn hier nu onverdraagzaam? Het is onaanvaardbaar dat die groep dit feest zien als het inlepelen van racisme. Ik vind dat pure ongefundeerde verdacht makende framing en smaad t.o.v. oorspronkelijke Nederlanders.
Citaat:Leve de regenboog Piet !! Het ging overigens toch altijd om een stoomboot, cadeaux, taaipop en speculaas? Einde citaat.
Wel ja, volkomen gelijk, nog een carnavalsfeest erbij. Heeft het zuiden er 2 in het jaar.
Voor het kerstfeest gaan we hetzelfde zeggen: weg ermee, het ging toch alleen om vreten op aarde?
Pasen en Pinksteren ook maar meteen, nu we toch zo verdraagzaam en prettig onderling bezig zijn.
Zo belangrijk is de Paashaas met brunch, en de meubelboulevard toch ook niet he?
Het kleine beetje wat overbleef van de cultuurbepalende religie en nog min of meer breed werd gevierd, mag over de schutting gekieperd worden, als het maar gezellig blijft nietwaar?
@Jan op 8 juli 2014 10:31
Ben blij dat u niet in die brainwashing gevallen bent, vanuit de lobbygroep (met VN agenda) en hun willige geoogste geestverwanten. Het is eigenlijk schokkend waar de natie nu naartoe gemanoeuvreerd wordt. Zo werkt propaganda al eeuwen.
Een bekende Surinaams Nederlandse trendwatcher legt de link met de economische situatie van de etnische groep, waaruit de motor van de kernlobby ook stamt.
Andere, later naar hier gekomen etnische groepen met Afrikaanse roots, zijn de langst hier wonende groep voorbij gestreefd in economische opzicht.
Als de asielprocedure goed gewerkt heeft, ook dus met trauma's naar hier gevlucht en dat gaat tot de dag van vandaag door.
Joodse gemeenschap (Amsterdam!) leeft hier, maar ook Duitsers, Tibetanen leven hier, maar ook Chinezen. Palestijnen wonen hier, maar ook de Joodse Gemeenschap. Turken wonen hier, maar ook Armeniërs, Irakezen wonen hier, maar ook Koerden en ga zo maar door. De multiculturele samenleving wordt onmogelijk, als gevoeligheden benaderd worden met vergrootglazen, weegschalen en racistische verdachtmakingen m.b.t. de hele autochtone bevolking, op basis van een volksfeest voor kinderen, die al eeuwen bestaat, maar wel historische en christelijke wortels heeft.