of 59329 LinkedIn

Wetsvoorstel Wgr gaat niet ver genoeg

Er zitten mitsen en maren aan het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr), vinden de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden en de Vereniging van Griffiers.

Het is positief dat de raden in gemeenschappelijke regelingen beter in positie worden gebracht. Er zitten echter nog wel wat mitsen en maren aan het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Zo ontbreekt het onder meer aan daadwerkelijke bevoegdheden voor raadsleden. Ook moet de passieve informatieplicht per wet worden geregeld.

Geen invloed

Dat stellen de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden en de Vereniging van Griffiers in een eerste reactie op het wetsvoorstel waarvoor deze week een internetconsultatie is gestart. ‘Raadsleden moeten bijpassende bevoegdheden krijgen, anders hebben ze alsnog geen invloed’, aldus Bahreddine Belhaj, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden. Zo wordt in het wetsvoorstel gemeenteraden de mogelijkheid gegeven om een gemeenschappelijke raadscommissie te vormen. Die regiocommissieleden zouden dan ook de leden van het algemeen bestuur van een gemeenschappelijke regeling moeten kunnen kiezen, oppert Belhaj.

 

Overschat

Hoewel met het wetsvoorstel de positie van de raad wordt versterkt, moet die ook weer niet worden overschat, stelt Renée Wiggers, voorzitter van de Vereniging van Griffiers. ‘De afstand van raadsleden tot gemeenschappelijke regelingen blijft groot.’ De actieve informatieplicht is winst, vindt Wiggers. Besturen van een gemeenschappelijke regeling (GR) moeten, aldus het wetsvoorstel, raden niet alleen actief informatie geven over te nemen besluiten, maar over alles dat raden moeten weten om hun taak goed te kunnen vervullen. De griffiers missen echter de mogelijkheid voor raden tot het stellen van vragen (passieve informatieplicht). Dat moet ook wettelijk worden geregeld.

 

Belastend

De gemeenschappelijke raadscommissie is eveneens een goede aanzet, maar in de ogen van de griffiers te algemeen. ‘Met name voorzitterschap, secretariaat en informatieplicht aan de raden zouden het beste in de wet worden geregeld’, aldus Wiggers. Zorgen maken de griffiers zich over de organisatie van het extra werk. De raden moeten in het regiowerk door hun griffiers worden ondersteund. In de praktijk blijkt het belastend te zijn om dat naast de reguliere werkzaamheden te doen.  

 

In positie

De Nederlandse Vereniging voor Raadsleden gaat haar leden over het wetsvoorstel consulteren. ‘Bij veel raadsleden is het toezicht op gemeenschappelijke regelingen een uitdaging. Daarom willen we met hen in gesprek. Positief is dat raadsleden beter in positie worden gebracht, maar het schiet tekort aan bijpassende bevoegdheden’, benadrukt Belhaj.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door de waarheid (nvt) op
raadsleden zitten vaak in het bestuur van bv een beschutte werkplek hierdoor kunnen er belangenverstrengelingen ontstaan .wat nadelig kan zijn voor de klager.vaak moet deze uitwijken naar de nat ombudsman ,zie op google nat ombudsman ontving 50 klachten over beschutte werkplekken [dit is topje vd ijsberg]gemeentes krijgen wel het geld van de overheid geeft deze aan het bedrijf en kijkt niet of dat goed besteet word [controleerd niet]bij klagen bij gemeente is hun antwoord wij zijn niet u werkgever wij zijn niet verantwoordelijk.