Advertentie

Werkdruk ambtenaren loopt door corona spuigaten uit

De coronacrisis vergt zoveel ambtelijke capaciteit in Eindhoven dat moet worden ingegrepen om de werkdruk behapbaar te krijgen. Het college komt in november met een lijst waar de ambtelijke inzet kan worden teruggeschroefd.

21 oktober 2020
stress.jpg

De coronacrisis vergt zoveel ambtelijke capaciteit in Eindhoven dat prioriteiten moeten worden verlegd. Het college komt in november met een lijst waar de ambtelijke inzet kan worden teruggeschroefd. Ook wordt aan de raad voorgesteld de termijn van beantwoording van raadsvragen met twee weken te verlengen tot zes weken. Daarnaast wil het college meer ruimte tussen meningsvormende en raadsvergaderingen.

Grote druk

Het is voor de ambtelijke organisatie niet doenlijk om zo’n lange tijd naast de corona crisisstructuur de reguliere processen ongewijzigd te laten doorlopen, schrijft het college in een niet openbare brief aan de Eindhovense fractievoorzitters. ‘De steeds wijzigende regels, voorschriften, taken en maatregelen vereisen veel voorbereiding, besluitvorming en uitvoering van en door onze gemeente. Dit legt een grote druk op de gehele ambtelijke organisatie.’ Het knelt inmiddels. ‘De crisis duurt nu al zo’n zeven maanden en is voorlopig nog niet voorbij.’

 

Oplopende werkloosheid

De coronacrisis heeft een grote impact op gemeentelijke organisaties, zowel door actuele coronataken als het anticiperen op volgende fases, laat een woordvoerder van de gemeente desgevraagd weten. Het gaat onder meer om de (financiële) gevolgen voor horeca, evenementen, sportverenigingen en de culturele sector. Maar ook om maatschappelijke voorzieningen, de opvang van dak- en thuislozen, buurtontmoeting, handhaving, een oplopende werkloosheid ‘en de mogelijke gevolgen voor armoede en schulden nu de crisis steeds langer duurt.’

 

Uitzonderlijk grote opgaven

Een groot deel van de ambtelijke capaciteit ‘is nu primair nodig voor de uitzonderlijk grote opgaven die voor ons liggen’, aldus het college in zijn brief. Daarom moeten keuzes worden gemaakt. Er zijn drie voorstellen aan de fractievoorzitters voorgelegd: het verlengen van de termijn voor beantwoording van de raadsvragen en meer tijd tussen de vergaderingen. Het derde voorstel – prioritering van collegedossiers en raadsvoorstellen – wordt de komende tijd nader uitgewerkt. Een eerste overzicht van onderwerpen ‘die (tijdelijk) kunnen worden gedeprioriteerd, zodat de focus kan liggen op de aanpak van de coronacrisis’ moet er volgende maand liggen. Daarover gaat het college met de raad in gesprek.

 

Veiligheidsregio

Eerder was al bekend geworden dat burgemeester John Jorritsma tijdelijk is gestopt als voorzitter van het regionale samenwerkingsverband Metropoolregio Eindhoven (MRE). Als voorzitter van de Veiligheidsregio wil hij al zijn aandacht kunnen besteden aan de bestrijding van de coronacrisis, meldde het Eindhovens Dagblad onlangs.

 

Meer over thuiswerken? Neem op 16 november deel aan het debat De Thuiswerkende Ambtenaar https://degezondeambtenaar.nl/

    

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ron / adviseur
Uiteraard zorgt de coronacrisis bij veel organisaties voor extra werkdruk. Binnen het bedrijfsleven wordt dat opgelost door 'n tandje bij te schakelen in de standaard 40 urige werkweek. Binnen de ambtenarij wordt e.e.a. opgelost door termijnen te verlengen en vast te houden aan de 36 urige werkweek. Ergens mis ik iets!
Ar
Er worden prioriteiten gesteld en daarnaast wordt (gewoon) keihard gewerkt. Net als in het bedrijfsleven.
Peter / ambtenaar
Beste Ron(Adviseur), wát mis je precies? Of durf je niet hardop te zeggen dat je het met de aloude clichés over ambtenaren (lui o.a.) eens bent? Inhoudelijk is je reactie bovendien ongefundeerd en nogal onjuist.
Hans / afdelingsmanager
Het zal op plekken best druk zijn maar ze kunnen wel thuis werken. Mijn zoon (zorg) en dochter (basisschool) niet dus die moeten de hele dag alle regels in acht nemen met al die mensen om hen heen. Mijn dochter had maandag een Covid-19 test; gelukkig negatief. De dag er na meldt ze het resultaat in de klas, komt er een reactie: oh, mijn pappa en mamma moeten vandaag ook worden getest. Maar het kind zit wel gewoon in de klas. Zo lang ze bij de overheid nog tijd hebben voor inclusie, diversiteit en energietransitie valt het allemaal wel mee: de onbelangrijke dingen laat je als eerste uit je poten vallen als het menens wordt.
annelies
Inderdaad Ron, je mist iets, zoals je jezelf al afvraagt. Namelijk inzicht in hoe ambtenaren werken, en dat dat net zo hard is als in het bedrijfsleven.

Overigens heb ik met het lezen van het artikel wel een nieuw woord geleerd: deprioriteren. Iets voor @Japke D. Bouma.
Hans / afdelingsmanager
Nou Anneke, ik kan je verzekeren dat ik heel wat uren tussen 7.30 en 8.30 als zzp´er heb gedeclareerd, omdat mijn ambtelijke counterparts ´er nog niet waren´. Gewoon 175 per uur en de krant lezen c.q. koffie leuten met wel geìnteresseerde medewerkers. Niet mijn probleem. Kon mijn reistijd ook nog factureren.
Jeroen / Gemeenteambtenaar
@ "drs" E. Nabled. Jouw verhaal lezend krijg ik toch het gevoel dat we hier te maken hebben met zogenaamde “borrelpraat”. Ten eerste hebben we bij de gemeentelijke werkgevers natuurlijk al jaren flexwerktijden, wat betekend dat iedereen zijn eigen werktijden kan indelen. Dus als jij je collega's wilt spreken dan moet je gewoon een afspraak inplannen via de digitale agenda.

Dat jij vervolgens verkondigd dat je als zzp’er tussen 7;30 en 8:30 vervolgens 175 per uur declareert om koffie te drinken en de krant te lezen geeft toch te denken en zegt natuurlijk meer over jouw als over je gemeentelijke collega’s. Van een medewerker (zzp’er, uitzendkracht, of vast) op minimaal HBO niveau (gezien het uurtarief) mag je toch verwachten dat ze zich zelf bezig kunnen houden met zijn/haar werkzaamheden, je hebt natuurlijk niet 8 uur per dag een collega nodig die je handje vasthoud.

drs. Peter Bruun
Een probleem los je meestal niet op, op het niveau waar het ontstaat.

De vraag is niet zozeer de werkdruk, maar de regelmogelijkheden van de ambtenaren om werkstress te reguleren.

De enige die weet hoe dit het beste kan is de ambtenaar zelf.

Door deze informatie op te halen, krijg je



Hiervoor zet ik zelf de serious game "Pro Actief" in.

Een andere mogelijkheid is een anonieme vragenlijst.





E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
terzijde van de meningen en adviezen: heeft het nog zin om niet-openbare brieven te schrijven?

Em stèl dat de nood echt aan de ambtenaar is....waarom dan niet gewoon in alle transparantie daarover gezond met de benen op tafel praten en kijken wat behouden en wat veranderen?
Hans / afdelingsmanager
@ Jeroen. Het was niet bij gemeenten, maar bij provincies. Soms zat je daar met 4 m/v vanaf schaal 15 en 3 rentmeesters 2 uur tevergeefs in zo'n poepchique stadspaleis op een gedeputeerde te wachten, die dan de boel toch maar afblies. Als externe schrijf je dan echt wel; vond men ook doodnormaal
Gerben
Daar past weer een nullijn bij, aldus de burgemeester van Apeldoorn!
Advertentie