Advertentie

Vrijwilligers regelen al vaak het personenvervoer

Een snelle inventarisatie van particuliere initiatieven in het OV en het doelgroepenvervoer leverde 154 initiatieven op. Burgers blijken best bereid zelf personenvervoer te organiseren.

15 mei 2013

Een snelle inventarisatie van particuliere initiatieven in het OV en het doelgroepenvervoer leverde al 154 initiatieven op. Burgers blijken bereid zelf personenvervoer te regelen, maar liefst wel zonder overheidsbemoeienis.


Staalkaart van voorbeelden
Een BoodschappenPlusBus in Utrecht, de belbus Hollands Kroon, de HugoHopper in Heerhugowaard, de Vlearmoesbus in Berkelland; op veel plekken nemen particulieren of bedrijven het initiatief om vervoer te regelen voor specifieke doelgroepen. De inventarisatie 'Particuliere initiatieven in het personenvervoer' van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) is bedoeld om te laten zien wat er eigenlijk gebeurt 'aan de onderkant van de vervoersmarkt'. Het is een staalkaart van voorbeelden hoe er is om te gaan met OV-verschraling, groeiende druk op WMO-, leerlingen- en WSW-vervoer en het in de toekomst groeiende beroep dat de overheid op de zelfredzaamheid van burgers zal doen. Marcel Sloot van KpVV zegt positief verrast te zijn door de hoeveelheid en variatie van initiatieven, die volgens hem waarschijnlijk het topje van de ijsberg zijn. "Het is een beperkte inventarisatie; lang niet alle gebieden zijn bekeken."

Zonder overheidsbemoeienis
Sloot ziet veel kleinschalige initiatieven waarbij 'mensen eens níet naar de overheid kijken', maar ook waarbij mensen juist met hulp van de overheid iets opzetten. Een conclusie die Sloot trekt is dat de betrokkenen over het algemeen weinig bemoeienis van de overheid willen, ook al steunt die een initiatief financieel. "Men vindt: we hebben dit nu geregeld en overheid, blijf daar alstjeblieft vanaf. En ik denk dat dat in de praktijk best overeind gehouden kan worden." De vraag is volgens hem wel of dat zo blijft als dergelijke initiatieven bij succes worden opgeschaald. Dan zijn er immers OV-concessies en taxibedrijven in het spel.


Toekomst vraagt om andere aanpak
Een toename van particulier initiatief in de afgelopen jaren ziet Sloot in de inventarisatie niet. Hij verwacht wel dat de discussies rond doelgroepenvervoer zullen toenemen, mede nu de AWBZ naar de gemeente wordt overgeheveld en de (lokale) overheid steeds meer een beroep doet op zelfredzaamheid. "De twee werelden van doelgroepenvervoer en het reguliere OV kunnen in dat spanningsveld niet langs elkaar blijven bestaan."

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

A.J. de Bruin / Directeur
Maar wat wordt er nu aan het werkelijke probleem van illegale door lokale overheid gesubsidieerde taxi gedaan? Wij mogen onze chauffeurs nog geen 5 dagen te laat (maar dan wel incl.alle toeslagen) betalen, en vrijwilligers steken het (zwarte) geld zo in hun zak. Iets klopt er niet in Nederland! De Cao partners zouden iets flexibeler moeten worden en de lokale overheden moeten stoppen met het kapot maken van hun lokale taxibedrijven.
Bekkerin / Taxi chauffeur
Door ondeskundigheid van goedwillende vrijwilligers ontstaan regelmatig ongelukken waarbij mensen met een fysieke- of geestelijke beperking extra gehandicapt raken.

B.V. Het niet vakkundig vastzetten van rolstoelers heeft al veel extra letsel geven. Het vervoeren van mensen met een beperking is een vak, welke niet altijd door goedwillende vrijwilligers kan worden uitgevoerd,



Zorg in ieder geval dat een vrijwilligers een opleiding krijgen in rijvaardigheid, sociale communicatie etc.
Advertentie