Advertentie

Voorstel: monumenten slavernij en koloniën in Den Haag

Den Haag zou twee monumenten over slavernij en de Nederlandse koloniale geschiedenis moeten krijgen.

17 juni 2020

Den Haag zou twee monumenten over slavernij en de Nederlandse koloniale geschiedenis moeten krijgen. Eén monument moet het vervoer van slaven van Afrika naar Noord- en Zuid-Amerika en de Cariben herdenken, het andere beeld moet gaan over de Nederlandse rol in het voormalige Nederlands-Indië. Ook moet Den Haag excuses aanbieden voor de rol van de stad in dat verleden.

Molukse onafhankelijkheid

Acht fracties uit de gemeenteraad van Den Haag komen woensdag met een gezamenlijk voorstel daarover. Ze willen ook dat Den Haag meer ruimte biedt aan herdenkingen en vieringen van bijvoorbeeld de Molukse onafhankelijkheidsverklaring (25 april) en het einde van de slavernij (Keti Koti op 1 juli).

Gebouwen

Het voorstel is afkomstig van de collegepartijen GroenLinks, CDA en PvdA en de oppositiepartijen NIDA, HSP, Partij voor de Dieren, Islam Democraten en SP. Ze willen het voor het einde van de maand overhandigen aan de wethouders. Dat gebeurt waarschijnlijk op het Lange Voorhout, want daar staan 'veel gebouwen die in het bezit waren van slavenhandelaren en plantagehouders'. (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Keijzer
Monumenten voor diverse historische gebeurtenissen in het verleden prima, maar graag wel op faire integere wijze en voorzien van de correcte context.



De reëele context van Nederland van alle dag, vanaf die tijd van kolonialisme, tot de massamigratie op gang kwam, wordt niet belicht vanuit activistische belangengroepen met migratieachtergrond en hun steunbetuigers, of zodanig ingevuld, dat het past in hun activistisch verhaal.

Slaventijd is niet begonnen met koloniaal verleden, zoals het lijkt dat men doet voorkomen, om aldus meer legitimatie te krijgen voor hun strijd.

Dit eveneens om de historie van VS steeds, een op een, op Nederland te projecteren.



Slavernij bestond al in Bijbelse tijden en is noch in de Bijbel, noch in Koran verboden. Daar blijft het activisme vanaf.

Onder Romeinse overheersing werden Europese slaven gemaakt, zoals Galliërs, die de galeien o.a. met zweepslagen moesten roeiden. We kenden in onze geschiedenis al horigen en lijfeigenen.



Slavernij bestond als inhumane norm op continenten en al duizenden jaren, jammerlijk genoeg nog steeds in diverse, al of niet, verholen vormen. IS introduceerde het openlijk en luidruchtig en hier geboren en getogen Nederlanders, sloten zich aan. De Joden ontvluchtten de slavernij in Egypte volgens Bijbelse teksten. Hoe het in de Afrikaanse koninkrijken toeging in oude tijden, weet ik niet, maar veroverde volkeren zullen daar ook onderworpen zijn aan de veroveraars. De ene stam de andere, was bepaald ook niet zeldzaam te noemen. We kennen de gruwelen van Rwanda tussen 2 Afrikaanse bevolkingsgroepen en genocide plaatsvond. Zoals tijdens Nazi tijdperk dat plaatsvond (die massale gestrekte armen schuin omhoog, maar dan met dichte vuisten hier, mogen wel eens overwogen worden en of dit wel betamelijk door het beeld wat dat oproept, nog los dat het agressief overkomt naar mijn perceptie). Een aanvaardbare vorm zag ik uitzonderlijk een keer bij 2 wijze- en overduidelijk empathische meisjes: 2 gebalde handen op borsthoogte en dicht bij eigen lichaam.
Keijzer
Over Afrikaanse geschiedenis dus graag ook correcte informatievoorziening: tot aan koloniale tijd en tijdens koloniale tijd en na koloniale tijd, tot nu. Dit door objectieve historici van meerdere afkomst en niet behorend tot huidig activisme.



Hetzelfde geldt voor hoe hier de geschiedenis verliep, met nadruk op het koloniaaltijdperk en daarna tot nu. Dit uiteraard niet alleen het toedoen t.a.v. kolonies en slavernij, van een kleine heersende, kapitalistische elite, buiten beeld van een hoofdzakelijke agrarische samenleving. Voor arbeiders in verschillende beroepen (aangeduid met knecht met het beroep ervoor) overal hier een hard bestaan met veel kinderen in enorme armoedige omstandigheden, helemaal in de grote steden. Veel ziekte en jong overlijden. Geen democratie, geen invloed, onderdanige houding moesten hebben en geen Afrikaan van hun leven in levende lijve gezien, eigenlijk tot WOII dit gold voor verreweg grootste deel van bevolking.



Open maar o.a. een overheidssite met toegankelijke informatie, die vooral voor jongeren toegankelijk is en doorbreek daarmee het beeld waarmee het fanatiek activisme zichzelf legitimeert. Dan zullen de gewenste monumenten in hun juiste tijdscontext worden gezien en besproken en monumenten ook van een toelichting worden voorzien, die naar deze koloniale monumenten website zouden kunnen verwijzen, met parallel het leven van alle dag hier in dezelfde tijd. Wie heeft nou geen smartphone tegenwoordig? Een stuk geschiedenis van Afrika en Europa daarvoor zou eigenlijk ook zinnig zijn. Niets gebeurt zomaar.



Het is schuldig verzuim te noemen van alle regeringen, dat dit al niet is gebeurd. Leraren door geschiedenisboeken nu moeten laveren om geen problemen te krijgen in de klas. Het neo marxisme ter linkerzijde en de zogenaamde publieke omroep, hebben wat dit betreft een negatieve rol gespeeld en nog, omdat men ook mee stapt (nieuw electoraat en gevolgde, gewijzigde ideologie) in de vooruitgeschoven perceptie door ideologie en fanatiek activisme, dat autochtoon Nederland, op eigen aanhangers na, doordesemd is van racisme en xenofobie en t.o.v. van al de volkeren op de planeet, daarin ondermaats zijn. Toekomstige historici zullen dit fenomeen in de afgelopen 50 jaar hekelen. Nu is men bang voor een twitter storm en de huidige verbale inquisitie.
Keijzer
AANRADER



https://www.youtube.com/watch?v=uS2dz00OW5U



Nederland en slavenhandel: een ontnuchterende analyse in een verhit debat. In gesprek met Piet Emmer



Ad Verbrugge in gesprek met emeritus hoogleraar Piet Emmer over het Europese en Nederlandse slavernijverleden. “We moeten nooit krijgen dat iedere groep de eigen ellende het belangrijkst vindt.”



Het gesprek is onder de video uitgeschreven!



Met deze video kreeg ik zomaar de reactie waarover ik eerder een post plaatste. Context, context, context. Dan komt dat ineens toch uit de lucht vallen en gaat het ook over de pre koloniale tijd hier en in Afrika en tijdens die periode. Erna tot nu, ontbreekt nog.
Advertentie