Verkiezingsposters: kandidaten wanen zich popster
Veel kandidaat-raadsleden voeren verkeerd hun campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ze zetten zichzelf neer als popsterren op verkiezingsposters en dat werkt niet aldus deskundigen.
‘Het behoeft geen studie, kies Rudi’, ‘Koen moet je doen!’, ‘Da’s Auke’. Een kleine greep uit de honderden slogans die dit verkiezingsjaar weer uit de lokale kokers komen. De een duidelijk wat beter gelukt dan de ander. Ook in het uiterlijk van de verkiezingsposters zijn er vele variaties in creativiteit en vooral in kwaliteit. Een veelgemaakte fout: totaal onbekende kandidaten die doen alsof ze popster zijn.
Carnavalsvariant
Een jonge knul lacht breeduit in zijn beste pak de camera in. ‘Koen, moet je doen!’ staat eronder in het bekende CDA-sjabloon. Het verkiezingsaffiche van de kandidaat uit Maasgouw is er in verschillende edities. De dag-, nacht-, en carnavalsversie. Voor de duidelijkheid: de nachtversie is met een zonsondergang op de achtergrond en op de carnavalsvariant, u raadt het al, draagt Koen een steek op het hoofd. Gaat het nog om het CDA in Maasgouw, of wil Koen gewoon graag een bekende Nederlander worden?
Valkuil
‘Je kunt jezelf als kandidaat-raadslid best op de voorgrond zetten, maar dan moet je al een bekende persoonlijkheid in de regio zijn,’ zegt politiek campagne-expert Erik van Bruggen van het communicatiebureau BKB. ‘Maar het is verleidelijk om het te doen en een bekende valkuil. Onthoud dat het belangrijkste bij een verkiezingsposter is dat in één oogopslag duidelijk wordt van welke partij de poster is en wat de boodschap is.’
'All you need is LOF'
En daar gaan veel lokale partijen de mist in. ‘Spitse’ woordspelingen (‘All you need is LOF’) en overdreven styling voeren de boventoon. Voorbeeldje: De lijstverbinding PvdA en GroenLinks van de gemeente De Ronde Venen. Topfotograaf Duco de Vries schoot een artistieke zwart-witfoto van de lijsttrekker Ernst Schreurs en Erika Spil. ‘Mooie foto,’ oordeelt Van Bruggen, ‘maar het slaat de plank mis. De partij moet herkenbaar zijn, en ik zie geen bekend partijlogo.’
Lelijk mag
Esthetiek is dus duidelijk geen voorwaarde voor een geslaagde verkiezingsposter. ‘Sterker nog, een poster mag zelfs lelijk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de knalroze poster van PAK uit Brunssum. Hij valt op tussen de rest van de posters, ik neem aan dat de kandidaat een bekende in Brunssum is en het is duidelijk waar de partij voor staat.’
Herkenbaar logo
Volgens de campagnespecialist zijn er drie gouden regels waar een verkiezingsposter aan moeten voldoen. ‘Eén: hij moet een herkenbaar beeldmerk hebben, hetzelfde logo als overal. Twee: het moet iets uitbeelden waar de partij voor staat en drie: valt de poster op tussen de rest van de posters?’
Deprimerend
‘Zo’n poster van GroenLinks uit Venlo. Die is dus ook niet goed,’ vervolgt Van Bruggen. ‘Dan moet je dus eerst stilstaan voor een bord en kijken wat er staat. Tulpen uit Amsterdam? Dat is een liedje. Geen goede poster, dus.'
'En die van 50 Up of Maximaal Amsterdams of zoiets met Henk Krol? Ik herken hem van een afstand niet, rood is PvdA en het straalt helemaal niets uit, ik vind het zelfs een beetje deprimerend.’
Positief
Toch heeft de reclameman nog wel wat positieve woorden voor de gelegenheidscampagnevoerders. ‘Uiteindelijk is het goed dat lokale kandidaten zo fanatiek met de verkiezingen bezig zijn. Het is wel belangrijk dat ze een poging doen en begaan zijn met de plaatselijke politiek. Maar voor de volgende verkiezingen een tip: als je het enigszins kan betalen? Huur een professional in.'
Bekijk hier een selectie van de leukste verkiezingsposters 2014
Binnenlands Bestuur kiest in samenwerking met het vakblad Communicatie de allerbeste verkiezingsposter van de Gemeenteraadsverkiezingen 2014.
Suggesties? Mail naar info@binnenlandsbestuur.nl
Al deze mensen zijn serieus bezig om met kleine budgetten en beperkte creatieve hulpmiddelen zichzelf te promoten om een maatschappelijke bijdrage te leveren die hen meestal weinig waardering oplevert. Iets meer compassie met deze groep zou niet misstaan.
Iets opbouwender zou zijn: tips voor de beste verkiezingsposter (voor de volgende verkiezingen dan maar...).