Advertentie

Verkiezingsposters: kandidaten wanen zich popster

Veel kandidaat-raadsleden voeren verkeerd hun campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen. Ze zetten zichzelf neer als popsterren op verkiezingsposters en dat werkt niet aldus deskundigen.

07 maart 2014

‘Het behoeft geen studie, kies Rudi’, ‘Koen moet je doen!’, ‘Da’s Auke’. Een kleine greep uit de honderden slogans die dit verkiezingsjaar weer uit de lokale kokers komen. De een duidelijk wat beter gelukt dan de ander. Ook in het uiterlijk van de verkiezingsposters zijn er vele variaties in creativiteit en vooral in kwaliteit. Een veelgemaakte fout: totaal onbekende kandidaten die doen alsof ze popster zijn.

Carnavalsvariant
AfbeeldingEen jonge knul lacht breeduit in zijn beste pak de camera in. ‘Koen, moet je doen!’ staat eronder in het bekende CDA-sjabloon. Het verkiezingsaffiche van de kandidaat uit Maasgouw is er in verschillende edities. De dag-, nacht-, en carnavalsversie. Voor de duidelijkheid: de nachtversie is met een zonsondergang op de achtergrond en op de carnavalsvariant, u raadt het al, draagt Koen een steek op het hoofd. Gaat het nog om het CDA in Maasgouw, of wil Koen gewoon graag een bekende Nederlander worden?


Valkuil
‘Je kunt jezelf als kandidaat-raadslid best op de voorgrond zetten, maar dan moet je al een bekende persoonlijkheid in de regio zijn,’ zegt politiek campagne-expert Erik van Bruggen van het communicatiebureau BKB. ‘Maar het is verleidelijk om het te doen en een bekende valkuil. Onthoud dat het belangrijkste bij een verkiezingsposter is dat in één oogopslag duidelijk wordt van welke partij de poster is en wat de boodschap is.’

'All you need is LOF'

AfbeeldingEn daar gaan veel lokale partijen de mist in. ‘Spitse’ woordspelingen (‘All you need is LOF’) en overdreven styling voeren de boventoon. AfbeeldingVoorbeeldje:  De lijstverbinding PvdA en GroenLinks van de gemeente De Ronde Venen. Topfotograaf Duco de Vries schoot een artistieke zwart-witfoto van de lijsttrekker Ernst Schreurs en Erika Spil. ‘Mooie foto,’ oordeelt Van Bruggen, ‘maar het slaat de plank mis. De partij moet herkenbaar zijn, en ik zie geen bekend partijlogo.’

Lelijk mag

AfbeeldingEsthetiek is dus duidelijk geen voorwaarde voor een geslaagde verkiezingsposter. ‘Sterker nog, een poster mag zelfs lelijk zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de knalroze poster van PAK uit Brunssum. Hij valt op tussen de rest van de posters, ik neem aan dat de kandidaat een bekende in Brunssum is en het is duidelijk waar de partij voor staat.’

 

Herkenbaar logo

Volgens de campagnespecialist zijn er drie gouden regels waar een verkiezingsposter aan moeten voldoen. ‘Eén: hij moet een herkenbaar beeldmerk hebben, hetzelfde logo als overal. Twee: het moet iets uitbeelden waar de partij voor staat en drie: valt de poster op tussen de rest van de posters?’

Deprimerend
Afbeelding‘Zo’n poster van GroenLinks uit Venlo. Die is dus ook niet goed,’ vervolgt Van Bruggen. ‘Dan moet je dus eerst stilstaan voor een bord en kijken wat er staat. Tulpen uit Amsterdam?Afbeelding Dat is een liedje. Geen goede poster, dus.'

'En die van 50 Up of Maximaal Amsterdams of zoiets met Henk Krol?Afbeelding Ik herken hem van een afstand niet, rood is PvdA en het straalt helemaal niets uit, ik vind het zelfs een beetje deprimerend.’




 

Positief

Toch heeft de reclameman nog wel wat positieve woorden voor de gelegenheidscampagnevoerders. ‘Uiteindelijk is het goed dat lokale kandidaten zo fanatiek met de verkiezingen bezig zijn. Het is wel belangrijk dat ze een poging doen en begaan zijn met de plaatselijke politiek. Maar voor de volgende verkiezingen een tip: als je het enigszins kan betalen? Huur een professional in.'

Bekijk hier een selectie van de leukste verkiezingsposters 2014

Binnenlands Bestuur kiest in samenwerking met het vakblad Communicatie de allerbeste verkiezingsposter van de Gemeenteraadsverkiezingen 2014. 
Suggesties? Mail naar info@binnenlandsbestuur.nl

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Tammo ter Hark
Altijd makkelijk om vanuit de heup te schieten.



Al deze mensen zijn serieus bezig om met kleine budgetten en beperkte creatieve hulpmiddelen zichzelf te promoten om een maatschappelijke bijdrage te leveren die hen meestal weinig waardering oplevert. Iets meer compassie met deze groep zou niet misstaan.



Iets opbouwender zou zijn: tips voor de beste verkiezingsposter (voor de volgende verkiezingen dan maar...).
marlene simoons / kandidaatsraadlid D66
Goed verhaal met duidelijke boodschap. Wij hebben juist niet gekozen voor persoonlijke profilering, maar wel voor profilering van de standpunten en ideologie van deze lokale D66 tegen een sfeerbeeld van foto's met groen/natuur/dorp (op onze flyer). Nu maar hopen dat het publiek daar voor open staat. Of gaan ze voor de popsterren?
Hilde van Heusen - Smulders / Managementondersteuner Communicatie
Geef mensen toch een kans om zich te profileren en dat het allemaal net niet even handig is, ach, het is zeer te waarderen wanneer hier niet de allerduurste bureaus voor worden ingeschakeld en men eigen creativiteit zou gaan benutten; LEUK! Het jammere is vaak dat men - doordat ze niet weten hoe - de menigte en PR-bureaus volgen, terwijl daar eigenlijk geen mens op zit te wachten. Echt, een goede poster is niet zo moeilijk - jammer wel van de slechte positionering van de koppen bij 50-plus, maar ik ga ervan uit dat dit zelf is opgepakt... Het zou de campagnevoerders sieren om met zo min mogelijk geld, een top publiciteit te genereren, wel rekening houdend met algemene waarden en normen, deze moeten voorop blijven staan, ook in campagnetijd! Ik kijk uit naar de volgende "strijd"; LEUK!
Herman / Burger
Wat betaalt "politiek campagne-expert Erik van Bruggen van het communicatiebureau BKB" nou voor deze advertorial?
E.Doeve / jurid. beleid. medew ro
.....Komisch..... en toch leuk. Zo blijven de raadsverkiezingen gegarandeerd een serieuze zaak.

Geen electorale klem, maar stem....? Het kan, eet groente met wethouder Jan
Stoffel
Er zitten pareltjes van creativiteit tussen deze verkiezingsposters, hoor !

Vooral de nachtversie van Koen, met het CDA-logo als bijlichtende maan.
gerrie
Vandaag hebben ze je stem nodig en morgen zijn ze je weer vergeten. Zo gaat dat met politici
criticus
Lijst 9, Haarlemmermeer, in- en intriest!
Hannes Haganum / kritisch lezer
Allemaal grote ego's. Veel lawaai, maar weinig daden.

De Tegenpartij is er voor en voor mij...

Van Kooten & De Bie leken 30 jaar geleden wel helderzienden ! Dat was nog eens satire van de topniveau.
Douwe / ambtenaar
Wat een treurigheid in tenenkrommende guitigheid verpakt.
Cees / sectorhoofd
Wat een zuur stuk.
Advertentie