of 59244 LinkedIn

Vergoeding dubbele lasten burgemeester geregeld

Burgemeesters die de afgelopen jaren in hun huidige standplaats zijn begonnen hebben vooral dubbele lasten. Zij moeten binnen een jaar in de eigen gemeente wonen.

De rechtspositie van burgemeesters, wethouders, commissarissen van de koningin en gedeputeerden is aangepast om de aanpak van de dubbele woonlasten officieel te regelen. De in de Staatscourant aangekondigde regeling gaat in per 1 november.

Huizenmarkt

Vooral burgemeesters die de afgelopen jaren in hun huidige standplaats zijn begonnen hebben er last van: het oude huis is nog niet verkocht omdat de huizenmarkt stagneert. Wie al in de nieuwe gemeente woont krijgt daardoor te maken met forse dubbele woonlasten, en een burgemeester moet nu eenmaal binnen een jaar wonen in de gemeente waar hij of zij is benoemd. Financiële steun aan met dubbele woonlasten kampende burgemeesters is al enige tijd een punt van discussie. In Den Helder viel in 2009 burgemeester Stefan Hulman over de kwestie. Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters (NGB) heeft in april een inventarisatie gemaakt. Van de burgemeesters die na 1 januari 2009 zijn benoemd slaagt een derde er niet in zijn woning in de vorige gemeente te verkopen, met dubbele woonlasten als gevolg. Nog eens een derde was in de oude woonplaats blijven wonen.

 

Maxima

Met de definitieve regeling, die aan individuele gemeenten geen andere arrangementen toestaat, is de vergoeding nu officieel geregeld. Er komt een tegemoetkoming voor maximaal 2 jaar die ten hoogste 18 procent van de burgemeestersbezoldiging bedraagt (in het tweede jaar 15 procent). De vergoeding betreft de feitelijke woonlasten in de nieuwe gemeente en dus niet die van het oude huis. Afhankelijk van de grootte van de gemeente ligt de maximumtegemoetkoming tussen 1138 en 1552 euro. Tot dusver was in de rechtspositieregeling een maximum van 272 euro voor vier maanden geregeld.

 

Soelaas

Het NGB is tevreden met de regeling. "Deze biedt enig soelaas en geeft voorlopig rust", stelt de woordvoerder. "Het acute probleem is weg en een periode van twee jaar is redelijk." Na de inventarisatie van dit voorjaar heeft het NGB geen nader onderzoek gedaan naar de problematiek. "Maar wij hebben geen reden te veronderstellen dat er iets aan die problematiek is veranderd."

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door A. Willemsen (financien) op
Jan heeft gelijk. Waarom de regels zo strikt handhaven? Wonen dicht op de grens in een buurgemeente bijvoorbeeld lijkt mij in sommige situaties nog niet eens zo slecht (minder belangenverstrengeling). Van ambtenaren wordt vaak ook verwacht dichterbij te komen wonen (door bv tijdelijke reiskostenvergoeding), die kunnen hun dubbele lasten gewoon zelf dragen zonder mooie regeling.
Door Jan op
Benader het eens anders (en goedkoper voor de belastingbetaler): waarom moet een burgemeester perse in zijn werkgemeente wonen? Tijdens het jaar dat hem nu is toegestaan elders te wonen, gaat het toch ook goed? Kwestie van goede vervangingsafspraken maken of snel vervoer regelen in noodgevallen. Dit geldt ook voor wethouders, gedeputeerden en Commissarissen der Koningin.