Toename ernstige overlast door 12-minners
Gemeenten ervaren steeds vaker ernstige overlast van kinderen onder de twaalf jaar. Er tegen optreden wordt moeilijker als Justitieminister Opstelten artikel 172b uit de zogeheten voetbalwet schrapt. De Eerste Kamer heeft aan de minister van Veiligheid en Justitie het verzoek gedaan om het 12-minners artikel uit de Gemeentewet te schrappen. De gemeenten pleiten voor handhaving van het instrument.
Gemeenten ervaren steeds vaker ernstige overlast van kinderen onder de twaalf jaar. Er tegen optreden wordt moeilijker als Justitieminister Opstelten artikel 172b uit de zogeheten voetbalwet schrapt.
De Eerste Kamer heeft aan de minister van Veiligheid en Justitie het verzoek gedaan om het 12-minners artikel uit de Gemeentewet te schrappen. Gemeenten hebben volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) echter juist grote behoefte aan deze bevoegdheid omdat de overlast onder deze groep toeneemt. Ze dringen aan op handhaving van het wetsartikel. ‘Gemeenten hebben geen andere instrumenten om deze problematiek aan te pakken’, aldus de VNG.
Preventief aanpakken
Een 12-minner kan niet strafrechtelijk worden vervolgd. Dat betekent onder andere dat er geen gebiedsverbod kan worden gegeven aan een jongere onder de 12 jaar. De praktijk leert dat er daardoor onvoldoende instrumenten beschikbaar zijn om kinderen in deze leeftijdscategorie preventief aan te pakken die ernstige overlast veroorzaken.
Bevel aan ouders
Een van de weinige instrumenten die de burgemeester heeft, is om ouders van in groepsverband overlast veroorzakende twaalfminners op grond van artikel 172b uit de Gemeentewet een bevel te geven erop toe te zien dat hun kinderen ’s avonds laat niet onbegeleid op straat zijn. Het bevel houdt in dat een kind niet in een bepaald gebied mag komen of dat hij zich niet tussen acht uur ’s avonds acht en ’s ochtends zes uur in de publieke ruimte mag begeven.
Ontoelaatbaar gedrag
‘De bevoegdheid in de Gemeentewet is belangrijk voor gemeenten om overlast onder deze groep tegen te kunnen gaan. Het is een stok achter de deur om ouders te laten inzien dat het gedrag van hun kind ontoelaatbaar is’, aldus de VNG in een brief aan VVD-minister Opstelten. Het instrument is volgens de VNG een ultimum remedium: het mag pas worden ingezet als andere middelen, zoals vrijwillige hulpverlening, ontoereikend blijken te zijn.
Opvoedondersteuning
‘Diverse gemeenten hebben bij ons aangegeven de afgelopen jaren gevallen te hebben gehad waarin ze er dicht tegenaan zaten om dit instrument in te zetten en dat de problematiek onder de 12-minners toeneemt’, aldus de VNG. Het instrument wordt als een belangrijke aanvulling in het repertoire gezien, vanwege de dreiging die er van uit gaat. ‘Vrijwillige opvoedondersteuning om te komen tot gedragsverandering wordt door ouders of verzorgers vaak niet nodig geacht. is gebleken dat een sanctionerend instrument als dit een belang. Dit instrument kan de ernst van de overtreding benadrukken en doen laten inzien dat het gedrag van hun kind een serieuze maatregel tot gevolg heeft.’
PS. voor wie nu denkt dat ik de zestig ben gepasseerd, verre van; ben een ouder die ook gewoon werkt, gekozen heeft om prachtige kinderen op de wereld te zetten en in deze haar verantwoordelijkheden serieus neemt en deze niet als klaagmuur bij anderen weglegt.