of 59123 LinkedIn

Staatssecretaris wil gesprek VNG over vervuilend vervoer

Staatssecretaris Van Veldhoven ziet een hoop problemen rondom de verduurzaming van gemeentelijk vervoer en wil daarover met de VNG in gesprek. Kamerleden Özütok en Kröger van GroenLinks stelden onlangs Kamervragen naar aanleiding van een artikel in Binnenlands Bestuur over de tegenvallende verduurzaming van gemeentelijk wagenparken.

Staatssecretaris Van Veldhoven ziet een hoop problemen rondom de verduurzaming van gemeentelijk vervoer en wil daarover met de VNG in gesprek gaan. Kamerleden Özütok en Kröger van GroenLinks stelden onlangs Kamervragen naar aanleiding van een artikel in Binnenlands Bestuur over de tegenvallende verduurzaming van gemeentelijk wagenparken.

Grote verschillen tussen gemeenten

Op dit moment koopt nog bijna driekwart van de gemeenten vervuilend vervoer in, zo bleek uit

gegevens die uit het benchmark-onderzoek Duurzaam inkopen van vervoer van Natuur & Milieu komen. 

Volgens Van Veldhoven zijn de knelpunten rondom verduurzaming van gemeentelijk vervoer en doelgroepenverkeer samen te vatten als onvoldoende kennis en capaciteit, onvoldoende prioriteit en een verdeeld belegde verantwoordelijkheid. Dat schrijft ze in antwoorden op de Kamervragen. Er zijn volgens de staatssecretaris nog grote verschillen tussen gemeenten in de expertise die zij hebben op dit gebied en in de prioriteiten die zij stellen bij de inkoop.


In gesprek met VNG

Steeds meer gemeenten willen volgens Van Veldhoven werk maken van verduurzaming en vanuit het Rijk wordt dit gestimuleerd. De staatssecretaris  zegt bereid te zijn om met de VNG en PIANOo, het Expertisecentrum Aanbesteden van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, te bespreken hoe gemeenten nog meer gestimuleerd kunnen worden om verduurzaming van vervoer te verbeteren.


Verouderde criteria

GroenLinks vroeg of het ministerie ook concludeert dat de criteria van doelgroepenvervoer sterk verouderd zijn. Volgens Van Veldhoven was dit inderdaad het geval en zijn criteria voor contractvervoer in maart 2017 geheel herzien en aangescherpt. De criteria voor eigen wagenpark waren daarbij al eerder geactualiseerd. Gemeenten blijven volgens Van Veldhoven uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de keuzes die ze maken bij hun inkoop. ‘Vanuit het Rijk kan ik hen wel stimuleren om daarbij zo duurzaam mogelijke keuzes te maken.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.