of 59130 LinkedIn

Snipperen om te kunnen innoveren

De meeste ambtenaren zien niets in het verandervermogen van de overheid, en de degenen die er wél wat in zien, komen onvoldoende aan innovatie toe. Ynnovate introduceert daarom de ‘innovatie snipperdag’. Marieke Aantjes van Ynnovate vertelt.

De meeste ambtenaren zien niets in het verandervermogen van de overheid, en de degenen die er wél wat in zien, komen onvoldoende aan innovatie toe. Ynnovate introduceert daarom de ‘innovatie snipperdag’. Marieke Aantjes van Ynnovate vertelt.

Een innovatiedag voor ambtenaren?

 ‘Wij trainen ambtenaren bij allerlei overheden om innovatieprocessen te begeleiden en om op andere manieren samen te werken. Wat we heel vaak horen, is dat ambtenaren op het werk weer worden opgeslokt door de waan van de dag. Van het begeleiden van innovatie komt dan weinig terecht. Je holt van vergadering maar vergadering en je werkt je mail weg. Er is nooit tijd, ander werk is belangrijker of een manager vindt het allemaal maar flauwekul. Het is zonde dat binnen de overheid blijkbaar weinig ruimte wordt gemaakt voor leidinggevenden om nieuwe innovatieprojecten te starten of te begeleiden. Wij willen de ambtenaren die niet aan innovatie toekomen een handje helpen.’

 

Hoe?

‘Ambtenaren die willen innoveren, kopen een extra vakantiedag bij de werkgever. Tijdens deze innovatie snipperdag werken ambtenaren aan innovatieve projecten binnen of buiten de eigen organisatie, zonder dat zij over die uren verantwoording af hoeven te leggen aan hun leidinggevende. Je kunt de dag ook splitsen als dat beter uitkomt of als wilde gans aan een innovatiesessie meedoen.’

 

Dus het kost een ambtenaar geld om te kunnen innoveren?

‘Nee, het kost óns geld. De meer dan 1.000 ambtenaren die een traject bij Ynnovate hebben gevolgd, kunnen op ónze kosten zo’n snipperdag tot een maximum van 250 euro bij de baas kopen. Het is ook wel een beetje een sneer naar de overheid; moet een commerciële partij nu echt tijd gaan kopen voor ambtenaren?’

 

Jullie zijn gek geworden of er schuilt een addertje onder het gras.

‘Ik ben bang het eerste. Kijk, wij verdienen geld met de trainingen die wij organiseren en we willen dat er meer aandacht komt voor innovatie. Ons doel is om de overheid te vernieuwen en als dat een kostenpost voor is, dan hebben we dat ervoor over. Ik heb bij gemeenten gewerkt en bij een veiligheidsregio, dus ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is om bij de tijd te blijven en hoe moeilijk dat voor een overheid is. Als we tijd moeten kopen voor ambtenaren om te kunnen innoveren, dan moeten we dat doen. De enige tegenprestatie die wij vragen, is dat deelnemers hun ervaringen delen via de sociale media. Maar nogmaals, we betalen alleen de vrije innovatiedagen van de ambtenaren die bij ons een training hebben gedaan. Onze portemonnee is niet onuitputtelijk, dus op is op.’

 

Als ik buiten de boot zou vallen, zou ik mij bedrogen voelen.

‘Ik ken de Ynnovaters. We werken iedere dag met ze. Ik ben er totaal niet bang voor dat zij narrig gaan lopen doen als er geen plek meer is. Het is voor ons ook een experiment. Is hier behoefte aan? We denken van wel en we vinden het een fantastisch plan, maar wij weten ook niet hoe het gaat lopen. We hebben ook nog niet bepaald of er 50 of 100 Ynnovaters kunnen meedoen aan een innovatie snipperdag.’

 

Ten slotte: niet bevreesd dat zo’n vrije innovatiedag een jolige boel wordt? Een soort schoolreisje?

‘Nee hoor. Ik weet dat veel Ynnovaters concrete vraagstukken hebben liggen waarmee overheden echt zitten. Ze willen daar graag aan werken, maar op het werk lopen ze tegen barrières op of ontbreekt de tijd.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jos Brouwer (Sr. Beleidsmedewerker) op
Dit lijkt op een ingezonden mededeling / advertorial, / P.R-stunt, zonder dat dit bij dit bericht vermeld staat (sluikreclame?)/
Door Gijsbert op
Veranderen is innovatie
Door Boudewijn op
Veranderingen zullen er altijd blijven