of 59345 LinkedIn

Selectie burgemeesters moet professioneler

De selectieprocedure van burgemeesters moet professioneler. Hierin ligt een belangrijke rol voor de Commissarissen van de Koningin. Dat vindt Bas Eenhoorn, burgemeester van Alphen aan den Rijn.

De selectie van burgemeesters door de Commissarissen van de Koningin (CvK) gebeurt op een ‘vrij amateuristische wijze’. Dat vindt Bas Eenhoorn, burgemeester van Alphen aan den Rijn. Het selectieproces moet professioneler. ‘De Cvk stuurt regelmatig mensen door naar de vertrouwenscommissie van de gemeenteraad die niet geschikt zijn.’

Tien geboden

Eenhoorn deed zijn uitspraken bij de presentatie van het essay de Tien geboden voor burgemeesters van hoogleraar bestuurskunde Arno Korsten en het boek Onder burgemeesters. Finesses van het burgemeesterschap dat aan de Tien geboden ten grondslag lag. Het verplicht stellen van een assessment is volgens Eenhoorn een goede stap in de richting van een professionelere selectieprocedure.

 

Geselecteerde kandidaten

Eenhoorn kreeg bijval van onder meer Dick de Cloe, burgemeester van Maasdriel. De Cloe vindt het een slechte zaak dat CvK’s niet altijd de hele lijst van gegadigden voor een burgemeesterschap naar de vertrouwenscommissie doorsturen, maar alleen de door de CvK geselecteerde kandidaten. ‘De Commissaris moet toetsen of de kandidaat voldoende geëquipeerd is; de vertrouwenscommissie moet oordelen of er een klik is’, stelde de Haarlemse burgemeester Bernt Schneiders, voorzitter van het Nederlands Genootschap van Burgemeesters. Schneiders nam samen met demissionair minister en oud-burgemeester van Maastricht Gerd Leers het eerste exemplaar van het boek en het essay in ontvangst.

 

Assessment voor burgemeester

Volgens ambtelijk secretaris Hilde Westera van de kring van CvK’s, worden ‘overal fouten gemaakt’, maar zijn er de afgelopen jaren flinke stappen richting professionalering gezet. Zo wordt onder meer in Zuid-Holland al gewerkt met assessments. Daarnaast worden er trainingen georganiseerd voor vertrouwenscommissies, die ook worden ondersteund bij het opstellen van een profielschets voor burgemeesters. Westera: ‘Maar de raad kiest uitendelijk zijn eigen burgemeester.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door verwonderd op
Origineel idee om dit aan Leers aan te bieden. Voorbeeld hoe het niet moet tenslotte. Populaire burgemeester, die alleen te dicht kwam bij belangenverstrengeling, en dus terecht moest opkrassen. En die vervolgens als minister zijn integriteit verkwanselde door plotseling van meningen te veranderen omdat Wilders dat gebood. Bah.
Integriteit zou volgens mij bij bestuurders het 1e gebod moeten zijn, toch ?
Hoop dat dit in het boek staat, en Leers dit leest en ter harte neemt. Vrees van niet, overigens.
Door K. Bar op
Het zou aanbevelenswaardig zijn om de Rabobank (lees: Greenport, Bouwend Nederland) een minder prominente rol te laten spelen bij benoemingen en zo nu en dan belangen van burgers centraal te stellen. Eenhoorn, Lansingerland, Kaag en Braassem, 380 kV, HSL overlast, grondspeculaties, schulden. Dat moet inderdaad professioneler, maar dat gaat niet gebeuren. De enige bank 'zonder staatssteun' ;).
Door Anton Maris (Raadslid Dronten (oud vz. vertrouwenscommissie)) op
Blijkbaar is er nog steeds onduidelijkheid over de rol van de CvK t.o.v. de vertrouwenscommissie. Deze commissie heeft recht op de brieven van alle sollicitanten en mag zelf bepalen welke sollicitanten zij uitnodigen voor een gesprek. De term voorselectie door de CvK is, gezien tegen die achtergrond, feitelijk onjuist. Het is dus vooral belangrijk dat de vertrouwenscommissie investeert in het kwalitatief goed uitvoeren van het selectieproces.
Door Els Boers (adviseur/auteur) op
Nu lijkt het alsof de rol van de CdK professionaliteit toevoegt, dat is maar de vraag. Een kandidaat is 'afhankelijk' van zijn/haar burgemeester en de CdK van de eigen woonplaats die ook een mening mogen geven. Kandidaten worden "besproken' door de Cdk's. Waarom niet de raad het echt zelf laten doen met begeleiding van een professioneel bureau, net zoals dat bij de procedure voor griffier kan? Geen rol meer voor de CdK, anders dan bewaker van het proces? Iedereen rechtstreeks bij de gemeente laten solliciteren! Dit garandeert niet een professioneler traject, maar wel voorkomen van oneigenlijke inmenging. Het proberen waard lijkt mij om de gevestigde orde te doorbreken en de raad echt de verantwoordelijkheid te gunnen.
Door criticus op
De burgemeester laten kiezen door de bevolking, lijkt me nu net niet wat leidt tot professionalisering, gezien de gemiddelde kwaliteit van gemeenteraadsleden....
Door Rob Jonkers (Wethouder) op
Burgemeesters benoemen is al jarenlang een gesloten circuit van de gevestigde politieke orde. Openheid van zaken en de burgemeester gewoon door de bevolking laten kiezen. Dan krijgen inwoners de burgemeester die zij wensen en niet degene die ze opgedrongen krijgen
Door Hans Keuken (Wethouder) op
Prima idee om selecte te professionaliseren, maar daarmee mag de rol van de gemeenteraad niet uitgespeeld raken. Zij kennen bij uitstek de gemeenschap en welke persoon hierbij het beste past. Laat de vertrouwenscommissie samen met de CdK de vijf beste kandidaten selecteren en uitnodigen voor gesprek. Dan heeft men ook de hand in het afserveren van kandidaten. Dat vereist uiteraard ook professie van de leden van de vertrouwenscommssie.
Door Hans Keuken (Wethouder) op
Prima idee om selecte te professionaliseren, maar daarmee mag de rol van de gemeenteraad niet uitgespeeld raken. Zij kennen bij uitstek de gemeenschap en welke persoon hierbij het beste past. Laat de vertrouwenscommissie samen met de CdK de vijf beste kandidaten selecteren en uitnodigen voor gesprek. Dan heeft men ook de hand in het afserveren van kandidaten. Dat vereist uiteraard ook professie van de leden van de vertrouwenscommssie.
Door Toine van Bergen (voormalig gemeenteraads- en statenlid) op
Beter nog is het om de burgemeester gewoon te laten kiezen door de bevolking. Dan zijn we af van die achterkamertjespolitiek.