of 59206 LinkedIn

Schultz kende Fyra-problemen niet bij overdracht spoor

Dat zegt minister Schultz van Haegen in een interview met Binnenlands Bestuur.

Minister Schultz van Haegen was niet op de hoogte van problemen met de Fyra op het moment dat ze de portefeuille spoor overdroeg aan staatssecretaris Mansveld. Ze zegt dit in een interview met Binnenlands Bestuur dat op 1 maart verschijnt.

Tijd voor iets anders

Op de vraag waarom ze het spoor verruilde voor de portefeuille water antwoordde de minister dat ze al zeven jaar als bewindspersoon 'het spoor had gedaan' en dat ze het na de laatste verkiezingen tijd vond om iets anders te doen. 'Water is mijn grote liefde, eigenlijk wilde ik dat in 2010 al.'

 

Problemen niet voorzien

Volgens Schultz had ze de portefeuille spoor bij de nieuwe kabinetsformatie goed afgerond. 'Er lagen afspraken rondom winterweer, de Lange Termijnagenda Spoor lag bij de Kamer, de Hogesnelheidslijn-Zuid was afgerond. Dus ik ging ervan uit dat het makkelijk was over te nemen voor de staatssecretaris.(...) Ik kon niet voorzien dat er problemen met de Fyra zouden komen.'

 

Vertrouwelijk onderzoeksrapport openbaar

Precies op de dag van het interview met Schultz maakte de Tweede Kamer, op aandringen van de oppositie, een vertrouwelijk onderzoeksrapport van een Kamercommissie openbaar over de conflictueuze en rampzalige aanbesteding van het materieel voor de Hogesnelheidslijn-Zuid, lopend van 1996 tot 2006. Schultz was als staatssecretaris (2002 - 2007) nooit rechtstreeks verantwoordelijk voor de Hogesnelheidslijn-Zuid, maar was op de hoogte van de enorme aanloopproblemen.

 

Deal met NS

Pas in februari 2003 kreeg Schultz bij haar eerdere portefeuille luchtvaart, water en scheepvaart ook het personenvervoer per spoor toebedeeld. De Hogesnelheidslijn-Zuid werd van 2003 tot 2007 echter behartigd door minister Peijs. Het was wel minister Schultz die in 2011 voor honderden miljoenen een deal sloot met NS om een faillissement van NS-dochter en Fyra-exploitant HSA te voorkomen.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door p op
Natuurlijk kende ze de aanloopproblemen, maar dat de NS en NMBS niet functionerende treinen aan hebben geschaft...Dat stukje kon nog wel bij de soapserie die er van gemaakt is.
Dan hebben ze volgens mij aan Mansveld ook wel een goeie.
Door anand (adviseur) op
Ik vind Melanie de leukste minister en ik geloof haar toch maar wel. Waarom zou ze de waarheid niet spreken.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Beide bewindslieden moeten op de hoogte zijn geweest van de problemen, anders zijn ze niet geschikt voor hun taak. Zelfs burgers die een krant lazen wisten het. Dat de één nu water doet en de ander het spoor behoort gewoon tot de politieke spelletjes om potentieel lastige portefeuilles bij een andere partij neer te leggen en/of bij de zwaarte van hun takenpakket.
Door henk op
mss moet ze even in de leer bij die blonde troel die op defensie zit. die verdiept zich pas echt. vorige week lag ze in een sneeuwtunnel te kroelen
Door J. Kop op
Volstrekt ongeloofwaardig verhaal van Schulz. Het vernietigende rapport over ProRail kende ze wel. Maar heeft staatssecretaris Mansveld nooit daarover geïnformeerd zodat die in de Tweede Kamer diep door het stof moest. Schultz is een hele geniepige politica die haar problemen gewetenloos op het bordje van Mansveld heeft gelegd, zelf de handen in onschuld wassend.
Door Sjoerd Visser op
En helaas komen de falenden er altijd goed af. VOORAL als ze in de politiek zitten. De burgers kunnen het gelag betalen door middel van opgelegde "bezuinigingen". Zoals dat met alle geflopte projecten van de overheid is. Het blijft een schande dat de bevolking steeds weer de prijs moet betalen voor andermans falen.
Door Leon op
Er is geen ambtenaar die zo´n dossier waaraan hij ooit zijn vingers kan branden op zijn bureau laat liggen. Die legt het op het bureau van zijn superieur, die het om dezelfde reden doorschuift naar het bureau van zijn superieur. Net zo lang tot het dossier op het bureau ligt van de verantwoordelijke bewindspersoon. Inderdaad, maak dat de kat wijs.
Door Jan Kijlstra op
Ik roep hel en verdoemenis over me af, maar goed.
't Is opvallend dat, sinds er ook vrouwen in de regering zitten omdat dat nu eenmaal "moet", de dames vaak "verkeer" krigen. Niet bepaald de zwaarste portefeulille.
En 't is even opvallend dat deze dames stuk voor stuk negatief in het nieuws komen. Smit-Kroes met haar spitsstrook, Netelenbos met haar tolpoortjes. Maar geen van de voorgangsters van mevrouw Schultz maakte het zo bont als zij: "Ik wist het niet!". Ze zegt er nog net niet achteraan "Echt niet, hoor!".
Zulke dingen hoort een minister te weten, als ze ze niet weet deugt ze niet voor haar werk.
Door Ronald Roël op
Als het waar is, wat deze minister nu beweert (en waarom zou dat niet zo zijn?), dan is dit toch wel het bewijs van de verregaande onbekwaamheid van het "binnenlands bestuur". Deze minister staat toch wel heel ver af van de dagelijkse werkelijkheid. Of ze is gewoon dom! Of lui...?
Door Nobby (animal cop) op
Maak dat de kat wijs!