Advertentie

Ruim een ton voor geheime vuurwerkshow

Niemand wist ervan, maar het Haagse Vuurwerkfestival ging dit jaar toch door met een show op de Scheveningse pier. De organisatoren konden door de coronadreiging niet anders dan het festival organiseren door een totale geheimhouding. De gemeente gaf 134.250 euro aan subsidie

08 september 2020
vuurwerk.jpg

Niemand wist ervan, maar het Haagse Vuurwerkfestival ging dit jaar toch door met een show op de Scheveningse pier. De organisatoren konden door de coronadreiging niet anders dan het festival organiseren in totale geheimhouding. De gemeente gaf toch 134.250 euro aan subsidie

Verrassing

Voor veel inwoners van Scheveningen en het kustgebied eromheen kwam het als een grote verrassing. Zaterdagavond klonk plotseling het geluid van vuurwerk. Een kwartier lang verlichten vuurpijlen het strand rondom de Scheveningse pier. De slotknal was zelfs hoorbaar in het verderop gelegen Monster. Voor de toevallige passanten in Scheveningen was het een onverwachte show, maar de meeste inwoners van Den Haag en omstreken hoorden pas de volgende dag wat de oorzaak was van de herrie: het corona-proof gehouden Vuurwerkfestival 2020.

 

Drukte

Het festival is omstreden: de editie van 2018 trok 400.000 bezoekers en zorgde voor zoveel drukte op het strand dat de gemeente in 2019 de eisen flink verscherpte, bijvoorbeeld over de bereikbaarheid van het strand voor hulpdiensten. Voor de organisatie was het teveel: de editie van 2019 werd afgelast. Eind vorig jaar maakten de gemeente en de organisatie betere afspraken over de organisatie in 2020, maar het coronavirus stak een spaak in het wiel.

 

Geheim

Dat de partijen een geheim plan maakten om toch een show te geven wisten zelfs de strandtenthouders in Scheveningen niet. De vereniging van strandtenthouders reageerde verheugd op het onverwachte spektakel. ‘Na alle onaangename verrassingen van dit jaar was dit een aangename’, zegt strandtenthouder André Triep tegen TV West.

 

Aangepast

De gemeente had het festival 150.000 euro toegezegd, maar gaf 15.750 euro minder omdat het plan is aangepast. Volgens de gemeente is het geld bedoeld om Den Haag op de kaart te zetten. Volgens een gemeentewoordvoerder gaat het daarbij niet alleen om bezoekersaantallen, maar ook om wat zo'n festival bijdraagt aan het imago van Den Haag als stad aan zee.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Patrick Loman / Interim Financial
Een gemeente die haar imago letterlijk verknalt voor € 134.250. Tekorten, ondersteuningsregelingen etc. beheersen het nieuws, dan zou de burger toch mogen verwachten dat er verstandigere keuzes worden gemaakt over de inzet van beschikbare middelen.
Advertentie