PvdA: ‘Snellere treinverbinding vanuit Noorden naar Amsterdam’
PvdA-Statenlid Jouke van der Zee uit Friesland wil met verbeteringen aan het spoor en snellere treinen de reistijd naar de Randstad aanzienlijk verkorten.
Drie Noordelijke PvdA-Statenfracties willen vaart maken met het maken van een snellere treinverbinding naar de Randstad. Die is namelijk hard nodig.
Budget
Het Friese PvdA-Statenlid Jouke van der Zee wil dat Noorderlingen sneller met de trein naar de Randstad moeten kunnen reizen. De Zuiderzeelijn was te duur en de spoorlijn Heerenveen-Groningen heeft de provincie onlangs afgeblazen. Maar Friesland heeft wel een budget van 20 miljoen gereserveerd voor vervangende ov-maatregelen. ‘Ik kan nog geen bedragen noemen voor verbeteringen op het specifieke traject van Groningen tot de Randstad, maar uit dit bedrag kunnen we in ieder geval putten.’
Hanzelijn
Van der Zee woont in Sneek en als hij daar de bebouwde kom uitrijdt, ziet hij: Amsterdam 111 kilometer. ‘We wonen dus niet zo ver van Amsterdam, maar met de trein is dat een heel ander verhaal. Een snellere treinverbinding is hard nodig.’ Hij weet dat binnenkort de Hanzelijn wordt verbeterd. ‘Dat levert 10 minuten tijdwinst op. Om meer van de reistijd af te halen, moet meer gebeuren.’ Hij denkt bijvoorbeeld aan snellere treinen en verbetering van het spoor.
Half uur tijdwinst
Dat is heel goed mogelijk op de Hanzelijn, weet Van der Zee. ‘Daar moeten we concrete plannen voor ontwerpen. Het knelpunt bij Zwolle wordt nu erkend door Prorail, maar plannen om dat te verbeteren liggen ver weg in de tijd. In 2020 zou dat pas opgelost zijn. Dat moet eerder. Deskundigen zien ook op andere plekken mogelijkheden om de reistijd te verkorten tot wel een half uur naar Amsterdam. Het is vooral een logistieke zaak. In Zwolle sta je bijvoorbeeld nu 10 minuten stil.’
Vijf provincies
Hoeveel mensen gaan eigenlijk vanuit Friesland naar Amsterdam? ‘Het gaat misschien om 10.000 of 15.000 mensen, maar dat vind ik niet eens zo belangrijk. Feit is dat reizigers nu om moeten rijden, terwijl logistiek snel en goedkoop dingen zijn te veranderen.’ Niet alleen Friezen hebben baat bij een snellere verbinding, maar ook Groningers en Emmenaren. ‘We willen er als provincie zelf wat aan doen, maar ook de andere provincies erbij betrekken.’ De PvdA-fracties in Groningen en Drenthe staan al achter het plan. ‘We hebben ook contact met onze afdeling in Overijssel en Flevoland willen we er ook bij betrekken.’
Nationaal belang
Als je tegenwoordig iets wilt, moet je jouw coalitie verbreden en altijd zelf meebetalen, weet Van der Zee. ‘Met vijf provincies is het een zaak van nationaal belang en maken we meer kans in Den Haag.’ Maar eerst maken de Friese Gedeputeerde Staten een startnotitie met daarin een plan van aanpak. Daarvan zijn de eerste contouren in september zichtbaar. ‘Ik heb naar aanleiding van mijn idee al veel ondersteunende reacties gehad. We willen ons idee natuurlijk graag terugzien in de aanpak. Het is nog geen gezamenlijk project, maar dat moet het wel worden.’
Reacties: 15
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Nou ik wel, niets beter te doen met uw tijd en 'miljoenen'?
Daarnaast kan er alleen maar via Zwolle gereisd worden. Stel je nou voor dat er een grote storing is in Zwolle, dan is meteen het hele Noorden niet meer bereikbaar en omleidingen zijn niet mogelijk..
Neem de snelwegbus: bijna een uur (60 minuten !) sneller dan met de trein en/of Q liner
Reserveer nu, bevestig later: www.mijnsnelwegbus.com
meer info over de snelwegbus www.snelwegbus.com
Amsterdam Sneek (125 km over de weg)
auto zonder files 1: 20 uur, met files 1:40 uur
trein: via Leeuwarden (!) huidig : 2.37, hanze lijn 2.27
trein en bus: 2.27 -2.31 (Qliner 350)
Trein en snelwegbus (90 km/u): via Hoorn (snelwegbus A7) of Lelystad (snelwegbus A6) ongeveer gelijk: 1: 35 uur .
Als er geinvesteerd wordt: graag een goede aanlanding (busbaan naar stations) in Hoorn en Lelystad, en uiteraard korte stop bij Sneek (Snits).
Leeuwarden-Amsterdam zelfde laken en pak:
Trein 2:16 uur
Snelwegbus Leeuwarden -Hoorn, trein Hoorn -Amsterdam: 1:10+ 0:33 = 1:45 uur.
Graag een vlotte busbaan langs het spoor en goede aansluitingen naar A31
Door het verkeer niet de mensen te laten volgen, maar juist omgekeerd is het niet alleen een stimulans voor een verspreiding van werken&wonen over Nederland, maar - belangrijker nog - remt het de terugloop in de gebieden waar nu nog werk is en gewoond wordt maar dit elk jaar minder wordt.
Waar Nederland bakken met geld heeft 'geinvesteerd' in een HSL om snel in Parijd te zijn, had het ook de randstad met het noorden kunnen ontsluiten in een goede verbinding naar Duitsland en Scandinavie.
Wij worden de opslag ruimte van het westen.
Langman heeft wel gewerkt alleen zie je de resultaten pas na enkele jaren.
Langman heeft wel gewerkt alleen zie je de resultaten pas na enkele jaren.
Langman heeft wel gewerkt alleen zie je de resultaten pas na enkele jaren.